Plantera fisk i naturlig damm? vinter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #16
    Groddjur brukar ju dras till där dom föddes eller hur man nu uttrycker sig. Om ynglen ska klara sig måste man nog dela av dammen. Iofs kanske man kan dressera dom att hålla sig där fisk/kräftor inte får tag i dom. Undrar om man kan få tillstånd med tanke på att dom finns och leker i dammen, borde man inte få tycker jag. Jag vet att jag är en grodnörd men någon ska välan vara det oxå. Sen kan ju kräftor krypa iväg på land som Kjell sa och sprida sig till ett vattendrag.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • Isuxs
      • December 2005
      • 796

      #17
      Man får visst andvända levande agn bara dom andvänds där dom fångas.... Det är jag 100% säker på eftersom jag själv har ring och kollat upp det....
      360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
      180L Ghost / Black skalar
      60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #18
        Om du fått det svaret vet inte den personen vad han/hon pratar om, tyvärr. Lägger in samma länk igen. http://www.djurskyddsmyndigheten.se/...e.aspx?id=2907
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Isuxs
          • December 2005
          • 796

          #19


          Läs rubriken.. Och resten om du vill..

          "levande fisk som bete som man inte köpt (dvs den har inte ”hållits” av människor för senare försäljning) utan som man själv fångar och därefter sätter på kroken. Svaret är att en sådan hantering inte omfattas av Djurskyddslagen - till skillnad då från om fisken är köpt -, men att det däremot är oklart om det kan betraktas som ett brott mot Brottsbalken."
          Senast redigerad av Isuxs; 23 July 2006, 23:19.
          360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
          180L Ghost / Black skalar
          60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #20
            Man kan vrida och vända på det som allt annat såklart men läste du det här oxå http://www.djurskyddsmyndigheten.se/...017%20mars.pdf Om det inte blivit ändringar är det rätt klart vad som gäller tycker jag. Vad som än gäller. Skrev i tidigare inlägg: Vem ska kolla det? Tror inte någon kommer krypa i buskarna och hoppa fram och säga: Vad har du som bete. Följd av polisens insatsstyrka.
            Senast redigerad av eriahl; 24 July 2006, 01:20.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Isuxs
              • December 2005
              • 796

              #21
              Som du säger man kan vrida och vända på det lite hur som helst..
              Personligen så går jag efter vad Sportfiskarna skriver eftersom det är det senaste jag har hört..
              Själv har jag alltid andvänd levande bete och jag kommer inte sluta med det heller. Oavsett vad lagen säger..
              Sen är det nog upp till och var och en vad dom gör (tycker).

              Åter till tråden!.
              Fin damm, om jag hade varit du så hade jag köpt några FjällKarpar 4-5st..
              360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
              180L Ghost / Black skalar
              60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #22
                Jo har blivit rejält off topic. Men ett sista off topic vill jag lägga in. Har haft mailkontakt med djurskyddsmyndigheten idag. Så man vet vad som gäller. Så här svarade dom:

                Hej!

                Du har förstått helt rätt när du har läst hemsidan, man får inte agna med levande fisk. Det finns heller ingen man kan ringa till och få lov att agna med levande fisk.

                Med vänliga hälsningar
                Christina Lindgren
                Djurskyddsmyndigheten.

                Nog ska man lita mer på dom än en sportfiskare, eller hur. Får lov att erkänna att jag oxå agnat med levande men innan det blev förbjudet iofs.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #23
                  Ang. den ursprungliga frågan vill jag bara säga att snälla, plantera inte in fisk (och ännu mindre kräftor!) i en damm där det finns salamandrar. De ligger illa till i hela sverige, mycket just pga att folk planterat in fisk och kräftor i småvatten. Grodor & paddor kan till viss del hantera att det finns fisk i ett vattendrag, men salamandrar försvinner.
                  Senast redigerad av Azur; 24 July 2006, 20:04.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #24
                    Bara att hålla med Azur om att inte plantera in vare sig fisk eller kräftor.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • landstrykeren
                      • July 2006
                      • 440

                      #25
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Bara att hålla med Azur om att inte plantera in vare sig fisk eller kräftor.
                      Det beror väl på vilken sorts fisk det är, är det tex rudor, så kommer dom inte hota varken ödlor eller grodor, för de andra så spelar de ingen roll om dammen bottenfryser, för dom tål allt

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #26
                        Nej, det spelar ingen större roll eftersom salamandrarna undviker vattendrag där det finns nån fisk all.
                        Rudor är f.ö. duktiga på att tränga undan salamandrar, har bl.a. gjort det i en sjö på djurgården (och alla försök att utrota dem har misslyckats, tillochmed att sjön torrlades i en vecka överlevde kräken).
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • landstrykeren
                          • July 2006
                          • 440

                          #27
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Nej, det spelar ingen större roll eftersom salamandrarna undviker vattendrag där det finns nån fisk all.
                          Rudor är f.ö. duktiga på att tränga undan salamandrar, har bl.a. gjort det i en sjö på djurgården (och alla försök att utrota dem har misslyckats, tillochmed att sjön torrlades i en vecka överlevde kräken).
                          Jasså, ja dom är som sagt grymt tåliga

                          Kommentar

                          • Kalavera
                            • August 2003
                            • 180

                            #28
                            Fin damm! Har oxå en rätt stor (dock inte 20x40) damm på stugan som vi dock grävt själv men har inte satt i nån dammduk. Den får vatten via grundvattnet och så leds regnvattnet från hustaket dit...
                            Vi har grodor, dykare, skräddare samt massor med olika sorters salamandrar och lite andra djur. När jag var lite yngre (inte många år men ändå) så fångade jag lite småfisk från våran vik (östersjön) och tog med hem (det var spigg och nått som någon identifierade som löjjor) och satte i dammen. De verkade trivas rätt så bra och antalet myggor på tomten minskade rejält Jag tror även att några av dem möjligen förökade sig. Nu är dock alla (tror jag) döda. Matade gjorde jag även ibland.
                            Fick lite guldfiskar (yngel) av en kompis som jag hade i ett akvarium ett år och stoppade i på sommaren...de var dock döda på våren.

                            På senare år har vi haft en pump som pumpat runt vattnet genom ett filter och ner en lite bäck för att syresätta det. Detta även på vintern så att inte allt fryser. Dock brukar det inte bottenfrysa utan pumpen men kvavt blir det...



                            Kan även säga att jag hade en gädda i dammen som hamna där av misstag en hel sommar som överlevde på gröt, småfisk och dyligt tills vi släppte tillbaka den på samma ställe där vi fiskat upp den.

                            Lycka till med dammen...men var försiktig med vad du gör, naturen är fin och skör!
                            540l påväg mot sydamerikansk biotop
                            http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
                            http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #29
                              Åt gäddan gröt? Risgryns till julen eller.
                              Finns två sorters salamandrar i Sverige men du kanske menar olika stadier i utvecklingen
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              • Kalavera
                                • August 2003
                                • 180

                                #30
                                Ursprungligen postat av eriahl
                                Åt gäddan gröt? Risgryns till julen eller.
                                Finns två sorters salamandrar i Sverige men du kanske menar olika stadier i utvecklingen
                                Japp den åt gröt, dock vanlig gröt...riktigt bra bete i ryschor (stavning) för den delen oxå
                                Vi har iafa två sorters salamandrar men några kanske bara är äldre och ser lite annorlunda ut pga det. En 'vanlig' och en med orange-röd buk och fjäll/segel whatever som sticker ut från svans och rygg.
                                540l påväg mot sydamerikansk biotop
                                http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
                                http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...