Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Engton
    • July 2006
    • 6

    Grumligt vatten

    Vi har precis startat en damm i vår lilla (med betoning på lilla) trädgård. Vi köpte en färdig form på 170 liter och har i den en pump näckros + fyra växter till och 5 små guldfiskar. Vi har också gjort ett litet vattenfall till den. Vårt problem är att vattnet är så grumligt. Vi har tömt dammen 2 ggr och planterat om växterna, fyllt krukorna med akvariegrus så att jorden och leran inte skulle sippra ut mm men inget verkar hjälpa.Jag har skannat nätet för hjälp om detta men ej lyckats få några bra svar. En del säger att man måste ha filter men när man tittar på produkterna så rekommenderar de EJ filter för en sån liten damm.... Ett filter för runt 2000:- känns kanske lite för överdrivet för vår lilla damm också, det måste ju finnas bättre sätt än så. Vi funderar på om det enda sättet kan vara att tömma dammen göra rent den (igen) och ta bort alla växter och bara ha akvarieväxter som ej behöver jord utan klarar sig med akvariegrus. Då lär det inte bli grumligt iaf, möjligen alger. Vad tycker ni, är det någon som har några råd, tips ideer, ni ska veta att vi behöver många såna just nu.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Jag har aldrig använt ett filter till min damm och det har aldrig dött någon fisk av det på dem åren .Men så kör jag ner också vattenslangen en gång i veckan och ger dem nytt vatten under sommaren.Om du använder en fontän så brukar det vara ett filter som skyddar det rensar en del men det är inte tillräckligt.Mitt råd om du inte vill köpa filter i med slangen 1-2 tim allt skit åker ut på gräsmattan funkar helt ok
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Det glömde jag säga växterna har jag tagit ifrån fiskedammen hemma to någon slags nylonstrumpa och knöt i hop dem på med en sten för att det inte ska åka upp till ytan.Genom årets lopp så har dem växt till sig ockh funkar helt utmärkt
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Är vattnet grönt, så skugga dammen med något, eller uv-c.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Tri-X 400
          • April 2006
          • 259

          #5
          Ge det tid, dammet lägger sig efter ett tag. Det kan ta tid men "det löser sig".

          Kommentar

          • Engton
            • July 2006
            • 6

            #6
            Halloj allihopa, tack för era svar. Vi har nu flyttat vår näckros till en egen "tunna" och tappat dammen på allt vatten (igen...) och gjort rent den och fyllt på nytt vatten och nu håller jag tummarna för att det fungerar. Det visar sig imorgon om det har grumlat till sig igen eller om det var näckrosen som var boven i dramat. Denna gång så måste det fungera, det ser bra ut nu iaf, klart och fint. Håll tummarna..

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Varför tror du att näckrosen är boven?
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Engton
                • July 2006
                • 6

                #8
                Hmm, bra ide, ska kanske pröva den. Växterna plockade du dem från egen damm eller från en vanlig sjö??

                Kommentar

                • Engton
                  • July 2006
                  • 6

                  #9
                  För att vattnet ser inte lika grumligt ut längre och i tunnan där näckrosen nu får bo så är det grumligt, det ser ut som att näckrosleran" sipprar ut. Kanske mer också om fiskarna är där och rör till jag vet inte. Vi testar detta nu så får vi se om det var näckrosen eller inte. Synd för det är fint med dem och fiskarna trivs ju med dem men den är ju fin i sin nya tunna också.

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    #10
                    Jag plockade dem ifrån en fiskedamm som jag brukar fiska i har alla sorts växter utom näckrosor
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Ursprungligen postat av Engton
                      För att vattnet ser inte lika grumligt ut längre och i tunnan där näckrosen nu får bo så är det grumligt, det ser ut som att näckrosleran" sipprar ut. Kanske mer också om fiskarna är där och rör till jag vet inte. Vi testar detta nu så får vi se om det var näckrosen eller inte. Synd för det är fint med dem och fiskarna trivs ju med dem men den är ju fin i sin nya tunna också.
                      Det är klart det blir skitigt om leran löses upp men det är ingen fara det gör ju inte det hela tiden ta en nylonstrumpa vid roten och knyt till
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • Engton
                        • July 2006
                        • 6

                        #12
                        Ska testa med det. Bra tips. Problemet med leran i vårt fall är att den liksom itne vill "lägga" sig, vi har väntat i flera dagar för att se om det blir nån skillnad men icke sa nicke, det kan ju vara di dära fiskarna som rör till det också. Ska testa med strumpan i tunnan och se om det funkar. Tack för tipset.

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          Har du en damm med fisk får du aldrig klart vatten utan kemikalier (tex. järnsulfat) eller uv-c ljus.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Erik...
                            • May 2006
                            • 1459

                            #14
                            Hornsärv är mycket bra både på att binda "döda partiklar" som lera, och att "slå ut" alger som grumlar vattnet. Tyvärr måste man "plantera om" hornsärv ibland om man vill att den ska växa från botten, dvs att man buntar ihop rankorna i buntar och sänker ner dem med en sten eller annan vikt. Ett hyffsat sjok hornsärv som går från botten till ytan borde ge ett kristallklart vatten så länge era fiskar är av rimlig storlek.

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #15
                              Guldfisk tycker om Hornsärv.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...