mysko problem...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xzion
    • June 2007
    • 237

    #16
    Så det kan vara så illa att mina invånare käkar... hmm...

    Jag har ju mer malar än "normal" fisk såatt. Kan skriva min mal-lista!

    1 Segelpleco
    1 Clownpleco
    1 Ancistrus
    Några pansarmalar
    Några praktbotior
    3 Siameser.

    Tror ikke Skalarer och Zebrafiskar käkar blad

    Men defdac, du påpekar ljuset. Jag tog dessa rör i brist på annat så skulle jag kunna få en rekomendation av dig vad jag ska ha? Är öppen för allt, vill ha det bästa! Äre 2x philips aquarelle 30W som gäller eller nå mer avancerat som att byta ut till t5-grejjor?
    One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
    Nine, ten, never sleep again.


    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #17
      Ancistrus är ju kända för att kunna käka växter.

      Dock inget som min någonsin gjort.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • sting
        • September 2007
        • 481

        #18
        Kända för att ta ihjäl "svärdplantor" Skulle jag vilja säga.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #19
          I samband med min flytt nu åker sanden ur mitt 180 liters.

          Personligen kommer jag aldrig mer att ha sand i ett akvarium där det ska finnas växter.

          Blev ännu mer övertygad om att sand och växter inte är en bra kombination när jag plockade ur växterna, små taniga rötter och inte i närheten av hur rötterna såg ut i de andra karen.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Ursprungligen postat av c90368
            I samband med min flytt nu åker sanden ur mitt 180 liters.

            Personligen kommer jag aldrig mer att ha sand i ett akvarium där det ska finnas växter.

            Blev ännu mer övertygad om att sand och växter inte är en bra kombination när jag plockade ur växterna, små taniga rötter och inte i närheten av hur rötterna såg ut i de andra karen.
            Jag kan faktiskt inte göra annat än hålla med.
            Jag har sett kanonsnygga kar med fin sand hos andra, men jag har själv provat detta ett par gånger med samma usla resultat, så det kommer inte in en enda sandsäck i mitt hem mer.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Blev ännu mer övertygad om att sand och växter inte är en bra kombination när jag plockade ur växterna, små taniga rötter och inte i närheten av hur rötterna såg ut i de andra karen.
              Ja det är ingen hit att förlita sig på inert sand för näringsupptag, men kör man PMDD och CO2 så att växterna ändå har allt dom behöver brukar storleken på rotsystemet inte spela någon stor roll - dom tar ju isåfall upp näringen med det stora bladverket istället.

              Men visst är sand mer lynnigt. Ska bli intressant att testa 1/3-del jord med 2/3-delar sand och se hur det kommer funka.
              Men defdac, du påpekar ljuset. Jag tog dessa rör i brist på annat så skulle jag kunna få en rekomendation av dig vad jag ska ha? Är öppen för allt, vill ha det bästa! Äre 2x philips aquarelle 30W som gäller eller nå mer avancerat som att byta ut till t5-grejjor?
              För att maxa PUR-effektivitet så är det Aquarelle/Aquastar/Trion/Hagen PowerGlo men även den gula 840:n. Jag har kombinerat ett Aquarelle med ett gult rör och dom påverkar varandra positivt så man får en lite roligare färgåtergivning.

              I framtiden kommer jag inte gå lika mycket på PUR-effektivitet då jag har nog med watt ändå. Tänkte kolla om 2xPhilips 965 HO ger bra färgåtergivning. Dom ska ju vara "top of the line" när det gäller just färgåtergivning. Dom har dock inte superbra PUR-effektivitet.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Xzion
                • June 2007
                • 237

                #22
                Defdac. För 200L räcker 2x30W T-8 reflekterat? Planerar det som växtakvarium inom en viss tid.
                One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
                Nine, ten, never sleep again.


                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #23
                  I mitt nystartade 540 kar har jag följande botten.

                  10 kg Tetras bottengödning

                  25 kg Råda grus 3-4 mm

                  Ovanpå detta "fint" råda grus, 1-2 mm

                  Hoppas att det ska bli bra. Har provat med bottengödning tidigare i nystartade kar och det har fungerat bra.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Ursprungligen postat av Xzion
                    För 200L räcker 2x30W T-8 reflekterat? Planerar det som växtakvarium inom en viss tid.
                    Det är i minsta laget. Runt 60 PUR, 100 PAR. Tror du minst vill upp till 3x30 välreflekterade watt om du ska köra växter.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Xzion
                      • June 2007
                      • 237

                      #25
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Det är i minsta laget. Runt 60 PUR, 100 PAR. Tror du minst vill upp till 3x30 välreflekterade watt om du ska köra växter.

                      Det är ett juwel möbelakvarium, så det är bara 2 rör orginal. Så det lär bli något DIY typ 4x30W eller plocka av hela överdelen och köpa en ramp med 4x36W t5 rör.
                      One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
                      Nine, ten, never sleep again.


                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        #26
                        Ursprungligen postat av Xzion
                        Det är ett juwel möbelakvarium, så det är bara 2 rör orginal. Så det lär bli något DIY typ 4x30W eller plocka av hela överdelen och köpa en ramp med 4x36W t5 rör.
                        Jag har två möbelakvarier typ Juwel ett 400 liters och ett 180 liters.

                        På bägge dem har jag fäst ljusrör på luckorna, fungerar hur bra som helst.

                        Köp typ en sådan här



                        Sen Reflektorer



                        Du skruvar fast reflektorn i locket och klämmer dit ljusröret!

                        OBS: Mina länkar är bara exempel, kolla watt och längd som du ska ha.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Xzion
                          • June 2007
                          • 237

                          #27
                          Ursprungligen postat av c90368
                          Jag har två möbelakvarier typ Juwel ett 400 liters och ett 180 liters.

                          På bägge dem har jag fäst ljusrör på luckorna, fungerar hur bra som helst.

                          Köp typ en sådan här



                          Sen Reflektorer



                          Du skruvar fast reflektorn i locket och klämmer dit ljusröret!

                          OBS: Mina länkar är bara exempel, kolla watt och längd som du ska ha.


                          Det lät faktiskt inte helt fel!

                          Ska ta o kolla upp det! Tack
                          One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
                          Nine, ten, never sleep again.


                          Kommentar

                          Arbetssätt...