ska man tar bort plast korgen fron växten och hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #91
    Ursprungligen postat av defdac
    Den växt jag kan komma på som är undantaget som bekräftar regeln är Lobelia dortmanna som tar CO2 från substratet. Den borde dock få ganska kämpigt utan substrat vare sig den har rötter eller ej.. Vore dock kul att testa ändå - man kanske blir förvånad =)
    alla växter tar co2 från bladen.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #92
      fast växter behöver ej substrat för att ta upp näring igenom rötterna. det behöver ingen växt.
      Nej men rötterna måste utveckla rothår för att ta upp näringen, vilket flygrötter inte gör.

      Odlar du Anubias på en sten utan att låta rötterna nå substratet så tar den alltså upp näring med bladen?

      flytväxter som pistia,andmat tar väl också näring från rötterna. dom får ju längre rötter desto mer näring det är i vattnet.
      Ja, och rothår.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #93
        Ursprungligen postat av defdac
        Nej men rötterna måste utveckla rothår för att ta upp näringen, vilket flygrötter inte gör.

        Odlar du Anubias på en sten utan att låta rötterna nå substratet så tar den alltså upp näring med bladen?


        Ja, och rothår.
        växter måste inte växa i substrat för att ta upp näring igenom rötterna. utan dom bildar dessa sugrötter utan att växa i jord eller grus.

        och rothår är inte alltid så synligt som på just Pistia. en del växter har micro små hår.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #94
          Så skulle man sätta en Anubias på rutan med sugpropp och hela tiden trimma bort rötterna och få den att växa är det bevisat att den tar upp näring med bladen?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #95
            Ursprungligen postat av defdac
            Så skulle man sätta en Anubias på rutan med sugpropp och hela tiden trimma bort rötterna och få den att växa är det bevisat att den tar upp näring med bladen?
            ja där stod i boken att den ska ha bottengödning, men du får ju göra vad du vill jag tror inte den mår bra av det.

            Kommentar

            • larsemil
              • June 2008
              • 172

              #96
              Ursprungligen postat av defdac
              Så skulle man sätta en Anubias på rutan med sugpropp och hela tiden trimma bort rötterna och få den att växa är det bevisat att den tar upp näring med bladen?
              hahaha. jag har skrattat så mycket när jag har läst den här tråden. men det här inlägget fick mig att skratta riktigt mycket. akvarister är ett envist släkte. hurra för det!

              Fortsätt på pojkar!

              Kommentar

              • Krax
                • December 2005
                • 1329

                #97
                Ursprungligen postat av Flaxss
                det den ev kan ta upp ät ju kväve,syre,co2 igenom bladen. men resten måste den ju ändå ta upp ur där rötterna finns.
                Varför skulle en växt vilja ta upp syrgas? Syrgas är ett kraftigt oxidationsmedel som alla växter (jag menar alla) måste (och jag menar faktiskt också måste) göra sig av med. Annars oxideras klorofyllet och blir totalt oanvändbart för fotosyntes. Syrgas är en biprodukt av fotosyntesen.

                Ursprungligen postat av Flaxss
                som jag skrev alla vattenväxter tar inte upp näring igenom bladen utan igenom rötterna. men dom flesta tar upp via bladen.
                Det har du alldeles rätt i. Landväxter har kraftig epidermis för att förhindra uttorkning och de har ofta ett tjockt lager vax utanpå bladen för att inte regnvatten ska laka ur näring. Landväxter är beroende av sina rötter för närsaltsupptag. Koldioxidgas tar de in genom klyvöppningar där de också ventilerar ut syrgas. Övervattensväxter (som många brukar försöka odla i akvarier) fungerar ungefär likadant. I akvarier där ni tvingar dem under vatten får de problem med koldioxidbrist. Rötterna är relativt viktiga för upptag av näring. Flytbladsväxter tar också upp näring med rötterna men de tar koldioxid genom klyvöppningar på ovansidan av bladen. Undervattensväxter med lång stjälk (som jag odlar i akvarier) har många anpassningar till ett liv under vatten. De har mycket klorofyll, tunn epidermis så att närsalter och löst koldioxid kan tas upp genom bladen och syrgas släppas ut, ganska oviktiga rötter (hornsärv har inga alls) som kan ta upp näring men inte är absolut nödvändiga. Vaxlager på den tunna epidermis saknas eftersom de inte behöver tåla uttorkning.

                Det finns övergångar mellan alla de tre typerna av växter och vissa har både undervattensblad, flytblad och övervattensblad med olika anpassningar.

                Ett kul undantag är Lobelia, Isoetes, Subularia och liknande, åtminstone de svenska arterna. De har tjocka blad med ogenomtränglig epidermis. De växer i näringsfattiga sjöar där det inte är lönt att försöka ta upp näring från vattnet. Det finns nästan ingen näring i vattnet. All näring finns i botten så de har kraftiga rotsystem. De tar faktiskt också upp koldioxid från botten.

                Ursprungligen postat av Flaxss
                utan ATT klippa KOMMER växten bilda nya fina rötter ÄNDÅ.
                Suck. Ja men om du klipper lite rötter kommer växten att allra först kompensera för den den låga rot/skott kvoten och först bilda rötter. Om du inte gör det allokerar den lika mycket energi på gröna delar och då finns det en risk att den får brist på något som roten ska ge eftersom rötterna inte har vuxit in i substratet tillräckligt snabbt. Dina 5000 växter klarar sig tydligen ifrån den risken eftersom du aldrig får en död växt. Skumt med noll mortalitet för övrigt.

