Triggas cyanoalgerna i akvarium av torven i botten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    Triggas cyanoalgerna i akvarium av torven i botten.

    Jag har kört länge med torv i botten, men nu har jag bekymmer med cyanobakterier på botten och på växter även om de trivs och växer förhållandevis bra. Kan cyanon triggas av den gamla torven i botten, skall jag ta bort torven och köra ren grusbotten istället.

    Jag göder med PMDD 3ggr i veckan och CO2, belysning ca 46W/liter och belysningstid ca 12 timmar. 2 av 4st quarelle rör bytta för ca 10 dagar sedan.
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.
  • Pannecke
    • January 2005
    • 1325

    #2
    Ingen som har några idéer?
    /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

    Gå gärna in och titta på vår hemsida.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      Hur länge har du kört med torven?
      Hur länge har du haft problem med cyano-bakterier?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag hade stora problem med cyano för något år sedan i mitt växtkar, och efter många om och men hittade jag boven, ett nitratvärde som var skyhögt pga för stor gödning med PMDD.
        Efter jag minskade KNO3 försvann problemet lika fort som det kom, och slutklämmen med detta inlägg blir att visst kan multnande torv öka nitrathalten i karet med cyano som följd.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          TOTALT ONÖDIGT VETANDE:
          Efter den brytning av torv som en gång gjordes i Holland så anlades en del grunda sjöar på de gamla torvmarkerna.

          Länge har man haft enorma problem med cyanobakterier som tagit över sjöarna totalt.

          Där har man försökt att lösa problemet genom att använda sig av zebra-musslor (Dreissena Polymorpha) som renar vatten från cyanobakterier.

          Kommentar

          • ivanelvis
            • February 2004
            • 408

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag hade stora problem med cyano för något år sedan i mitt växtkar, och efter många om och men hittade jag boven, ett nitratvärde som var skyhögt pga för stor gödning med PMDD.
            Efter jag minskade KNO3 försvann problemet lika fort som det kom, och slutklämmen med detta inlägg blir att visst kan multnande torv öka nitrathalten i karet med cyano som följd.
            Märkligt! annars brukar det vara låga halter av KNO3 som triggar cyanon, lagom är bäst, tydligen så även i detta fallet
            hemsida
            http://hem.bredband.net/b734176/

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #7
              De gånger jag har haft cyano så har de nästan alltid försvunnit när jag pytsat i några rejäla doser KNO3!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jo jag vet allt detta, och tror ni inte att jag ökade dosen med KNO3 innan jag efter en tid mätte nitratet?
                Jag pratade med Lasse om detta och vi kom fram till att mitt kar var undantaget som bekräftar regeln. Det finns tydligen lite olika cyano och bevisligen hade dessa inte samma förutsättningar i mitt kar som de ofta har.
                Ger inte cyano med sig med ökad dos KNO3 är det kanske läge att kolla vad man har i nitrat.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9
                  Cyano kan uppstå av olika anledningar. En vanlig orsar är låga kvävehalter i kar där växterna trivs mycket bra. Då tillsätter man KNO3 och problemet är ofta löst.

                  Men man kan även få cyano pga höga ammoniumhalter/låga syrenivåer (pga exempelvis övermatning). Då ska man så klart inte pytsa i KNO3. Då kan man istället mörklägga karet i några dagar.

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Jag har kommit tillrätta med mindre cyanoangrepp genom att höja upp ett innerfilter och dessutom köra ytterst lite luft genom venturin för att riktigt bryta vattenytan utan att få svalvågor i karet.
                    Detta skulle kunna vara en bekräftelse på att låga syrenivåer kan vara en bov i dramat.
                    Nu gjorde jag vissa andra ändringar också vid samma tillfälle, inte med gödningen dock, utan jag ändrade CO2 tilförseln något.
                    Jag observerade nämligen något intressant gällande cyanon i mitt kar:
                    Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Pannecke
                      • January 2005
                      • 1325

                      #11
                      Ursprungligen postat av heeke
                      Jag har kommit tillrätta med mindre cyanoangrepp genom att höja upp ett innerfilter och dessutom köra ytterst lite luft genom venturin för att riktigt bryta vattenytan utan att få svalvågor i karet.
                      Detta skulle kunna vara en bekräftelse på att låga syrenivåer kan vara en bov i dramat.
                      Nu gjorde jag vissa andra ändringar också vid samma tillfälle, inte med gödningen dock, utan jag ändrade CO2 tilförseln något.
                      Jag observerade nämligen något intressant gällande cyanon i mitt kar:
                      http://henrik.eketjall.se/comments/167/
                      Jag kör med en liknande setup.

                      2 rör 09:00 - 11:00
                      4 rör 11:00 - 21:30
                      2 rör 21:30 - 23:00

                      Co2 släpps på 09:00 - 22:00

                      Innan jag gjort vattenbyte har jag haft 1ppm fosfat och 20ppm Nitrat.
                      Va jag hört triggas cyano utav fosfatöverskott eller om man vill kalla det brist på nitrat, vet inte om jag är helt ute och seglar.
                      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Det stämmer att det gärna dyker upp när nitraten är obefintlig men det finns en del fosfat.
                        I mitt fall vet jag inte vad jag hade för värden mer än att jag doserar ca 10ppm NO3 och 1ppm PO4 varje vecka vid VB.
                        Jag ändrade inget på doseringen och har inte gjort senare heller.
                        De förändringar jag gjorde vara att stabilisera CO2 tillförseln (iaf i teorin) öka syresättningen, samt att jag rensade ut de lilla döda växtmaterial som gömde sig i växtsnåren (ev amoniumkälla).
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Pannecke
                          • January 2005
                          • 1325

                          #13
                          Ursprungligen postat av LoGeek
                          Hur länge har du kört med torven?
                          Hur länge har du haft problem med cyano-bakterier?
                          Jag har använt torv i karet med fint resultat i lite mer än 3år. För ungefär 1 år sedan fick jag bekymmer. Det känns som jag har testat allt jag kan komma på, nu behöver jag lite hjälp med att komma på rätsida. Har lite funderingar på att rensa botten på torven och köra med enbart grus, men väterna trivs mycket bättre med torven har jag sett. Har haft ett kar bredvid utan torv samma belysning ungefär samma växter, men det växte långt ifrån lika bra...
                          /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                          Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                          Kommentar

                          • Pannecke
                            • January 2005
                            • 1325

                            #14
                            Så här fina växter får jag under veckan. Nu gjorde jag vattenbyte i Söndags, på kvällen. Dessa kort var tagna idag Trosdag.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_3065.jpg
Visningar: 1
Storlek: 228,0 KB
ID: 2102620
                            Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_3066.jpg
Visningar: 1
Storlek: 346,3 KB
ID: 2102621
                            Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_3068.jpg
Visningar: 1
Storlek: 331,8 KB
ID: 2102623

                            Och detta är varför jag har kört fulldospulls 3ggr i veckan, men jag kanske har någon annan näringsbrist utöver det jag göder med pmdd.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: _MG_3067.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,3 KB
ID: 2102622

                            Men får jag bara bort täcket med cyano så bubblar det så fint från växterna.
                            Senast redigerad av Pannecke; 23 October 2008, 21:28.
                            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Har du kollat vad du har i nitrat?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...