Nu startar bygget av min damm!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnikaW
    • August 2003
    • 343

    #46
    Klockan 10 idag tog jag av locket av frigolit+presenning.
    Mycket spännande då jag ju inte har en aning om vad som hänt under hela vintern.

    Resultat:
    Ingen is i vattnet. MYCKET klart vatten. (Det har ju varit mörkt därunder, så det blir nog en svävalgexplosion nu i solljuset.)
    Alla fiskar såg friska ut vad jag kan se. Alltså: inga sår, hela och klara fenor, simmade runt på ett normalt sett.
    Flera näckrosor hade nya småblad på gång.
    Temperatur: 4 grader nere i vattnet, 2 grader vid ytan.

    Nu inväntar jag våren med varmare vattentemperatur innan jag kopplar in pumpen och börjar mata dem igen.

    Kommentar

    • AnnikaW
      • August 2003
      • 343

      #47
      Idag var temperaturen 5 grader nere vid botten och 6 grader vid ytan på eftermiddan.
      Det blir alltså varmare, trots att det var lite is på ytan imorse.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #48
        Förstod jag rätt att fiskarna haft totalt mörker hela vintern? Det gillade inte jag, kan det motsvara naturlig miljö?
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • AnnikaW
          • August 2003
          • 343

          #49
          Ja, det har varit mörkt. Jag vet inte hur naturligt det är?
          I en sjö med rejält is- och snötäcke blir det nog också ganska mörkt kan jag tro.
          Det funkade dock bra med friska fiskar förra vintern och fiskarna ser även denna vår ut att vara friska.

          Nu har jag lagt på isoleringen igen på natten för att hindra isbildning under natten.
          Fortsätter så tills det blir mildare nätter.

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #50
            Ja det har du en poäng i att det borde bli, kändes bara spontant fel.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • AnnikaW
              • August 2003
              • 343

              #51
              Nu tänker jag pröva nåt nytt igen. Jag täcker över med bubbelplast fram till varmare väder. Luft mellan vatten och plast.
              Avsikten med detta: Minska avkylning av vind. Minska avkylning på natten. Ljus kommer igenom plasten.

              Kommentar

              • AnnikaW
                • August 2003
                • 343

                #52
                Nu är vattentemperaturen över 10-11 grader. Vid ytan ännu varmare om det är sol.
                Plasten är av sedan några dar, och idag gör jag ett ganska stort vattenbyte.
                Fiskarna får ett foder avsett för vår och höst som jag köpt.
                Fiskarna äter och är förvånansvärt pigga i det kalla vattnet.:-)

                Kommentar

                • wierdalien
                  • February 2003
                  • 936

                  #53
                  Ursprungligen postat av AnnikaW
                  Nu är vattentemperaturen över 10-11 grader. Vid ytan ännu varmare om det är sol.
                  Plasten är av sedan några dar, och idag gör jag ett ganska stort vattenbyte.
                  Fiskarna får ett foder avsett för vår och höst som jag köpt.
                  Fiskarna äter och är förvånansvärt pigga i det kalla vattnet.:-)
                  hur många fiskar har du? är samtliga kvar? kan du se om det finns yngel från förra året som överlevt?
                  -----------------------

                  Kommentar

                  • AnnikaW
                    • August 2003
                    • 343

                    #54
                    Hej!
                    Jag har fyra guldidar, och fyra guldfiskar (komet). Alla är kvar.
                    Det är de fiskar jag köpte 2011, + ett guldfiskyngel från sensommaren 2011.
                    Idarna äter allt smått som rör sig, så yngel i dammen blir uppätna.
                    Jag födde upp några i akvarium. De föddes i augusti och var i akvarium över vintern och flyttade ut sommaren 2012.
                    Har nu övervintrat ute med de andra. Jag har sålt guldfiskar, både mina yngel och köpta vuxna, då jag bara har en hona och alla andra var hanar. Alla yngel som jag sparade och hoppades skulle vara honor, visade sig vara hanar.

                    Kommentar

                    • AnnikaW
                      • August 2003
                      • 343

                      #55
                      Nu var det dags att installera pump och filter. Med ny UVC-lampa.
                      Hoppas allt funkar. Vattnet är grönt, men det är ganska bra siktdjup.
                      Fiskarna syns på alla djup.

