mysko problem...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xzion
    • June 2007
    • 237

    mysko problem...

    Hejsan!

    Nu har jag tröttnat på att gå och fundera så nu frågar jag istället!

    Har bottensubstratet någon inverkan på växterna? Vad jag menar är att om man har tex för fint bottensubstrat kan hindra tillväxten?

    Lite info varför jag frågar...

    Förra året körde jag med engelsk sjösten i mitt akvarium ca 5mm, det växte otroligt från första dagen! Och då menar jag att det var jungel och fick gallra allt. Gödde inget, ingen co2.

    Nu i sommras startade jag akvariet och bytte till svart rådasand/vanlig rådasand blandad. Nu växer absolut inget, det står totalt still eller går på minus. Nu kör jag med PMDD, bytt till fräsha lysrör, satt i Co2.

    Enda skillnaden var att jag bytte bottensubstrat i sommras, och så hände detta.

    Några idér gott folk?
    One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
    Nine, ten, never sleep again.


  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    En inkörd botten kan hjälpa till att mineralisera fiskskit och överbliven mat till "PMDD" som växterna kan ta upp. Man kan även få hjälp av snäckor, malar och andra shredders som finfördelar överbliven mat/döda växtdelar så mineraliseringen kan jobba bättre med det.

    Mineraliseringen kräver en del syre, som växterna kan hjälpa till med genom att pumpa ner syre i rötterna. Är substratet inert från början (ny rådasand t ex) så kommer växterna förmodligen inte satsa speciellt mycket energi på detta och då kommer det ta ganska lång tid innan bottnen sas hoppar igång.

    Kör man PMDD är mineralisering och därmed substratval av underordnad betydelse.

    Om växterna står still eller går på minus så borde växterna ge ganska tydliga tecken på vad dom tycker är fel. Har du möjlighet så fota några olika växter och lägg upp så kan vi kolla lite vad dom ser ut att lida av.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      En gissning är att de behöver ännu mer gödning. PMDD. Att de går på sparlåga.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • Xzion
        • June 2007
        • 237

        #4
        Tog lite bilder på dom växter som det är problem med.

        Vallisneria spiralis efter ca 1,5månader


        Här är några som vart med nästan sen omstarten. Sett ut som dom gör nu i princip hela tiden.





        Mer info om karet:
        Vid uppstart av karet hade jag ingen gödning, det började 1-2månader efter uppstart tillsammans med lysrörsbyte + reflektorer. Co2 satte jag dit för någon månad då jag trodde det kunde va felet!

        Byter 30-50% varje vecka eller var 10e dag ca.
        Tillsätter då dubbel dos pmdd då jag fått det som rekomendation.
        200liter är karet på.
        Belysningstid 12timmar
        Rör : Philips TL-D 30W/830 x2 med reflektorer

        Har malar och botior som röjer rätt bra i sanden i mellanåt.

        Hoppas detta ger tillräklig info, annars fråga vidare!
        One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
        Nine, ten, never sleep again.


        Kommentar

        • Tamarind
          • February 2008
          • 482

          #5
          Föregående talare (skrivare?) vet ju BETYDLIGT mer om växter än vad jag gör, men vill ändå tillägga att den korta tid jag provade sandbotten så mådde mina växter pyton. Repade sej fullständigt när de kom i ett akvarium med grus...

          Kommentar

          • Xzion
            • June 2007
            • 237

            #6
            Pratade med min lokala djuraffär idag. Han påpekade att sanden möjligtvis var för packad så rötterna inte fick tag i någon näring. Fick nått grus att prova som man skulle blanda i runt rötterna på växtgrupperna och detta skulle då ge den näringen som behövdes. Ska prova detta nu.

            Kom gärna med mer förslag/erfarenheter om vad som kan vara felet.
            One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
            Nine, ten, never sleep again.


            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Om den är för packad så kan malaysiska sandsnäckor hjälpa att böka runt i sanden så den rör sig, och blir bra för växterna. Ungefär på samma sätt som daggmaskar fungerar i jorden.

              DOck kanske botiorna äter upp dom. Vilken sorts botia är det?
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • ubjs
                • April 2007
                • 192

                #8
                Jo, visst har typen av sand betydelse, den finkorniga blir svår för rötterna att leta sig fram i.
                Jag har något rödaktig leraktigt rött grus sedan några år och har aldrig fått så enorma rötter. Jag lät en stor Echonodorus stå i ett halvår och dess rötter sträckte sig genom hela akvariet (95x40 cm). Nu drar jag upp dom större växterna varann månad och kortar rötterna annars tar dom för mycket näring från dom andra.

