Plantera fisk i naturlig damm? vinter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mics
    • March 2006
    • 46

    Plantera fisk i naturlig damm? vinter?

    Hej!

    Har läst på forumet en del men inte hittat svar jag söker.
    Har en naturlig damm som jag skulle vilja plantera ut fisk och eller kräftor i. storleken är ca 20x40 och ca 1.2djup. hur ska jag göra för att den inte ska frysa rakt igenom på vintern? dammen är i mellansverige. i dammen finns för närvarande salamandrar, grodor, mygglarver, dykare, skräddare mm. i växtväg har vi näckrosor, och blandade vattenväxter. har sett ett kitt som verkar intressant men omständligt och dyrt skulle gärna vilja ha en annan lösning: http://www.vattenliv.nu/shop/?artnr=674048

    så här ser dammen ut, bliden tagen i april.
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

    #2
    Först får du söka tillstånd
    planterar du ut fisk eller kräfter utan låv kandu räkna med saftiga böter
    ______________________________________________

    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Med tanke på dom fridlysta djuren som finns där skulle jag låta bli att stoppa i fisk och kräftor. Är det någon grundvattenkälla som fyller på vattnet?
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Mics
        • March 2006
        • 46

        #4
        Är det salamandrarna som är fridlysta eller något mer? Jag anser att det är helt fel att man måste söka tillstånd för att plantera in i en egen damm på tomten, med tanke på att du som exempel kan köpa paroonhaj i många djuraffärer som är en fisk som nästan blir 3 meter. dessutom får man väl inte ens ta fiskar ur våra vatten och ha i akvarium hemma? men alla dessa exotiska fiskar är godkända. nu senast förbjöds ju levande fisk som agn vilket är en delvis bra regel. djurskyddsmyndigheten i allmänhet bör i sånna fall använda sig av påbud är min åsikt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Är det salamandrarna som är fridlysta eller något mer?
          Ja skräddarna är också fridlysta - det finns ju knappast några kvar i Sverige eller hur

          Men skämt åsido - kräftor är olagligt att plantera ut, ja faktiskt också att ens ha i akvarium pga risklen för sjukdomsspridningar (de kan ju förflytta sig på land).
          Tillstånd för fisk kan man få men det förutsätter att din pöl inte har någon som helst kontakt med andra vattensamlingar (tillflöden eller avflöden) - detta gäller t.ex. även för översvämningar. Denna lag gäller också främst med hänsyn till risken för smittospridningar
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 July 2006, 18:27.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Alla reptiler och amfibier är fridlysta nu. Svenska fiskar får du ta in i akvarium. Vill du släppa ut dom igen ska du släppa dom i vattendraget dom kommer ifrån. Man får inte flytta fisk från ett vattendrag till ett annat utan tillstånd. Om dammen inte har kontakt med en bäck tex i inlopp eller utlopp utan får vatten från grundvatten bara borde man väl få ha svenska fiskar i den, inte säker. Men då blir dom ett hot mot fridlysta djur som sagt. Så bästa är att låta bli.
            Försen som vanligt med svaret ser jag.
            Senast redigerad av eriahl; 23 July 2006, 18:31.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av Mics
              Hej!

              Har läst på forumet en del men inte hittat svar jag söker.
              Har en naturlig damm som jag skulle vilja plantera ut fisk och eller kräftor i. storleken är ca 20x40 och ca 1.2djup. hur ska jag göra för att den inte ska frysa rakt igenom på vintern? dammen är i mellansverige. i dammen finns för närvarande salamandrar, grodor, mygglarver, dykare, skräddare mm. i växtväg har vi näckrosor, och blandade vattenväxter. har sett ett kitt som verkar intressant men omständligt och dyrt skulle gärna vilja ha en annan lösning: http://www.vattenliv.nu/shop/?artnr=674048

              så här ser dammen ut, bliden tagen i april.
              http://www.tattarbarn.com/filer/dammen.jpg
              Set Är kanske en dum fråga men jag frågar ändå.Är du säker att du inte redan har fisk i den ändå Ps man blir lite förtröden när man ser dammen mycket fin härlig omgivning omkring
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Tycker att 1.2 meter är lite väl djupt för att den skall bottenfrysa om vintern, men antagligen är det mycket slam på botten (som bildatas av nedfallna blad etc) och dessa är ju också viktiga för att salamandrar, grodor etc, skall trivas så man skall nog inte rensa dammen från detta.
                Alternativen blir då att antingen värma upp dammen (kostar hiskeligt mycket i elkostnad) eller se till att inte hela dammen fryser. Detta gör man genom att se till att ytvattnet på den djupaste delen hålls i rörelse under hela vintern.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Isuxs
                  • December 2005
                  • 796

