Bygga filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #16
    I en så stor damm tror jag det är bäst och billigast med en biofilter med 4-6 mm tvättat grus.
    Läs mer här http://www.itv.se/rainbow/svenska/f135.htm
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Zirry
      • June 2004
      • 78

      #17
      Ja,

      nu har jag onekligen fått 2 olika inriktningar. Men Mr B,s förslag är mycket intressant. Jag ska fundera på detta,, du kan väl berätta när du får mer kött på bena om detta?

      Kramfors förslag är ju vedertaget och kommer att fungera kan jag tänka mig. Fast frågan kan vara,,,, om man inte gjort tillräckligt stor filteranläggning,, är det lika med 0 då?

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        Fluidiserande sandfilter är nog bra, det tar mindre plats, men utrymme verkar du ha runt dammen.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Zirry
          • June 2004
          • 78

          #19
          Jag hittade den sidan jag pratade om själv. Lägger ut den ifall någon är intresserad av att bygga vattenfall.

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #20
            Här är bilder på filter http://www.koidam.dk/Filterstartslut.htm
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • urbanandersson
              • January 2003
              • 965

              #21
              Hej!

              Lite begreppsförvirring tydligen. Läs denna länk:


              fiskbajs blir amoniom/amoniak. Amoniaken blir nitrit. Nitriten blir nitrat.
              detta sker naturligt i dammen om man har tillräcklig luftning tex vattenfall eller i dammfilter. Det gäller bara att inte ha för stor nerskitning i förhållande till nerbrytningstakten. för då behöver man större filter. annars stiger dom akut giftiga ämnena amoniak och nitrit. Nitratet är inte akut giftigt utom i för stora mängder.

              Vanliga filter och fluidiserande sandfilter kan inte bryta ner nitrat. Bara amonium och nitrit. För att få bort nitratet så måste man:
              byta vatten
              ha växter som äter upp det
              bygga ett stort anerobt filter (stavning?)
              använda zeolit

              eller kombinationer av dessa.

              så fixa du ett vattenfall för syresättning och cirkulation och ha tillräckligt med växter i förhållande till fisken. och får du för mycket nitrat så kan du alltid byta vatten.
              får du för dåligt vatten så får du tråla ut fisken så du inte behöver mata så mycket och då får du mindre biologisk aktivitet och jämnare balans.

              Allt som kommer i dammen i form av foder eller annat skräp, måste skattas bort i form av klippa växterna, byta vatten eller fiska upp fisken. så får man balans.

              Sen skadar det inte att ha nån form av filter som tar skräp som flyter med i vattnet så det inte ligger och ruttnar utan man rensar bort det. en skimmer på insuget på pumpen tar tex hand om löv som flyter på ytan

              Jag vet inte om det är bra ide att leda dagvatten från takrännorna till dammen. Är det bra damvatten, så kan du ju få automatiskt vattenbyte på 50-100 kbm per år.

              Pil (salix) lär vara bra växter på att suga nitrat.

              Urban

              Kommentar

              • urbanandersson
                • January 2003
                • 965

                #22
                Hej!

                Använd inte biliga länspumpar till vattenfall och bäckar. dom är svindyra i drift i förhållande.

                Urban

                Kommentar

                • Zirry
                  • June 2004
                  • 78

                  #23
                  Okej

                  Ska tänka på detta

                  Kommentar

                  • Mr B
                    • September 2004
                    • 1310

                    #24
                    Urban, vilken begrepsförvirring åsyftar du ? ren nyfikenhet, och enveten vilja att lära, fullt införståd med att det blir växtligheten i dammen som kommer att få stå för slutstation vad det gäller filtreringen, i form av nitrat uptagning, precis som i ett lowtek akvarium.

                    B!

                    Kommentar

                    • urbanandersson
                      • January 2003
                      • 965

                      #25
                      Hej!

