Djur i dammen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av caromed
    Koi. Koi är ättlingar till den vanliga karpen och är utmärkta dammfiskar som är gjorda för utomhusbruk.
    Koi är betydligt ömtåligare än guldfiskar och bör absolut plockas in under vintern.

Lämna en kommentar:

• åheim
    svarade
    ....Hallå, dem dog ju

Lämna en kommentar:

• stefant
    svarade
    Ursprungligen postat av Mick13

Följ länk och läs under "Miljö och vanor" rubriken, jag har varit inbiten sportfiskare i många år har metat dammrudor i en tjärn för att still abstinensen.En vår på sent1980 tal håvade jag och några vänner upp mängder med fisk främst sutare och brax men bara få rudor. Som dött till följd av ev syrebrist under det tjocka istäcket som varunder dessa hårda vintrar-
    http://fiskbasen.se/ruda
    Det var intressant att de kan övervintra på det viset!

Lämna en kommentar:

• Mick13
    svarade
    Ursprungligen postat av stefant

Klarar de verkligen att det blir bottenfruset?
    Följ länk och läs under "Miljö och vanor" rubriken, jag har varit inbiten sportfiskare i många år har metat dammrudor i en tjärn för att still abstinensen.En vår på sent1980 tal håvade jag och några vänner upp mängder med fisk främst sutare och brax men bara få rudor. Som dött till följd av ev syrebrist under det tjocka istäcket som varunder dessa hårda vintrar-

Lämna en kommentar:

• Fiskburken
    svarade
    Lätt hänt när det går år mellan fråga och svar.

Lämna en kommentar:

• åheim
    svarade
    Bra att du håller med dig själv Kjell

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Ganska snabbt brukar salamanadrar, grodor och paddor flytta in av sig själv.

Du skall definitivt inte lägga ut några salamandrar/grodor i dammen som du har köpt - dessa kan sprida sjukdomar och hybridisera med våra "egna" djur.
    Håller med - min damm innehåller massor med paddor och grodor, samt även salamandrar men dom ser jag ytterst sällan.
    De brukar flytta in tämligen snart men de första åren är de ju rätt få så man ser dom inte så ofta.
    I fiskväg har jag bara guldfiskar.

Lämna en kommentar:

• stefant
    svarade
    Ursprungligen postat av Mick13
    Damruda är en inhemsk variant av asiens "guldfiskar" övervintrar i bottenfrusna gölar och är rätt sociala. Bara leta reda på enlokal tjärn och meta upp ter fyra stycken. Deg och små daggmaskar fungerar som bete. stl12 krokar
    Klarar de verkligen att det blir bottenfruset?

Lämna en kommentar:

• Mick13
    svarade
    Damruda är en inhemsk variant av asiens "guldfiskar" övervintrar i bottenfrusna gölar och är rätt sociala. Bara leta reda på enlokal tjärn och meta upp ter fyra stycken. Deg och små daggmaskar fungerar som bete. stl12 krokar

Lämna en kommentar:

• erikthur
    svarade
    Låter som nattsländelarver - kallas ibland för husmask

Lämna en kommentar:

• Mackelito
    svarade
    Hej,
    Snubblade in på denna tråd då jag försökte googla på ett djur jag såg igår i dammen.

Det är ett slags kräftdjur som bor i en hålighet lite som en eremitkräfta men själva huset såg först ut som en mossliknande växt med små stenar och annat på men när jag såg att den faktiskt rörde på sig så kollade jag närmare och ser då små spröt som känner sig fram (försvann snabbt in i hålet igen när jag plockade upp den)

Någon som har tips på vad det kan vara för kul?

Annat vi har i dammen just nu är:
    Grodor (5-10 st och massa ägg)
    Stor vattensalamander (många)
    Guldid
    Guldfisk

Djur som kommer på besök och dricker/"äter"
    Katter
    Fåglar
    Rådjur

Vi är nyinflyttade till huset så det är helt underbart att se hur allt vaknar till liv

Lämna en kommentar:

• Josefisk
    svarade
    Om ni haft problem med att övervintra era fiskar skulle jag rekommendera rudor! Dessa är dock fiskar, men de har övervintrat riktigt bra i våran damm i flera år och funkar jättebra tillsammans med både salamandrar och Koi-fiskar.

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Det mesta annat kan ju sprida sig så det är inte så lämpligt.

Lämna en kommentar:

• cillan
    svarade
    Dammen har funnits i 5-6 år. En och annan padda har bott där men annars är det fiskar. Men de han har haft har blivit så stora.

Finns det inget annat än fisk som man kan köpa som inte påverkar våra egna?

Lämna en kommentar:

• Kjell Fohrman
    svarade
    Ganska snabbt brukar salamanadrar, grodor och paddor flytta in av sig själv.

Du skall definitivt inte lägga ut några salamandrar/grodor i dammen som du har köpt - dessa kan sprida sjukdomar och hybridisera med våra "egna" djur.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...