Bygga filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirry
    • June 2004
    • 78

    Bygga filter

    Nu är det snart vår och dags att bygga ett filter till dammen. Vi har en stor damm och tänker i år gräva en kanal till en annan gräsmatta och där bygga ett vattenfall. Dessa ska naturligtvis sammakopplas, så vattnet från vattenfallet ramlar ner i dammen och det blir en cirkelgång.
    Så nu är frågan. Vad ska man tänka på vid filterbygge? Vi har stora tunnor som vi kan bygga ett filer utav. Är det bättre med annan lösning? Ska man sätta filtret vid vattenfallet? Vad ska filteranordningen bestå av? Ska man sätta i ett sånt ljus som dödar grönalger?
    pH, ammonium, nitrit, nitrat vilka värden skall dessa ha. PH antar jag 7, nitrit ingen,, men de andra?
    Tacksam för tankar från er andra.
  • jolon
    • December 2002
    • 1075

    #2
    Uvc är nog kul, men hur stor är dammen? Hur mycket fisk ska du ha? Damm är inte mycket mer än ett fett kar, men med mer parametrar, typ insekter hägrar and whatnots,, men på det som du talar om så så skullejag gå på en par tre bryggar hinkar med bio bollar mest för att man inte hittar "bubblebead"filter i det här bakåt bildade djävla landet. Hittar du ett sånt så gäller bara grund frasen rock on!
    My internet should be readonly.

    Kommentar

    • Zirry
      • June 2004
      • 78

      #3
      Va???

      Du får ursäkta mig men jag fattar inte ens va du skriver om.. *ler* biobollar??? Här har du dammsidan så kan du se hur stor den är,, fast sidan är inte välgjord,, men väl gjord.

      Kommentar

      • jolon
        • December 2002
        • 1075

        #4
        OI! Sorry om jag skulle sett den så skulle jag inte utalat mig, men hur i **** lyckas ni befolka en ***** sjö så ni behöver filter?
        Senast redigerad av admin; 06 March 2005, 18:56.
        My internet should be readonly.

        Kommentar

        • Zirry
          • June 2004
          • 78

          #5
          Det

          vet jag inte om vi har gjort,, befolkat den så att vi behöver filter. Men på denna dammsida så har många förespråkat filter. Vi har/hade i höstas ca 50 fiskar,, koi. guldfisk, guldid. Nu väntar 14 koi i ett akvarium inne att på att bli utflyttade till våren. Sedan är vi nog rätta nöjda med innehållet i dammen så det blir inte fler fiskar än de som ev. förökar sig.
          Menar du att vi inte behöver krånga med ett filter?

          Kommentar

          • jolon
            • December 2002
            • 1075

            #6
            Nope det menar jag inte, men det jag skulle göra är att fixa ett vattenfall och i fallet se till att jag har alla fördelar som jag kan ha, längre än så kommer jag inte gå för att jag skulle inte lägga dammen så från början
            My internet should be readonly.

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Det finns några allmänna regler för att räkna ut filterstorlek.
              Tar reda på hur stor vattenvolym är.
              Om dammen ligger i full sol mer än 6 tim/dag ökar du volymen med 25%.
              Om mindre än halva vattenytan är täckt med växter ökar du volymen med 25%.
              Om du har koikarp i dammen ökar du volymen med 25%.
              Om du har mer än 50cm fisk/m3 måste filterkapaciteten ökas med 100% för varje ytterligare ökning i dammen.
              En 50 cm hona väger ca 2 kilo.

              Som UV-C jag hade köpt högfrekvent 2x 55 watt kostar ca 7 392:-

              Filter ska det vara bra så behöver du ett vortexsystem, om du söker på nätet så finns det att läsa där.
              Om dammen rymmer 40-50 kubik så och du befolkar den med 50 kilo fisk så jag gissar på att du behöver ca 1500 liter eller mer filter filtermaterial.

              Biobollar kostar för 2000 st ca 1400:-
              Aqua Rock lavakross ca 1 kubik ca 6000:-

              Men det är bara du som kan räkna ut vad du behöver.
              Senast redigerad av Kramfors; 06 March 2005, 09:17.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Här är ett sätt att bygga i en tunna http://www.exit109.com/~gosta/gifs/pondfltr.gif
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

                  #9
                  Hej!