                      "Urban, vilken begrepsförvirring åsyftar du ? ren nyfikenhet, och enveten vilja att lära, fullt införståd med att det blir växtligheten i dammen som kommer att få stå för slutstation vad det gäller filtreringen, i form av nitrat uptagning, precis som i ett lowtek akvarium."

                      "nu har jag onekligen fått 2 olika inriktningar. Men Mr B,s förslag är mycket intressant. Jag ska fundera på detta,, du kan väl berätta när du får mer kött på bena om detta?

                      Kramfors förslag är ju vedertaget och kommer att fungera kan jag tänka mig. Fast frågan kan vara,,,, om man inte gjort tillräckligt stor filteranläggning,, är det lika med 0 då?"

                      det verkade som dammägaren var inne på olika vägar. jag var inte säker på om han visste att varken filtermatta eller fluidiserande sandfilter kan ta bort nitrat. och detta kan bli svårt om man inte är medveten om det och har som sista utväg att byta vatten.

                      i akvarium så löser vattenbyte många problem men det kan vara svårt i små sjöar.

                      Urban
                      Senast redigerad av urbanandersson; 14 March 2005, 21:10.

                      Kommentar

                      • urbanandersson
                        • January 2003
                        • 965

                        #26
                        Hej!

                        Det var inte alls meningen att trampa på någons tår. Jag vill själv ha en stor damm och är mycket nyfiken på fortsättningen. Alla lösningar är bra till det dom är avsedda för.
                        Jag ber om ursäkt om det behövs, annars kan ni bortse från detta inlägget

                        Urban

                        Kommentar

                        • Zirry
                          • June 2004
                          • 78

                          #27
                          Jag

                          är tacksam för era inlägg. Känner fortfarande att det är väldigt stort detta med att fixa ett filter till denna damm. Det verkar onekligen besvärligt. Sista filen som kramfors skickade var en gigantisk filteranläggning. Så därför undrar man om man ska ha ett jättefilter till denna damm? Den är ca 15m x 20m fast aningen päronformad och 2 meter på djupaste stället men om man räknar 1 m så blir det mycket vatten som ska renas.
                          Ser att ni antar att jag är en han, men jag är av motsatt kön. Bara för ordningens skull, *ler*

                          Kommentar

                          • Mr B
                            • September 2004
                            • 1310

                            #28
                            Kramfors ena förslag, med växande biofiltrering, för ju även bort nitraten genom växterna som står i substratet, i övrigt får man nog tyvärr se vilken damm som helst som en väldigt stor lowteck balja, om det inte finns tillräknigt med växter som tar sin näring ur vattnet, kommer det att mättas, med obehagligheter som följd.

                            Nu har jag inte mer info än nån annan här, men jag skulle tro att de växter som stoppats i från börjam antagligen har växt en del, spridigt sig, och kanske kompleterats med en del andra. Hurvida där är nog för att ta hand om restprodukterna från ca 100 kilo fisk, i ca 300 kubik vatten... Tja, de borde ha gott om plats i alla fall. Vet inte om det finns några mängder med växter som skulle tåla att planteras mer "heltäckande" i botten, inte heller vet jag om det är någon god ide, men annars åker man sanolikt på att utföra något vattenbyte om året, minst. Jäkla massa vatten.

                            B!

                            Kommentar

                            • Kramfors
                              • January 2003
                              • 7265

                              #29
                              Eftersom vattenvolymen bör passera filtren på mellan 1 och 2 timmar så blir det många UV-C ljus, filter och pumpar.
                              http://www.kramforskoi.com/

                              Kommentar

                              • urbanandersson
                                • January 2003
                                • 965

                                #30
                                Hej Zirry!

                                Din Damm verkar ha funnits i minst en säsong. Hur har den fungerat hittils med pumpar och grönalger! Vilken utrustning har du Haft hittills och vilka problem har du upplevt?

                                Urban

                                Kommentar

                                Arbetssätt...