Triggas cyanoalgerna i akvarium av torven i botten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    #16
    Ursprungligen postat av ansjo
    Har du kollat vad du har i nitrat?
    Inte mitt i veckorna, men vid vattenbyte har jag 20ppm och 1ppm fosfat ungefär...
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #17
      NO3 och PO4 värdena borde inte vara cyano-triggare i ditt fall, men jag tycker du ska dra ner på NO3.

      Hur har du det med döda växtdelar i "snåren" och hur ser cirkulationen ut?
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Triggern är inte att ha låg nitrathalt och hög fosfathalt.

        Triggern verkar vara som heeke nämner tidigare i tråden en massa gyttja/mulm som ligger och tar syre + ammoniumknäpp (tex att man inte hittar en död fisk, övermatning, rengörning av filtermassa, dålig filterflöde osv).

        Har man inga alger sedan tidigare och man när triggern kommer även har låg nitrathalt och relativt hög fosfathalt så brukar Cyanosporer vakna till liv. Torv och jord har mycket cyanosporer/cyano i sig.

        Rätar man upp kväve- och fosfornivåer så kommer inte Cyanon självdö då den inte direkt har någon anledning att plötsligt försvinna. Den har ju allt den behöver. Däremot kommer förmodligen växterna att plötsligt producera en jäkla massa mer syre om dom stått kvävebegränsade och då brukar alger ha lite svårare att sätta sig över dom. Börjar växterna producera en massa syre så sjunker även ammoniumnivåer och tar bort framtia Cyanotriggers och allteftersom man rensar ur växtbuskage i jakt på syreslukande gyttja så kommer problemet avta "av sig själv". Men knappast enbart genom att man förändrar näringsnivåerna.

        Har man rätat upp nivåerna och växterna verkar bli gladare och man även rensat bort gyttja/mulm och fixat bra filtersprutt så kan man vara ganska säker på att man även avskaffat Cyanotriggrarna och då är det skönt att man har GeneralTonic som kan ta bort Cyanon i ett naffs och att den sannolikt inte kommer tillbaks eftersom man tagit bort triggrarna...
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Pannecke
          • January 2005
          • 1325

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Har man rätat upp nivåerna och växterna verkar bli gladare och man även rensat bort gyttja/mulm och fixat bra filtersprutt så kan man vara ganska säker på att man även avskaffat Cyanotriggrarna och då är det skönt att man har GeneralTonic som kan ta bort Cyanon i ett naffs och att den sannolikt inte kommer tillbaks eftersom man tagit bort triggrarna...
          Tack för svaren, jag har kanske blivit lite klokare med detta utlägg. Det verkar som jag kan få ordning på detta utan att ta bort torven i botten om jag förståt rätt.
          Kan man få tag i GeneralTonic på viken akvariehandel som helst? Är den farlig för fiskarna?
          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Ja jag har sett GeneralTonic i de flesta zooaffärer. Verkar inte vara någon fara för fiskar eller filtret heller för den delen - men det säger jag utifrån ett växtakvarieperspektiv där nitrifikationen inte är lika viktig eftersom växterna käkar ammonium om filtret skulle få sig en törn.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Ursprungligen postat av Pannecke
              Tack för svaren, jag har kanske blivit lite klokare med detta utlägg. Det verkar som jag kan få ordning på detta utan att ta bort torven i botten om jag förståt rätt.
              Kan man få tag i GeneralTonic på viken akvariehandel som helst? Är den farlig för fiskarna?
              Tropen och Zookompaniet har detta hemma.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Pannecke
                • January 2005
                • 1325

                #22
                Skall nog ta mig till zookompaniet någon dag och skaffa GeneralTonic, det kan ju inte bli sämre än vad det är. Har haft problem med cyano skiftat med trådalger och penselalger (på roten) i något år nu, kan ju kanske få ett problem mindre...
                /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                Kommentar

                Arbetssätt...