Nu startar bygget av min damm!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #31
    riktigt fint har det blivit. kanon jobb!!
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • pelle
      • January 2002
      • 419

      #32
      Ursprungligen postat av AnnikaW
      Jättesnyggt, fick en massa inspiration från bilden!
      Per

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #33
        Vad har du för filtrering?
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • AnnikaW
          • August 2003
          • 343

          #34
          Hej Danne!
          Filtreringen är en CombiClear4000 som jag kopplat ihop med en egenkonstruerad låda med grov filtermatta i.
          Det är inte helt bra så jag ska ha något annat nästa säsong.

          Kommentar

          • PondLover
            • November 2012
            • 54

            #35
            Hej! Då inte trådskaparen AnnikaW har svarat på mina frågor om hennes mycket fina damm, så tar jag och startar upp denna tråden igen! (Då Jag inte vet hur man startar en egen tråd) Min tanke nu till våren är att bygga något liknande. Själva dammen ska vara 3.5m*2m med ett medeldjup på ca, 1.20m (Max djup ska bli ca 1.50m) Tanken är då att gräva ca 1m ner i marken och ha 0.5m ovanför marken med reglar, precis så som AnnikaW har byggt sin damm. Min fråga till detta då. Håller verkligen reglarna för detta väldiga tryck som skapas av allt vatten? För jag är lite skeptisk till reglarnas styrka. Tackar AnnikaW för denna underbara damm som har inspirerat mig mycket. Tack på förhand! Mvh PondLover
            Senast redigerad av PondLover; 16 February 2013, 22:28.

            Kommentar

            • AnnikaW
              • August 2003
              • 343

              #36
              Hej Pondlover! Jag måste ha missat att du frågat mig!

              Nu har min damm varit igång två säsonger och, japp, den håller!
              Just nu är den övertäckt med frigolittak och en presening. Jag gjorde så förra vintern, och då gick det bra, alla fiskar och växter mådde fint till våren. Hoppas att det gått lika bra denna vinter. Ursprungsguldfiskarna +idarna hade blivit riktigt stora i somras. Jag födde även upp några ungar, de flesta sålda.

              Nu ser jag fram emot våren när jag kan avtäcka dammen!

              Undrar du något, fråga igen!

              MVH

              Kommentar

              • AnnikaW
                • August 2003
                • 343

                #37
                En bild från 2012!

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #38
                  Ursprungligen postat av PondLover
                  Hej! Då inte trådskaparen AnnikaW har svarat på mina frågor om hennes mycket fina damm, så tar jag och startar upp denna tråden igen! (Då Jag inte vet hur man startar en egen tråd) Min tanke nu till våren är att bygga något liknande. Själva dammen ska vara 3.5m*2m med ett medeldjup på ca, 1.20m (Max djup ska bli ca 1.50m) Tanken är då att gräva ca 1m ner i marken och ha 0.5m ovanför marken med reglar, precis så som AnnikaW har byggt sin damm. Min fråga till detta då. Håller verkligen reglarna för detta väldiga tryck som skapas av allt vatten? För jag är lite skeptisk till reglarnas styrka. Tackar AnnikaW för denna underbara damm som har inspirerat mig mycket. Tack på förhand! Mvh PondLover
                  Jag försökte hitta dina tidigare fråga men kanske gör fredagsvinet att jag ser otydligt...

                  Om du använder 2"x 6" reglar, 3 st ramar jämnt fördelade (rent optimal hållfasthetsmäsigt ska mellersta ramen ligga 40 cm från botten om det inte finns mottryck av jorden) fyller mot jord hela vägen till markplan så kommer det hålla. Kritiskt är skarvarna, spikplåt på båda sidorna eller ännu bättre överlappade skarvar med 4 st vagnsbultar igenom. Jag har för många år sedan gjort en 3,5m ovanjordspool med samma teknik, och den fick utstå mycket under många år, mer än en damm får tåla... Glöm inte att använda tryckimpregnerat virke.

                  Den utbredda lasten på längsta regeln blir ca 933kg om mellan regeln är 40 cm från botten.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • AnnikaW
                    • August 2003
                    • 343

                    #39
                    Jag använde virke avsett till staketstolpar, 70 mmX70 mm. Tryckinpregnerat.
                    Hur menar du med "ramar"?
                    Jag skruvade ihop det hela med mycket skruv, och lade stolparna "omlott" i hörnen. Ingen spikplåt, men rejäla skruvar.
                    Stolparna var 3.60 m långa; därav måtten 3.60X1.80.
                    Detta funkar fint för en halvmeters djup, vet jag nu.

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #40
                      Se där,du har redan bevisat att det även håller med klenare dimensioner
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • PondLover
                        • November 2012
                        • 54

                        #41
                        Hej!

                        Kul att det funkat bra med din damm och invånarna i den! Jag har nu planerat att gräva ner dammen helt istället, för att komma ner i kostnaderna lite, då det är föräldrana som ska ha dammen. Eftersom jag fortfarande bor hemma (Är 18år fyllda) och har intresse för dammar och kallvattnsfiskar, så åkte jag på detta projekt. Men jag tänkte bygga så med reglar som ska bli som ett vattenfall, med måtten 1mx2m och 50cm djup. Hela detta projektet kommer förhoppningsvis läggas upp här på zoopet.

                        Vad har du för filter till dammen för tillfället? Såg att du inte var redigt nöjd med den. Jag ska försöka mig på att göra ett eget filter av en 100L tunna eftersom man kan göra lika bra egna filter som köpta, plus att man kan kommer ner mycket i kostnaderna. Även detta bygget kommer läggas upp här.

                        Var har du fått tag på vattneklövern i dammen? Den passar mycket bra till en trädamm!

                        Mvh PondLover

                        Kommentar

                        • AnnikaW
                          • August 2003
                          • 343

                          #42
                          Hej!
                          Jag skaffade ett Bioclearfilter med en Vortech 4600-pump förra sommaren och är nöjd. Blir samma i år. Lättskött, och det var det som var problemet med den förra lösningen.
                          Vattenklöver går att köpa i affärer som för dammartiklar, men den jag har kommer från en lokal sjö. :-)
                          Jag har provar flera växter från sjöarna runtomkring, men vattenklövern är den av de egenplockade som gjort sig bäst i dammen.

                          Kommentar

                          • PondLover
                            • November 2012
                            • 54

                            #43
                            Bioclear ska vara mycket lättskött har jag läst! Jag tror också att jag kör på en Vortech, låter som att du är nöjd med den med
                            De får bli någon eller några vattenklöver då! Ska även prova lite växter här i området och se vad som tar sig. Tog senast igår in en växt till akvariet som är mycket fin och redan växt 2cm på en natt, otroligt! Tyvärr vet jag inte var det är för sort.

                            Jag tackar för svaren!

                            Mvh PondLover

                            Kommentar

                            • Dr.Dork
                              • December 2012
                              • 263

                              #44
                              Sv: Nu startar bygget av min damm!

                              Hm, nu blev jag nyfiken på din växt Kanske lägga upp en bild?!

                              Kommentar

                              • PondLover
                                • November 2012
                                • 54

                                #45




                                Här är två länkar till växten, hittade den i en bäck/vattenfall, fanns många av dess. Men vet inte vad det är för sort.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...