ska man tar bort plast korgen fron växten och hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • moi
    • November 2008
    • 213

    #61
    Ursprungligen postat av Flaxss
    fast växternas rötter gillar mer grus. så att dom kan rota sig snabbt och få ner syre.
    det är som är roligt o spännande att man lär sig alltid nott nytt!
    verkligen du har helt rätt
    vet inte om det är okej o blanda bode det lite grövre sand jag har o det som jag köpte?

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #62
      Ursprungligen postat av Krax
      Nej de får inte högre tillväxt bara av att klippas. Ljus, näring och kolkälla är viktigare förstås. Men om man klipper rötterna lite pressar man växten att producera rötter och det är bra när man planterar den i ny jord. Du har säkert rätt i att vissa växter tål det mindre bra än andra.

      Om du planterar en jätterot med små små gröna blad måste först rötterna ruttna och de blir inget bra substrat för de nya rötterna. Det är nämligen bara de allra nyaste rötterna (rotspetsarna) som kan ta upp vissa näringsämnen. Gamla tjocka rötter gör inte alls lika stor nytta för växten.

      Som sagt så finns det undantag, tex såna växter som pumpar omkring gas i gamla tjocka rötter. De behöver sina gamla rötter.
      förklara inte för mig vad rötterna har för funktion jag vet det.

      köper du en vattenväxt med rötter så har dom oftast rottrådar kvar som håller växten kvar och tar upp ev näring. en växt som trivs KOMMER skjuta nya rötter utan att klippas. så det är inget tvunget att klippa bara för att få tillväxt.

      hmm varför måste jätte roten ruttna? den får ju bara nya rötter från ''jätteroten'' den måste ju inte ruttna först.
      Senast redigerad av Flaxss; 02 February 2009, 14:33.

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #63
        Ursprungligen postat av heeke
        Olika definition av vad "skada" är, I rest my case!
        jag trodde jag gjorde det klart när jag svarade dig innan?

        Kommentar

        • Guest

          #64
          Ursprungligen postat av heeke
          Olika definition av vad "skada" är, I rest my case!
          Me too!

          Kommentar

          • moi
            • November 2008
            • 213

            #65
            Ursprungligen postat av Flaxss
            jag trodde jag gjorde det klart när jag svarade dig innan?
            okej då jag fick en till svar!
            jag få göra det du skrev
            tackar så mycket!

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #66
              Ursprungligen postat av moi
              okej då jag fick en till svar!
              jag få göra det du skrev
              tackar så mycket!
              det var inte svar till dig

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #67
                Ursprungligen postat av Anettejt
                Me too!
                förstår inte hur du menar?

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #68
                  Ursprungligen postat av Flaxss
                  förklara inte för mig vad rötterna har för funktion jag vet det.

                  köper du en vattenväxt med rötter så har dom oftast rottrådar kvar som håller växten kvar och tar upp ev näring. en växt som trivs KOMMER skjuta nya rötter utan att klippas. så det är inget tvunget att klippa bara för att få tillväxt.

                  hmm varför måste jätte roten ruttna? den får ju bara nya rötter från ''jätteroten'' den måste ju inte ruttna först.
                  Roten måste andas (=köra respiration eftersom den inte kan köra fotosyntes) och till det behöver den syrgas, kolhydrater, vatten. Det är de gröna delarna som förser roten med kolhydrater och ibland syrgas. Om det finns för lite gröna delar i förhållande till rotdelar kan inte roten andas och den dör (delvis). Man måste inte klippa rötterna men om man gör det pressar man växten att bilda lite mer rötter lite snabbare. Därför är det ofta en väldigt bra idé när man planterar om växter.

                  Jag är övertygad om att det finns växter som inte tål att klippas. Undantag från regeln alltså.

                  Kommentar

                  • TheRoblin
                    • July 2007
                    • 310

                    #69
                    Håller med Kjell. Anledningen till att man i vissa lägen (och arter) bör klippa (ansa) rötterna, vid omplantering, är att de kan börja ruttna om de bildar ett "nystan" i substratet och då hämma tillväxten och, om man har riktig otur, även döda växten!

                    Detta är ju inte konstigt!? Detta gör man ju även med sina krukväxter på fönsterbrädan, balkongen eller trädgården!!!!

                    Grundfrågan var dock om man ska ta bort krukan eller inte!!!
                    En anledning att ta bort krukan är att ta bort vadden. Den innehåller en del vatten med eventuella bakterier,virus, djur, alger mm från djuraffären eller tidigare. Man bör även skölja av växten ordentligt innan plantering i sitt kar!! Så, klipp sönder krukan innan du avgör om rötterna bör ansas eller inte.

