Funderar på low-tech - Frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Solid
    svarade
    Hittills endast goda nyheter !

    10 L Walstad med Körsbärsräkor
    Allt funkar super än så länge - ni anar inte vilken känsla det är när man aldrig lyckats få någon riktig balans i ett akvarium förut - och aldrig haft ett som ser så naturligt (?) och fint ut ! Vatnet är tefärgat (då jag återanvände deras gamla vatten som var färgat av roten som varit däri tidigare) och ljuset som är gult framhäver färgen. Det är inte bra att ta kort på men ser mysigt ut när man sitter framför karet
    pH ligger på 7,4-7,5 och det är första gången jag haft mätbart pH. (Kranvattnet har pH 8 och mitt test går bara upp till 7,6 och har aldrig visat lägre pH än så i något av mina kar). Då jag fick med ett gäng posthorn när jag köpte växter till 200-litersburken har några av dessa också fått flytta in. Allt växer på (ev. är javaormbunken ett undantag där, har inte kollat den så noga) bra dessutom, har ansat bort mer än hälften av hornsärven bland annat

    200 L Walstad - Startat i fredags
    Till detta kar har jag köpt växter av andra via plantswap.se samt inhandlat på Zookompaniet och Hornbach (där jag även köpte lite till jord). Fiskarna, varav vissa drabbade av vita prick, fick hamna i brorsans kar för medicinering och några av dessa kommer få återvända när de är friska igen. Å allt anat åkte ur karet också för den delen...
    Sen var det i med lite sand, i med 2-2,5 cm jord och sen 1 cm sand på det. Jag gjorde som jag gjort hos räkorna, jag planterade innan jag hällde i vatten (med vattenspruta i högsta hugg för att undvika uttorkning under proceduren). I med vatten igen och tekniken (doppvärmare och Eheim innerfilter utan filtermaterial, ca 350l/h). Så fick snäckorna (posthorn + en okänd med avlångt skal) flytta in på en gång och någon dag senare hällde jag faktiskt i ett litet gäng räkor från räkburken också.
    Är tyvärr rädd för att jag har för lite växter i uppstarten och jag lär väl se snart och det blir någon algboom eller inte... Jag njuter nu så länge innan någon katastrof hunnit ske
    I dagsläget ligger pH på 7,4 och invånarna lever än... Det får bära eller brista!

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Räkkaret funkar fortfarande har dessutom några Pistia Stratiotes och Limnobium (flytväxter) däri nu, de kan nog hjälpa till att få ner Nitratnivåerna nu i början. Just nu är det drygt 40 ppm Nitrat hos räkorna

    Men växterna tycks må bra hittills, räkorna likaså. Dock finns det en del alger på rutorna nu, men inga på växterna och de på rutan är ju bara att skrapa bort

    Lämna en kommentar:


  • Mick13
    svarade
    Ursprungligen postat av Solid
    Mick13; Det låter bra Hur stort är karet? När startade du det?
    Det är ca en vecka sedan nu. Men jag väntar på o få tillfälle och sticka i väga och handla ett billiginnerfilter.. . Det är lite lustigt format fem sidor men en dryga 30L. Det är här räkorna skall husera sedan. Har inte fixat någon bakgrund heller var inne på blå eller svart film. Jag har inte heller någon jord under badsjögruset utan växterna växer rätt i gruset.

    SERP AI is an community-driven, collection of artificial intelligence, machine learning & data science tools, courses, information, data & more.


    Jo växterna är stöttepelaren i lowtech karen. Så det är nog klokt och börja och driva upp växter till det stora karet. Annars kan det bli en dyrköpt erfarenhet.
    Senast redigerad av Mick13; 18 August 2008, 13:48.

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Jag har helt glömt bort att berätta de närmaste planerna för mitt större kar!

    Jag ska, troligen nästa vecka, starta om även detta till lowtech, i syfte att billigast möjligt odla upp lite bättre växtmassa, som jag sen kan flytta över till mitt kommande 400L. Alltså bland annat för att sänka växtkostnaderna för mig själv senare - det gäller att vara smart
    (Har sammanlagt en budget på ca 4000 kr att använda inom akvaristiken, måste betala allt som inte följer med det nya karet själv )

    Sen hur det går är en HELT annan femma...