                Mvh UB

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Han påpekade att sanden möjligtvis var för packad så rötterna inte fick tag i någon näring
                  Sand brukar iofs vara helt inert, dvs helt näringslös?

                  Huruvida den är packad eller inte spelar ingen roll. Se på lera som är väldigt näringsrik. Den har väldigt hög densitet och är tät.

                  den finkorniga blir svår för rötterna att leta sig fram i.
                  Hmmmmmm.... Kan växter och rötter borra sig upp genom asfalt tror jag inte sand utgör något jättestort problem.

                  Ju större rotsystem desto svårare har växten att hitta näring, däremot väldigt bra att fimpa rötterna då och då så systemet kan leta sig till nya näringsrikare delar av substratet.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Xzion
                    • June 2007
                    • 237

                    #10
                    Men defdac, vad tror du att mitt problem kan vara då lite såhär på rak arm? Kollat på bilderna?

                    Praktbotior har jag.
                    One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
                    Nine, ten, never sleep again.


                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Ursprungligen postat av Xzion
                      Men defdac, vad tror du att mitt problem kan vara då lite såhär på rak arm? Kollat på bilderna?

                      Praktbotior har jag.
                      Oh shit, då funkar det inte med snäckor.

                      Praktbotior är de allra värsta (Bästa?) på att käka snäckor.
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Jag tycker nya blad verkar riktigt pigga, speciellt om du kollar A. reineckiin som har några riktigt stora feta blad på gång vilket helt klart är ett hälsotecken. Jag ser även ett par riktigt fina Anubias och Echinodorusblad titta fram här och där.

                        De skadade bladen med hål i svärdsplantan är gjorda mekaniskt av en firre tippar jag. Kanske botiorna. Vallisnerian såg inte jätteglad ut men även där tycker jag se en tendens till piggare nya blad.

                        Det kommer nog se lite risigt ut ett tag, men nu när du rätat upp det mesta och framförallt fixat CO2 så tror jag du har en positiv trend på gång faktiskt. Är du otålig så fimpa alla skadade fula blad, det brukar bara trigga växterna, speciellt om det finns näring och CO2 att tillgå.

                        Det är grymt gult ljus. Typiskt 830:or. Gult ljus är väl inte jättebra ur växtsynpunkt men om du gillar det så skissa på att byta till 840:or som har läskigt hög PUR-effektivitet trots att dom är väldigt gula.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Åhh.. Min lap strular.. Jag hade skrivit ordentligt och klart... Nu blir det en förkortning.

                          Sand ger ju sämre cirkulation och därigenom sämre syre till rötterna... Jag har engelsk sjösten under sanden för växternas skull.. Sjöstenen tittar ju fram allteftersom men personligen tycker jag att det är snyggt med en varierad botten, annars kan man ju fylla på sand allteftersom..

                          Defdac. Kan det inte vara brist som ger små hål i bladen???
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Växterna fixar sin egen perfekta mikroatmosfär runt rötterna genom att pumpa ner syre för att underlätta näringsupptag så växterna måste vara rejält illa däran om dom inte klarar det. Då blir det inte så bra förstås, och därför är kompakt sand lite mer "lynnig" eftersom syrebristen kan bli svårare i den. Men egentligen är inte syrehalten något problem om växterna i övrigt mår bra.

                            Jo knappnålshål kan vara tecken på kaliumbrist, men dom är verkligen knappnålshuvudstora och börjar som lika små gula prickar. Hålen får därför en bred (relativt hålet) gul kant. Dom är inte en halv centimeter och har perfekt snitt utan missärgning som på dessa bilder.
                            Senast redigerad av defdac; 10 November 2008, 21:18.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Ursprungligen postat av defdac
                              Jo knappnålshål kan vara tecken på kaliumbrist, men dom är verkligen knappnålshuvudstora och börjar som lika små gula prickar. Hålen får därför en bred (relativt sett hålet) gul kant. Dom är inte en halv centimeter och har perfekt snitt utan missärgning som på dessa bilder.
                              Oki... Kollade inte på bilderna... Läste bara Då kanske någon vill ha squasch lr gurka??!!!
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...