                  Här är en intresant länk:http://www.tsunamikoi.com/proda.htm#Filter

                  När det pratas om kubikmetervis med filtermassa så är det första jag tänker på 1 kbm tankar av plast som står på pall med järngaller runt. dom används till allt möjligt och brukar säljas ganska billigt.

                  men man får verkligen tänka sig för om det är lönt att bygga själv för det kan bli ganska dyrt när man väl har köppt alla pumpar, kopplingar, filtermassa och slangar.

                  Jag har blivit imponerad av er damm innan för den har varit på zoopet förr. Jag får habegär. vill HA vill HA.

                  Urban

                  Kommentar

                  • Zirry
                    • June 2004
                    • 78

                    #10
                    Oj,

                    Det var inte gratis det här, ser jag. Det måste finnas någon billigare lösning antar jag. Platstankar får jag tag i. Kan man inte lägga vanligt grövre grus, lavasten samt filtermassa i? Halm har jag hört att man kan använda, stämmer det? Var inte det för att halmen bildade infusorier som tog algerna?

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Kornhalm påstås hjälpa mot trådalger.
                      Bygg ett anaerobt filter som sänker nitrat värdet.där du lägger singel, lavakross, eller eller liknande.
                      I botten på det här biologiska filtret blir det en syrefattig miljö.
                      Rotzonsfiltret kallar de "lärd"det, det kan vara hur stor som du vill bara det är djupt, 1 meter minst.
                      Du planter växter i filterstenen.
                      Lämpligt kan filtret ligga högre än dammen så du kan ha en bäck med ett vattenfall ner till dammen.
                      Det finns de som har tvättat grovt grus i filter tunnor eller plast tank, men använder du grus måste volymen vara flera gånger större, Aqua Rock har håligheter där det ryms mycket bakterier, biobollar har stor yta.
                      Om man har ett undervatten filter som förfilter så blir det inte fasta föroreningar i grusfiltret, med en kran i botten på tunnan eller tanken så går det skapligt att spola rent gruset.
                      Det finns 2 sätt att ha tunnor eller tank som filter, att strila vattnet ner på filtretmaterialet uppifrån eller trycka in det i botten och släppa ut det i överkant, vad som är bäst beror lite på hur du döljer filtren.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Mr B
                        • September 2004
                        • 1310

                        #12
                        Det borde vara möjligt att göra nån storleken större variant på fluidiserande sandfilter med, men jag har ännu inte kommit så långt att jag vågar mig på att rekomendera det, då jag inte riktigt vet hur vattnet blir utan någon mekanisk filtrering. Håller på att exprimentera med det, till akvariet här hemma. Det sägs ju att bara nån dl ska vara nog med filtermaterial för 100 litergräva ner ett par cement ringar till avloppsledningar, gjuta en "tratt" i botten o dra ner ett rör som mynnar ut där nere, med en pump som "orkar" lite, så kan man nog hälla på ett gäng 25 kilos säckar bläster, så länge det inte korkar/ligger kvar i botten runt röret från pumpen, utan skiten bara snurrar runt är det ju bara till o hälla på lite till, om det känns som om det inte får tillräklig biologisk funktion.
                        Det som begränsar mest i ett sånt här läge måste vara pumpens kraft... Det ser ju ut att finnas möjlighet att ordna en grävare, så att peta ner ett par 120cm breda avloppsringar, och en (helst i förväg) gjuten plugg, snyggt o prydligt, tätat o det hela, kan vara billigare än alternativen med biobollar osv...
                        OBS, jag har ingen damm, och har inte heller hunnittesta så pass mycket att jag vågar säga att det här kommer fungera, det e mer inkastat som en tanke, för de mer vetande, kan det fungera, och vad skulle det behöva kompleteras med.... UV filter? Klarar det sig utan mekanisk filtrering? Osv..

                        Lycka till, det e en imponernade damm.
                        B!