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #70
                      Ursprungligen postat av Krax
                      Roten måste andas (=köra respiration eftersom den inte kan köra fotosyntes) och till det behöver den syrgas, kolhydrater, vatten. Det är de gröna delarna som förser roten med kolhydrater och ibland syrgas. Om det finns för lite gröna delar i förhållande till rotdelar kan inte roten andas och den dör (delvis). Man måste inte klippa rötterna men om man gör det pressar man växten att bilda lite mer rötter lite snabbare. Därför är det ofta en väldigt bra idé när man planterar om växter.

                      Jag är övertygad om att det finns växter som inte tål att klippas. Undantag från regeln alltså.
                      växter dör(skadas) inte av att ha mer rot än blad, vad har du fått det ifrån?


                      nej du pressar inte växten till att bilda snabbare rötter och mer rötter av att klippas. men du pressar växten till att bilda nya rötter,skott och det kommer den också (med glädje) göra utan att klippas.

                      en växt som mår bra kommer få snabb tillväxt både ovan och under utan att klippas det vet jag.
                      Senast redigerad av Flaxss; 02 February 2009, 19:55.

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #71
                        Ursprungligen postat av TheRoblin
                        Håller med Kjell. Anledningen till att man i vissa lägen (och arter) bör klippa (ansa) rötterna, vid omplantering, är att de kan börja ruttna om de bildar ett "nystan" i substratet och då hämma tillväxten och, om man har riktig otur, även döda växten!

                        Detta är ju inte konstigt!? Detta gör man ju även med sina krukväxter på fönsterbrädan, balkongen eller trädgården!!!!
                        jag har inte sagt att man inte ska ansa rötter, det måste man göra.

                        jag rensar rötterna från döda delar men jag klipper inte in friska rötter.

                        Kommentar

                        • Krax
                          • December 2005
                          • 1329

                          #72
                          Ursprungligen postat av Flaxss
                          växter dör(skadas) inte av att ha mer rot än blad, vad har du fått det ifrån?


                          nej du pressar inte växten till att bilda snabbare rötter och mer rötter av att klippas. men du pressar växten till att bilda nya rötter,skott och det kommer den också (med glädje) göra utan att klippas.

                          en växt som mår bra kommer få snabb tillväxt både ovan och under utan att klippas det vet jag.
                          Jo, som jag har skrivit två gånger nu så tvingar man växten att bilda nya fina rötter genom att klippa av lite. Man ska inte klippa bort allt för då kan växten dö. Det har du rätt i men du har fel att man ska lämna alla rötter kvar. Fråga vem som helst som lärt sig plantera om en krukväxt.

                          Anledningen till att man tar bort plastkrukan är att man vill få bra rottillväxt och har inte med virus och bakterier att göra. Dom blir man inte av med.

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #73
                            alla akvarieväxter tar inte upp näring igenom bladen.
                            Det där får du allt slänga upp bevis för. Om alla växter tar upp CO2 genom bladen så lär det även kunna slinka in andra molekyler genom cellmembranen =)
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #74
                              Ursprungligen postat av Krax
                              Jo, som jag har skrivit två gånger nu så tvingar man växten att bilda nya fina rötter genom att klippa av lite. Man ska inte klippa bort allt för då kan växten dö. Det har du rätt i men du har fel att man ska lämna alla rötter kvar. Fråga vem som helst som lärt sig plantera om en krukväxt.

                              Anledningen till att man tar bort plastkrukan är att man vill få bra rottillväxt och har inte med virus och bakterier att göra. Dom blir man inte av med.
                              utan ATT klippa KOMMER växten bilda nya fina rötter ÄNDÅ.

                              varför ska jag fråga någon om krukväxter? läs gärna min profil. du får gärna komma hit här så ska jag ge dig en lexikon om växter A och B. i mina växtodlingar klipper jag inte heller in rötterna på växter. och än har inte mina ca 5tusen växter dött. vill du diskutera växter får du gärna skicka PM

                              jag har inte skrivit att man inte ska ta bort krukan, det måste man göra och rensa bort döda rötter. men jag klipper inte friska rötter.
                              Senast redigerad av Flaxss; 03 February 2009, 09:31.

                              Kommentar

                              • Flaxss
                                • November 2008
                                • 1718

                                #75
                                Ursprungligen postat av defdac
                                Det där får du allt slänga upp bevis för. Om alla växter tar upp CO2 genom bladen så lär det även kunna slinka in andra molekyler genom cellmembranen =)
                                som jag skrev alla vattenväxter tar inte upp näring igenom bladen utan igenom rötterna. men dom flesta tar upp via bladen.

                                alla landväxter tar inte heller upp näringen igenom bladen förutom CO2. dock finns det ju en del landväxter som tar upp kväve ur luften men knappast alla. plus Ananasväxter kan ta näring via bladen.
                                Senast redigerad av Flaxss; 03 February 2009, 08:59.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...