Tofsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikN
    • November 2007
    • 116

    #16
    Ursprungligen postat av Misuko
    Vi provade det här http://www.nyttodjur.se/Pages/Produk...gruppeID=34743 i våran 400 liters och det funkade. Algerna har inte kommit tillbaka.
    Så det funkar har kollat på det förut..

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #17

      Gör jag rätt nu?
      Eftersom jag tidigare frågat om just tofsalger tänkte jag länka till den frågan och kanske få lite hjälp. Hoppas det syns.
      Idag har jag bytt lysrör framtill. Tagit bort Flora Glo och satt dit ett Aquarell.
      Jag vill gärna ha tips på ytterligare åtgärder för att bli av med eländet. Det är FULT!

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #18
        Genom att rensa filter och ta bort vissna växter, mjukt trä och annat som ruttnar får tofsalgerna en sämre miljö. Detta + easy carbo och mekanisk bortplockning är effektivt. Siameserna är inte effektiva i mitt kar.
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • Örjan A
          • November 2008
          • 13

          #19
          svar på toffsar

          Hej

          Åter igen, tack för alla tips.

          Jag börjar att få bukt med mina toffalger.
          Jag har klippt bort alla blad med toffsar, skrapat rutor rena, tvättat mina lavastenar så gott det går. Men det bästa av allt - mina guldfiskyngel rycker och drar i toffsarna som jag inte kommer åt. Jag har ett 20tal guldfiskyngel från en damm i sommar. Jag vet inte om dom äter toffsalger, men dom rycker i alla fall loss dom.

          Växterna kommer så småning om att åka helt pga guldfiskarna.

          Jag vet inte om guldfisk är något tips mot toffsalger, dom äter ju allt.

          Ny fråga:
          Jag har 6st metall pansarmalar som leker och lägger ägg efter vattenbyte. Jag har inte tagit bort äggen men jag brykar få 1-2 st som överlever varje halvår. Tyvärr så smetar dom fast äggen på glaset där det är som mest strömt vatten från pumpen.
          Tål äggen att skrapas loss från glaset och flyttas?

          Örjan

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #20
            Ursprungligen postat av Misuko
            Det skadar inte växter eller djur.
            Det jag menade var att på deras sida säger dom att medlet fungerar genom att näringsbegränsa algerna, som jag förstått det är växterna näringsbegränsade mycket tidigarer än algerna annars hade inte pmdd fungerat.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            Arbetssätt...