Tofsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Örjan A
    • November 2008
    • 13

    Tofsalger

    ÄR DET NÅGON SOM VET HUR MAN BLIR AV MED SVARTA ALGER.
    Jag har fått en hel del svarta alger som jag inte blir av med. Har ett 300Liters aquarium med pansarmalar, plecon, tetror, guldfiskyngel, barber mm.
    OBS! vill helst inte använda kemiska preparat

    Har även en fråga om pH värdet. Vi har högt pH i vårt kranvatten och jag undrar om man kan minska det något (ligger mellan 8 - 8,5).

    Örjan
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    #2
    Jag blev kvitt tofsalger när jag utsatte dem för blåljus i ett par veckor.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

    Kommentar

    • TinaM
      • February 2008
      • 1040

      #3
      På din andra fråga - jag har också högt ph i kranvatten. Jag använder, förutom ekblad och boklöv, amtras oak bark extract i utbytesbaljorna för att sänka ph i karen.
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

      Kommentar

      • Norpis
        • November 2004
        • 305

        #4
        Jag kör med ett par Siamesiska algätare.
        Tycker dom funkar riktigt bra mot tofsalger.

        Kommentar

        • Fredde L
          • October 2006
          • 241

          #5
          Siameser äter lite toffsar. Men har du mycket, så bryr dom sig inte om dom gamla toffsarna. Jag försökte det mesta i mitt kar. Jag var noga med vattenbyten, jag provade olika fiskar som ska vara hårda mot toffsar bla black molly och siameser och jag provade easy carbon. Inget hjälpte. Det jag gjorde för att få bort dom va att tömma hela karet, ta ut det och blåsa allt med högtryckstvätten. Speciellt mot slimlinen satt dom riktigt hårt. Växter som hade toffsar på sig klippte jag bort bladen på. Rötter hälde jag kokande vatten på. Sen sist men inte minst mirakelmedlet 3% väteperoxid från apoteket. Hällde det över hela bakgrunden så att eventuellt missade alger dog. Lät det verka en halvtimme och sköljde av.
          Efter några veckor såg jag små toffsar på ett par ställen. Då var det bara fram med sprutan och punktbehandla toffsarna. Man ser om man träffar dom med väteperoxiden för det bubblar ordentligt från toffsarna. Efter några timmar gulnar toffsarna, dagen efter är dom roströda och trillar bort efter ett par dagar. Jag har inte märkt att detta ska vara skadligt för fiskar. Eftersom man använder så lite och bara blåser på direkt på algerna. Detta var mina erfarenheter och dom har funkat för mig.
          Mvh//Fredrik


          Kommentar

          • EA1
            • December 2007
            • 22

            #6
            Hej!

            Har också haft problem med toffsalger som översvämmade karet (180l). Löste det med att mekaniskt ta bort de största från stenar, grenar och bakgrund. Klippte bort blad med toffslager. Easy Carbon i någon vecka samt satte in två seamesiska algätare. Med som Fredde L säger så bryr sig siameserna inte om gamla toffsalger. Nu håller siameserna algerna på en rimlig nivå och jag använder bara easy carbon när jag byter vatten var annan vecka.

            /Andreas

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Som sagt EC fungerar. Jag kör maxdos dagligen.
              Alla fiskar i mitt kar käkar på tofsalgerna.
              Siameser, Otocinclus (jag har macrospilus) , pittbul pleco (fast de är bäst på att hålla grönt från grus)och regnbågsfisk
              Jag har ingen erfarenhet av gamla tofsalger då mitt kar inte varit igång så länge.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • Örjan A
                • November 2008
                • 13

                #8
                sv: Tofsalger och Högt pH

                Hej och god morgon
                kan inte sova så jag läste alla svar.

                Tack för tipsen. Jag ska skaffa siameser för att hålla algerna kort. Jag får acceptera att de finns där men de får inte bli flera. Växterna har jag redan friserat, värre är det med lavastenar som jag har.

                Bark och rötter mm mera verkar sänka pH:t, ska testa.

                Örjan A

                Kommentar

                • Örjan A
                  • November 2008
                  • 13

                  #9
                  Hej och tack för svaret.

                  Fråga på pH:
                  Ska jag bar lägga i blad i aquariet eller ska jag låta det nya vattnet få ha bladen en stund innan jag byter?

                  Örjan

                  Kommentar

                  • Fredde L
                    • October 2006
                    • 241

                    #10
                    Det är nog inte det höga ph;t som triggar igång dina alger. Det jag har fått lära mig så beror det på svängiga ph värden. Jag har haft detta elände till alg i snart 1,5år och jag har provat att sänka ph. Tror till och med att det var när jag exprimenterade med det som algexplotionen kom.
                    Men men, det problemet du får om du sänker ph i burken är att varje gång du byter vatten kommer ph svaja rejält. Det du får göra då är att ha ett kärl för att förbereda vattnet. Där i får du lufta ur det och tillsäta torv tills du kommer ner i rätt ph, dvs samma som du har i akvariet.
                    En annan sak jag fick lära mig är att skit som ligger på botten skapar svängiga ph när det bryts ner. En bra ytcirkulation ger också ett stabilare vatten då det luftas ur.
                    Mvh//Fredrik


                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #11
                      Ursprungligen postat av Örjan A
                      värre är det med lavastenar som jag har.

                      Bark och rötter mm mera verkar sänka pH:t, ska testa.

                      Örjan A
                      Nu tycker jag att så länge man inte har toffsalgerna på växterna är de ok
                      Stenar är ju lätta att lyfta upp sedan finns det många sätt, skura, koka högtryck, varmluftspistol.

                      Rötter (innehåller humussyror) jag har upplevt att det inte påverkar så mycket om du bytar vatten varje vecka.
                      Jag tycker man bara får brunt vatten..
                      Jag sänker ph genom att sänka kh med saltsyra men misstänker att det gör vattnet mera oklart. Tänker skaffa en osmos anläggning för att få ett mjukare vatten/lägre ph.
                      OBS häll inte saltsyra direkt i karet, det frigörs co2 så ph sjunker rejält direkt för att gå upp en del, vad co2 sänkte, när den luftats ut.
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • Misuko
                        • September 2008
                        • 135

                        #12
                        Vi provade det här http://www.nyttodjur.se/Pages/Produk...gruppeID=34743 i våran 400 liters och det funkade. Algerna har inte kommit tillbaka.
                        Misuko

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #13
                          Ursprungligen postat av Misuko
                          Vi provade det här http://www.nyttodjur.se/Pages/Produk...gruppeID=34743 i våran 400 liters och det funkade. Algerna har inte kommit tillbaka.
                          Kom växterna tillbaka?
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • Misuko
                            • September 2008
                            • 135

                            #14
                            Det skadar inte växter eller djur.
                            Misuko

                            Kommentar

                            • Birgitta W
                              • October 2005
                              • 2764

                              #15
                              Jag har en massa svarta håriga alger på flera av mina växter.
                              Jag funderar på att ta upp växterna och lägga dom i något medel för att få bort eländet.
                              Skulle det funka? Vill inte gärna hälla i algmedel i karet, men om man bara tar det i en hink med växter och sedan sköljer???
                              Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                              Min zoon :
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                              Kommentar

                              Arbetssätt...