Mitt växt experiment.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • defdac
    svarade

    -Perfekt! Då fick jag mothugg direkt och en "rättelse"! Det är så det skall vara! Jag visste mycket väl att "Blomstergödning innehåller ammonium som ger nitritspikar..." men hade även blivit varnad för en "algexplosion" genom att använda denna gödning. Så blev inte fallet! Tvärtom så försvann det lilla bestånd av grönalger som fanns vi starten av gödningen!
    Det är några få som lyckas med ammoniumbaserade gödningar, och du är alltså en av dom. Det är grymt svårt att få ett algfritt akvarium med ammoniumbaserade gödningar så du ska ha en rejäl fjäder i hatten om du lyckas få *mindre* alger med ammonium.

    Sen om det är tur eller skicklighet blir svårt att avgöra tills du gjort så många försök att du får statistisk signifikans

    Lämna en kommentar:


  • Krax
    svarade
    Får man vara lite lite vetenskapsfilosofisk så här på fredagseftermiddagen? Ofta kan man dra slutsatser som stämmer från "experiment" med ett enda akvarium som man häller olika saker i, men egentligen har man ingen aning om vad som orsakat vad. Det finns för många faktorer. Därför är det inte alltid helt fel att läsa om vad den riktiga vetenskapen tror.

    När det gäller pH säger den riktiga vetenskapen att fiskarnas gälar påverkas av att lösligheten hos olika metaller (t ex aluminium) sjunker vid lågt pH. Aluminium fälls ut på gälarna och det skadar/dödar fisken.

    Lämna en kommentar:


  • Gaffel
    svarade
    Skillnaden är att när fisken utsätts för effekten av en snabb förändring av pH värdet brukar allting gå fel.

    I en svensk insjö brukar pH värdet normalt inte droppa inom loppet av några timmar varför en viss tillvänjning hinner ske.

    Lämna en kommentar:


  • Klinten
    svarade
    -Perfekt! Då fick jag mothugg direkt och en "rättelse"! Det är så det skall vara! Jag visste mycket väl att "Blomstergödning innehåller ammonium som ger nitritspikar..." men hade även blivit varnad för en "algexplosion" genom att använda denna gödning. Så blev inte fallet! Tvärtom så försvann det lilla bestånd av grönalger som fanns vi starten av gödningen!

    Att ynglen dog kan säker tillskrivas flera orsaker men jag "tror" fortfarande att PH inverkade menligt!

    Ser man till våra svenska insjöfiskar så kan de klara sig med försvånansvärt lågt Ph. Först upphör deras förmåga till reproduktion (rom samt yngel utvecklas ej) sedan dör arten ut vid för lågt Ph. Däremot är jag osäker var gränsen går innan vuxna friska fiskar dör pga lågt Ph!

    Men det var ju växter vi pratade om

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av Jens A.
    Håll gärna bra koll på javamossan och javaormbunken i de akvarier som får Easy Carbo. Det sägs att EC gör de växterna inte mår vidare bra.

    Skall bli kul att följa experimentet.
    Jag körde under en tid normal dos EC i ett akvarium med javamossa. Jag såg ingen vare sig positiv eller negativ effekt. Har de som fått problem kört högre än normal dos tro?

    Lämna en kommentar:


  • Jens A.
    svarade
    Håll gärna bra koll på javamossan och javaormbunken i de akvarier som får Easy Carbo. Det sägs att EC gör de växterna inte mår vidare bra.

    Skall bli kul att följa experimentet.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Jo men det är ju så självklart att jag inte, tillskillnad från andra, måste påminna mig själv och andra om att det är så. En del behöver övertala sig själva om att dom inte är unga nog att veta allt osv =)
    Vet inte riktigt vad du avser...? Det var det du nämnde om BTDT, "expert" och "konkreta gamla dammiga kunskaper" som fick mig att vilja poängtera att man aldrig blir fullärd. Däremot är det härligt att ni "experter" finns så att man kan vända sig till er när ens experiment går snett!