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #98
                  Ursprungligen postat av Krax
                  Varför skulle en växt vilja ta upp syrgas? Syrgas är ett kraftigt oxidationsmedel som alla växter (jag menar alla) måste (och jag menar faktiskt också måste) göra sig av med. Annars oxideras klorofyllet och blir totalt oanvändbart för fotosyntes. Syrgas är en biprodukt av fotosyntesen.
                  på natten när solen inte finns tar bladen in syre istället.

                  Ursprungligen postat av Krax
                  Det har du alldeles rätt i.
                  tack tror jag!.


                  Ursprungligen postat av Krax
                  Suck. Ja men om du klipper lite rötter kommer växten att allra först kompensera för den den låga rot/skott kvoten och först bilda rötter. Om du inte gör det allokerar den lika mycket energi på gröna delar och då finns det en risk att den får brist på något som roten ska ge eftersom rötterna inte har vuxit in i substratet tillräckligt snabbt. Dina 5000 växter klarar sig tydligen ifrån den risken eftersom du aldrig får en död växt. Skumt med noll mortalitet för övrigt.
                  som sagt har som sagt aldrig förlorat en växt av att inte klippa rötterna. du kan komma hit och bevittna det själv. ja för övrigt är jag rätt bra på växter kanske där för få dör annars har jag också gjort många fel i mina dagar.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #99
                    hahaha. jag har skrattat så mycket när jag har läst den här tråden. men det här inlägget fick mig att skratta riktigt mycket. akvarister är ett envist släkte. hurra för det!
                    *lol* =D Får visa dig bilder när jag sätter igång att frisera Anubias =)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      ja där stod i boken att den ska ha bottengödning, men du får ju göra vad du vill jag tror inte den mår bra av det.
                      Är du inte liiiiite nyfiken på om boken kan ha fel? =)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • JonasN
                        • September 2008
                        • 357

                        Kan bara hålla med Larsemil att detta är en härlig trådig. Lite goddag yxskaft över det, but still!

                        En fråga till Krax: Fick för mig att jag fick lära mig något om att växter har cellandning på natten, som konsumerar syre och producerar koldixid. Påstår du att detta är fel?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          Kan bara hålla med Larsemil att detta är en härlig trådig. Lite goddag yxskaft över det, but still!
                          .. Så du vill sätta ditt märke i den med din yxa också?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Krax
                            • December 2005
                            • 1329

                            Ursprungligen postat av JonasN
                            En fråga till Krax: Fick för mig att jag fick lära mig något om att växter har cellandning på natten, som konsumerar syre och producerar koldixid. Påstår du att detta är fel?
                            Nej det är rätt. Jag glömde det. Klockan var sent på kvällen igår efter en lång dag när jag skrev det där. Får skylla på nåt. Inte bara rötterna utan också de gröna delarna har cellandning. Det har de på dagen också men då behöver plantan inte ta in syrgas eftersom de producerar mer i fotosyntesen än de behöver.

                            Ursprungligen postat av Flaxss
                            som sagt har som sagt aldrig förlorat en växt av att inte klippa rötterna. du kan komma hit och bevittna det själv.
                            Förstår inte hur jag ska kunna bevittna det i efterhand, men skit samma.

                            Det generella mönstret för de flesta växter är att de satsar mer på rötter än gröna skott om man klipper av lite rötter. Om du planterar en jätterot utan gröna delar ska du se att den dör. Det handlar om förhållandet mellan rot och gröna delar.

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              Ursprungligen postat av Krax

                              Förstår inte hur jag ska kunna bevittna det i efterhand, men skit samma.

                              Det generella mönstret för de flesta växter är att de satsar mer på rötter än gröna skott om man klipper av lite rötter. Om du planterar en jätterot utan gröna delar ska du se att den dör. Det handlar om förhållandet mellan rot och gröna delar.
                              jag kan tyvärr inte hålla med dig. nu vet jag inte om du menar ''alla'' växter i hela världen eller ''alla'' vatten växter.

                              men du skrev generellt sett. så om jag har en växt i jorden och klipper in grenarna på den så dör den av att ha för mycket rötter så är inte fallet.

                              då borde ju varje ''ört'' dö under våren när den vaknar ''utan'' gröna delar men en massa rötter. eller förstod jag inte hur du menar.

                              vill du kan du komma hit och ''se hur jag'' sköter ''alla'' mina växter ovan som under vatten.

                              jag anser att jag inte har mer att tillföra i denna tråd.

                              Kommentar

                              • Guy Palm
                                • March 2002
                                • 5720

                                Ursprungligen postat av Flaxss
                                då borde ju varje ''ört'' dö under våren när den vaknar ''utan'' gröna delar men en massa rötter. eller förstod jag inte hur du menar.

                                jag anser att jag inte har mer att tillföra i denna tråd.
                                Undrar vad du fick lära dig på kursen, alla träd, buskar och annat som fäller löv och blad på hösten har ändå "gröna" delar ovan jord. De har bara en viloperiod under den kalla årstiden.
                                Guy
                                ,Poecilia,SKS,GOC,

                                Kommentar

                                Arbetssätt...