Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #16
    Har ingen erfarenhet av damm men om den inte är väldigt stor så borde man väl kunna rena vattnet med en vanlig cirk.pump på 1000-2000L/toch en rejäl klump filtermatta... Det kostar ju inte så många slängar!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #17
      såg att din damm bara var på 170L.. då borde en liten pump och filtermatta funka bra. Jag tror inte det blir bra om du har krukor med jord/lera i dammen, kommer bli en himmla sörja tror jag. finns ju schyssta flytväxter för damm i vissa zooaffärer och blomaffärer.
      Senast redigerad av åheim; 10 July 2006, 09:56.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        170 l kan du byta varje dag.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #19
          Ursprungligen postat av åheim
          såg att din damm bara var på 170L.. då borde en liten pump och filtermatta funka bra. Jag tror inte det blir bra om du har krukor med jord/lera i dammen, kommer bli en himmla sörja tror jag. finns ju schyssta flytväxter för damm i vissa zooaffärer och blomaffärer.
          Liten pump funkar inte det slammar igen efter någon dag,byte av vatten oftare i med slangen bara
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13134

            #20
            Ursprungligen postat av stene
            Liten pump funkar inte det slammar igen efter någon dag,byte av vatten oftare i med slangen bara
            Är du säker på det? han har ju en nedgrävd balja och det borde väl inte bli nån större skillnad mot ett akvarium? Jag menar -vad skulle skita ner vattnet så otroligt mycket att filtret slammar igen på nån dag?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Isuxs
              • December 2005
              • 796

              #21
              Pollen och annat smått skit som finns i luften.
              360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
              180L Ghost / Black skalar
              60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #22
                Svävalger, trådalger, fiskskit, löv och annat som blåser i dammen
                Brukar bli en grön, gröngrå gegga i en så liten balja med fisk om man inte byter vatten ofta eller använder de medel som finns för att få klart vatten.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #23
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Är du säker på det? han har ju en nedgrävd balja och det borde väl inte bli nån större skillnad mot ett akvarium? Jag menar -vad skulle skita ner vattnet så otroligt mycket att filtret slammar igen på nån dag?
                  Enklaste att förklara det är att det står utomhus och är nergrävd det räcker du klipper gräset runt dammen tex vad händer då tror du det är en stor skillnad mellan ha en balja inne eller ute
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13134

                    #24
                    Stene: har du tempererat vatten i slangen? Tar man från kranen i trädgården är det iskallt och det är ju ganska elakt mot fiskarna!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #25
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Stene: har du tempererat vatten i slangen? Tar man från kranen i trädgården är det iskallt och det är ju ganska elakt mot fiskarna!
                      I en damm utomhus har du kallvatten fisk som kan leva året om i dammen själv har jag börjat ta in mina när isen börjat komma dem jag får tag i alla fall dem andra får simma vidare då sätter jag bara i en cirkulationspump så klarar dem också sig.Tror faktiskt det är bara bra för dem när det gassar 25 grader ute och är 20 grader i dammen
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13134

                        #26
                        Ursprungligen postat av stene
                        I en damm utomhus har du kallvatten fisk som kan leva året om i dammen själv har jag börjat ta in mina när isen börjat komma dem jag får tag i alla fall dem andra får simma vidare då sätter jag bara i en cirkulationspump så klarar dem också sig.Tror faktiskt det är bara bra för dem när det gassar 25 grader ute och är 20 grader i dammen
                        Ja jag vet att tex guld fisk klarar väldigt låga temeraturer men INGEN fisk mår bra av chock sänkning som det innebär när man kör i en slang och pumpar i kallvatten i 1-2 tim i en damm när det är 28gr ute
                        Senast redigerad av åheim; 16 July 2006, 22:48.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #27
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Ja jag vet att tex guld fisk klarar väldigt låga temeraturer men INGEN fisk mår bra av chock sänkning som det innebär när man kör i en slang och pumpar i kallvatten i 1-2 tim i en damm när det är 28gr ute
                          Det blir ingen chock för dem i vattenslangen håller det ca 12 grader
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #28
                            Om du tar en guldfisk och kastar ner han i iskallt vatten så flyter han upp igen ,när du stoppar i slangen i ett vatten som håller 25 grader inte ovanligt alls i hans 170 L damm så jämnas vatten temperaturen ut till mindre grad antal fisken hinner vänja sig vid det .Vi snackar inte om att tömma vattnet helt och sen hälla i kallt vatten
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #29
                              Ursprungligen postat av stene
                              Om du tar en guldfisk och kastar ner han i iskallt vatten så flyter han upp igen ,när du stoppar i slangen i ett vatten som håller 25 grader inte ovanligt alls i hans 170 L damm så jämnas vatten temperaturen ut till mindre grad antal fisken hinner vänja sig vid det .Vi snackar inte om att tömma vattnet helt och sen hälla i kallt vatten
                              Är inte helt säker på ditt första påstående, om du menar att dom dör, en grossist jag pratat med hävdade att de asiatiska exportörerna inte skickar guldfisk i påsar med vatten, utan snarare påsar med isbitar, detta för att "stänga av" deras ämnesomsättning.

                              Självklart är det stor skillnad på att lägga i en slang och låta vattnet rinna över mot att tömma allt och fylla på med kranvatten. I övrigt välskötta guldfiskar är så otroligt härdiga, för mig är det (nästan) en gåta att de nånsin dör.

                              Kommentar

                              • Patrik Steen
                                • May 2006
                                • 8464

                                #30
                                Ursprungligen postat av Erik...
                                Är inte helt säker på ditt första påstående, om du menar att dom dör, en grossist jag pratat med hävdade att de asiatiska exportörerna inte skickar guldfisk i påsar med vatten, utan snarare påsar med isbitar, detta för att "stänga av" deras ämnesomsättning.

                                Självklart är det stor skillnad på att lägga i en slang och låta vattnet rinna över mot att tömma allt och fylla på med kranvatten. I övrigt välskötta guldfiskar är så otroligt härdiga, för mig är det (nästan) en gåta att de nånsin dör.
                                Dem flyter upp bara dem dör inte
                                Mvh.Patrik

                                Kommentar

                                Arbetssätt...