                      Kommentar

                      • laasesku
                        • October 2002
                        • 660

                        #56
                        Ursprungligen postat av AnnikaW
                        Ser ut som en riktigt mysig damm det där! Får man fråga hur du gjorde vid uppstarten. Körde du i bakterier på flaska eller lät du naturen ha sin stilla gång? Har det växt bra? Vad blev det för pump/filtrering?

                        Skall själv börja bygga en i veckan.

                        Kommentar

                        • AnnikaW
                          • August 2003
                          • 343

                          #57
                          Hej laaseku!
                          Jag startade dammen 2011, och då hade jag inte i något vattenberedningsmedelmedel eller bakterieuppstart. Jag startade med fem små guldfiskar i 3000 liter.
                          Jag planterade i nylonpåsar och tryckte ner nån sorts långverkande näringskulor i jord/lera.
                          Våren 2012 tryckte jag i nya näringskulor.
                          Jag tycker att det har fungerat över förväntan bra allting. :-)
                          Jag har ett tryckfilter med UVC-ljus och en pump. Jag köpte detta 2012 och var nöjd. Nu har jag just kopplat i det igen.

                          Kommentar

                          • wierdalien
                            • February 2003
                            • 936

                            #58
                            Ursprungligen postat av AnnikaW
                            Hej laaseku!
                            Jag startade dammen 2011, och då hade jag inte i något vattenberedningsmedelmedel eller bakterieuppstart. Jag startade med fem små guldfiskar i 3000 liter.
                            Jag planterade i nylonpåsar och tryckte ner nån sorts långverkande näringskulor i jord/lera.
                            Våren 2012 tryckte jag i nya näringskulor.
                            Jag tycker att det har fungerat över förväntan bra allting. :-)
                            Jag har ett tryckfilter med UVC-ljus och en pump. Jag köpte detta 2012 och var nöjd. Nu har jag just kopplat i det igen.
                            kan du inte försöka fixa några färska bilder på dammen? så kan vi få följa med hur den ser ut nu i början och fram under året? se förändringarna och hur det växer?

                            Min egen damm är under byggnation och finns här:
                            -----------------------

                            Kommentar

                            • laasesku
                              • October 2002
                              • 660

                              #59
                              Ursprungligen postat av AnnikaW
                              Hej laaseku!
                              Jag startade dammen 2011, och då hade jag inte i något vattenberedningsmedelmedel eller bakterieuppstart. Jag startade med fem små guldfiskar i 3000 liter.
                              Jag planterade i nylonpåsar och tryckte ner nån sorts långverkande näringskulor i jord/lera.
                              Våren 2012 tryckte jag i nya näringskulor.
                              Jag tycker att det har fungerat över förväntan bra allting. :-)
                              Jag har ett tryckfilter med UVC-ljus och en pump. Jag köpte detta 2012 och var nöjd. Nu har jag just kopplat i det igen.
                              Okej, ja det ser ut som det gått bra. Är lite förvirrad när det kommer till val av filter fortfarande. Har fått tag i 2 böcker men de gjorde mig inte klokare gällande det. Är det tryckfilter som gäller oftast?
                              Gällande växter så tänker jag att man inte behöver köpa så många, tänker att det kan börja växa på ganska bra om det är en del sol?

                              Kommentar

                              • AnnikaW
                                • August 2003
                                • 343

                                #60
                                Flödesfilter verkar ju väldigt bra också. Och prisvärda.
                                Jag valde bort det bara för att jag ville ha ett fiter jag kunde gömma bakom kanten till min upphöjda damm.
                                Ett flödesfilter måste ju vara högre än vattenytan, och till min damm passade det inte in rent utseendemässigt.
                                UV-ljus är ett måste tror jag. Mitt i säsongen 2011 blev mitt vatten gröntbrunt. Vid felsökning upptäckte jag att lampan slocknat. Det tog en vecka eller två innan det blev klart igen efter byte av lampa.

                                Ett tips när det gäller växter är ju att kolla in sjöar i närheten. Där kan man göra fynd av div. växter.
                                Jag har både köpta och plockade växter i min damm.

                                MVH

                                Kommentar

                                Arbetssätt...