                  #9
                  [quote=Mics]nu senast förbjöds ju levande fisk som agn vilket är en delvis bra regel.quote]

                  Du får visst andvända levande agn..
                  MEN!!
                  Du får inte odla upp levande agn hemma i akvarium som sedan skall andvändas som agn, Det levande agnet får bara fångas och andvändas i det vatten som det simmar i...
                  Du får inte fånga agn i en sjö och sedan andvända det någon annanstans..

                  Sjäv har jag inget i mot att andvända levande bete...
                  360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                  180L Ghost / Black skalar
                  60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Du får inte använda levande fisk som agn. Men du kan köpa levande i tex någon sportfiskeaffär men dom ska avlivas innan du agnar med dom. Lite knepigt men men.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Att inte använda levande agn som bete,det var det tramsigaste jag varit om
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Man får väl tycka det är tramsigt men så är det. Hur det nu ska kollas. Plötsliga razzior ute i bushen med smygande inspektörer kanske. Sen att man ska ha tillstånd för flytt av fisk mellan olika vattendrag. Tror nog att ev ej använd betesfisk pyttsas ut bara, oavsett var dom kommer ifrån. http://www.djurskyddsmyndigheten.se/...e.aspx?id=2907
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Ursprungligen postat av eriahl
                          Man får väl tycka det är tramsigt men så är det. Hur det nu ska kollas. Plötsliga razzior ute i bushen med smygande inspektörer kanske. Sen att man ska ha tillstånd för flytt av fisk mellan olika vattendrag. Tror nog att ev ej använd betesfisk pyttsas ut bara, oavsett var dom kommer ifrån. http://www.djurskyddsmyndigheten.se/...e.aspx?id=2907
                          Gäller det levande mask också??
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Nope. Men där gäller att man släpper dom på samma gräsmatta/lövhög man plockade dom på......
                            Senast redigerad av eriahl; 23 July 2006, 20:51.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #15
                              Ok, vad jag tycker verkar vara första frågeställningen i den här tråden är om det är tillåtet att släppa i fisk och kräftor, jag vet ju inte men det verkar rimligt att definitionen på "naturlig damm" kan göra skillnad, om det är en helt naturlig damm på din mark behöver du säkert söka tillstånd för det, vilket kan vara en "enkel" formalitet, det vet inte jag.

                              Om det däremot är en grop som du själv eller tidigare ägare grävt på din tomt, som sedan fyllts med vatten borde det mer eller mindre bara vara att tuta och köra, kan vara idé att kolla upp det där med kräftor, men flodkräftor och signalkräftor är undantagna det generella förbudet mot transport förvaring osv av kräftor. Om det visar sig att du får, kan och vill ha kräftor kan jag nämna att flodkräftor för utsättning iaf för några få år sedan var förvånansvärt billiga.

                              Om du nu får eller skaffar tillstånd för att plantera in, så tänk på att kräftor inte är så förtjusta i enbart dybotten, för att få en nämnvärd population behövs det ordentliga gömställen, sten eller tegelskrot, de är inte heller förtjusta i surt vatten.

                              1,2 meter vattendjup borde inte bottenfrysa, man när det är gränsfall kan inte dammen hålla någon stor population, av vare sig kräftor eller fisk. Kan vara ide att provborra en vinter innan du eventuellt släpper i något.

                              Med en så pass stor damm bör man tänka igenom varje ingrepp man gör ordentligt, att söka och få tillstånd för utplantering borde vara lättare än att få bort en djurart som etablerat sig, groddjuren flyttar förhoppningsvis till ett annat vattendrag om du inte gör en sumpzon åt dem.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...