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Ifrågasättandet och nyfikenheten är viktigt, liksom insikten att korvstoppning är någonting hemskt fel.
    Så sant! Kan bara instämma i vad du skriver.

    Lämna en kommentar:


  • C.Ciklid
    svarade
    Tänk.. jag har redan ett till experiment jag skall försöka få igång snart. Man hittar mycket "lull lull" när man rotar i gamla bortglömda ting. I det här fallet hittade jag akvarieting och mitt nya projekt är växtrelaterat. Skall bara skaffa de andra ting som behövs. Men tills dess...

    Kul att mitt experiment intresserar andra.
    //Camilla

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Jo men det är ju så självklart att jag inte, tillskillnad från andra, måste påminna mig själv och andra om att det är så. En del behöver övertala sig själva om att dom inte är unga nog att veta allt osv =)

    Jag tror det är sådana som mig och Camilla och t ex BluesBoy mfl - som gärna delar med sig av sina misstag som faktiskt tycker det är roligt att lära sig och experimentera. Ifrågasättandet och nyfikenheten är viktigt, liksom insikten att korvstoppning är någonting hemskt fel.

    Jag ser allt det i den här tråden och jag myser naturligtvis. =)

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Låter exakt som mig. BTDT. Det är lärorikt och roligt. Även för oss "experter" då vi får öva oss lite på att förutsäga resultat och kanske tom rota fram lite konkreta gamla dammiga kunskaper.
    Men sedan måste väl även du erkänna DefDac, att ju mer man lär sig desto mer inser man hur mycket mer det finna att lära sig och experimentera med... Det är ju lite det som är tjusningen med denna hobby. Att man aldrig blir fullärd, och att man kan ha otroligt roligt oavsett nivå.

    Lämna en kommentar:


  • defdac
    svarade
    Så hellre testa sig fram till något som fungerar bra för mig än att lyssna fanatiskt på de "bästa".
    Låter exakt som mig. BTDT. Det är lärorikt och roligt. Även för oss "experter" då vi får öva oss lite på att förutsäga resultat och kanske tom rota fram lite konkreta gamla dammiga kunskaper.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av C.Ciklid
    Som sagt. Alla är inte växtfantaster från början. Att sitta och läsa en sida om olika ämnen, vad de gör, uträkningar på doseringar och andra värden är för mig ointressant. Vissa ämnen är skadliga andra inte. Vissa fungerar med fiskar, andra inte. Det enda jag vill göra med detta experiment är att göra något kul med det hela, relativt billigt och enkelt. Som andra vanliga akvarister kan ta del av, okunniga och kanske intressant för den person som redan ser sig som fullärd inom växtdelen.

    Jag har en gång själv stirrat mig blind på hur alla kunniga gjort och för mig själv vart det utplåning. Så hellre testa sig fram till något som fungerar bra för mig än att lyssna fanatiskt på de "bästa".
    //Camilla
    Absolut! Kör hårt!

    Lämna en kommentar:


  • C.Ciklid
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Otroligt bra när man lär sig något på egen hand, men lite synd när man drar fel slutsats av sina experiment...
    Som sagt. Alla är inte växtfantaster från början. Att sitta och läsa en sida om olika ämnen, vad de gör, uträkningar på doseringar och andra värden är för mig ointressant. Vissa ämnen är skadliga andra inte. Vissa fungerar med fiskar, andra inte. Det enda jag vill göra med detta experiment är att göra något kul med det hela, relativt billigt och enkelt. Som andra vanliga akvarister kan ta del av, okunniga och kanske intressant för den person som redan ser sig som fullärd inom växtdelen.

    Jag har en gång själv stirrat mig blind på hur alla kunniga gjort och för mig själv vart det utplåning. Så hellre testa sig fram till något som fungerar bra för mig än att lyssna fanatiskt på de "bästa".
    //Camilla

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av defdac
    Blomstergödning innehåller ammonium som ger nitritspikar...

    pH:t i sig är helt ofarligt, även om extrema pH-värden kan tyda på att något farligt är i görningen.
    Otroligt bra när man lär sig något på egen hand, men lite synd när man drar fel slutsats av sina experiment...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...