                        Kommentar

                        • Kramfors
                          • January 2003
                          • 7265

                          #13
                          I en så stor damm när det blir mycket fiskar som förorenar och annat som bryts ner till ammonium och effektiva filter som producerar nitrat så är det inte läge att byta 10 kubik i vecka utan det behövs växter som upptar ammonium och nitrat och ett filter som tar resten av nitraten.
                          Här är ett filter till som går att bygga. http://www.itv.se/rainbow/bilder/litetfilter.gif

                          Fluidiserande filter har jag ingen erfarenhet av.
                          http://www.kramforskoi.com/

                          Kommentar

                          • Zirry
                            • June 2004
                            • 78

                            #14
                            Värden

                            Vilken hårdhet är att föredra för utefiskar såsom guldfisk och koi?
                            Vilka värden är det för ammonium och nitrat?

                            Det var svårt att se den senaste ritningen den var så liten. Jag har tidigare sett en ritning som jag tror var en tjejs dammsida. Hon visade hela dammen i ritningen och vart filtret satt samt hur det var uppbyggt. Är det någon som sett detta och har adressen dit?

                            Till Mr B så har jag en grävare i närheten och det kostar inte skjortan om han kommer. Därför hade jag funderat på om han skulle grävt ett rejält hål där vi startar vattenfallet som sedan går ner till dammen. Då hade man kunnat lägga ner nått slags filter där tänkte jag. Men det kanske är bra korkat för det måste ju vara mkt svårt att göra rent det då.

                            Det bästa är kanske att ha det ovan jord, en stor plasttank som man kan städa ur. Men det verkar väldigt bökigt med ett filter och som det låter här ska det vara ofantlligt stort, så det kanske inte ens är att tänka på? Livet kanske får ha sin stilla gång i dammen, det är ju inte så mkt fisk i förhållande till vattenmängd.

                            Kommentar

                            • Mr B
                              • September 2004
                              • 1310

                              #15
                              OM det fungerar alls med fluidiserande sandfilter är det meningen att det inte ska bli något att städa bort... där finns inget mekaniskt filter, ändast biologiskt, utan fasta filtermedia så det ska vara underhålls fritt. Det är här nånstans jag får säga att jag inte vågar svära på om det fungerar eller inte, eftersom jag inte är helt säker på vilket behol man har av mekanisk filtrering i dammen. löv och liknande kommer ju att brytas ner och bli näring till växter i dammen, men delar av allt från löv, till fisklik, kvistar osv kommer ju att samlas på botten och antingen ge en väldigt naturlig botten, eller en väldigt onaturlig botten, detta då jag inte riktigt bestämt mig för hur pass nära sjöars balans man kan komma med en damm. Jag har inte heller nån uppfattning om vilken mängd rörliga fasta partiklar som det kan röra sig om i en damm i heller.

                              Det är lätt för mig o säga att jag tror det kan fungera, jag behöver ju inte stå där o förklara för killen i grävaren varför han ska fylla igen en grop han grävde året innan.

                              Tsunami Koi har ett par intressanta länkar på dammbyggen, jag länkade till en filterkonfiguration mitt i en av deras trådar, som ser ut att vara möjlig att konstruera själv av ett par tunnor.

                              Hade det inte varit ett så stort tilltag, hade jag rekomenderat att du i alla fall provade med ett fluidiserande sandfilter. tyvärr ser även jag vissa brister i att bara rusa på o testa, det kan trots allt visa sig vara "mindre än optimalt". Jag har bara kört fluidiserande i kombination med filtermatta här än, jobbar på att få ihopa en större enhet, och köra helt utan mekanisk filtrering, som ju filtermatta, biologiskt aktiv, eller inte, står för. Anledningen till att peta ner ett så pass stort rör i marken, är för att det ska förbli underhålls fritt, rent praktiskt gör man hålet så stort man tror man behöver, i med röret, på något sätt ska vattnet in i botten på röret, antingen genom ett rör uppifrån och ner, eller vinklade (gärna "of center" för virveleffekt) insläpp i den nedre ändan, ju grövre röret är, desto långsammare kommer vattnet att färdas uppåt, och sanden inte följa med lika långt upp.i ovankant kan vattnet bara låtas rinna över kanten, om rörets överdel ingår i "poolen" till vattenfallet.

                              Jag slutar skriva här, då jag inte kan med säkerhet hävda att jag vet vad jag håller på med, och inte vill lura någon att ge sig på nått som de inte är medvetna om är en kanske rent ut sagt felaktig gissning.
                              B!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...