    Har startat en annan tråd om hur jag ska gå tillväga för att undvika att någon cyano överlever omstarten: http://www.zoopet.com/forum/showthre...14#post1179714

    (Överväger att starta en projekttråd istället/också...)

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Mick13; Det låter bra Hur stort är karet? När startade du det?

    Lämna en kommentar:


  • Mick13
    svarade
    Gott att du fick väck masken men den var otroligt seglivad fem dygn i akvariet .....
    Smart av dig att suga upp den med en pipet. Jag fick syn på de första nya bladen på mina växter i mitt blivande räkburk posthorn snäckorna städar runt som tokiga. Klämde ur en del av innehållet från en filterinsatas från det storakarets filter i fredags. Detta för att få i fler snälla bacelusker som på skyndar mognaden.
    Senast redigerad av Mick13; 17 August 2008, 21:47.

    Lämna en kommentar:


  • Mick13
    svarade
    Ursprungligen postat av Vargadottir
    Jag vill också ha walstads kar!!! *Drömma*
    Vargadottir det enda sätet är att köpa ett kar på blocket/lämplig butik och sen pysa till Blomsterlandet och fixa kaktusjord och lite dekorations stenar till substrat och en bunt med akvarieväxter Sedan är det bara att köra hårt

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Ursprungligen postat av Vargadottir
    Jag vill också ha walstads kar!!! *Drömma*
    Köp hem en burk och prova

    Lämna en kommentar:


  • Vargadottir
    svarade
    Jag vill också ha walstads kar!!! *Drömma*

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Jo det hade dom (med tanke på den totala algsoppan som var i 200L är det förståeligt...), men jag tror de tycker det är bättre nu, när både räkburken och den större ser betydligt bättre ut

    Masken lyckades jag suga upp med pipett när han befann sig ovanpå gruset, några timmar efter senaste maskinlägget. Han är numera donerad till mammas rabatt

    Lämna en kommentar:


  • Mick13
    svarade
    Det låter som det går åt rätt håll. Mor och far har inte tröttnat än helt på din akvarie hobby än?? Hur mår den eländes daggmasken då??

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Hittills funkar det helt okej
    Bacopan, hornsärven och gälörten har hunnit börja växa, och den okända hygrophila-sorten (den har förkrympta blad efter lång tid med dålig skötsel och därför vet jag inte hur den "egentligen" ser ut) och min andra okända växt anar jag också att nya blad är på gång. Javamossan vet jag inte om den har börjat växa, men den ser ut att må ok fortfarande

    Har börjat få lite alger på rutorna, men inga på växterna i alla fall och räkorna verkar trivas - Så jag ska inte klaga på något än

    Edit; Nya bilder kommer inom några dagar

    Lämna en kommentar:


  • Mick13
    svarade
    Hur artar sig dit lowtech ?? Jag följer din tråd nu så att jag får fart på mitt halv lowtech =) Lycka till nu

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Såg idag när jag matade räkorna att den där j*vla daggmasken fortfarande lever!!! 5 dygn i vatten.... Fast han såg inte pigg ut, men rör sig gör han fortfarande!

    Lämna en kommentar:


  • Solid
    svarade
    Ursprungligen postat av Safireee
    Vad kul att du gjort om ett kar nu. Det låter bra det som du skriver att du gjort.
    Känns bra att veta att någon som har lite mer kött på benen tycker att det verkar okej

    Ursprungligen postat av Safireee
    Jag hade i tre ancistrus från start och efter fem dagar petade jag i 20 kardinaltetror. Efter ytterligare 1-2 veckor hällde jag i ännu mer fisk (typ 20 tetror). Jag hade läst att det är viktigt att man kör igång karet ordentligt med matning och bajs och att man därför ska ha en del fiskar. Men sedan fick jag faktiskt nitrit efter kanske ytterligare en vecka. Det var inga fiskar som dog och jag medicinerade snabbt så att det blev normalt igen, men uppenbarligen blev det lite för mycket fiskar för snabbt. Så ta lite färre fiskar för säkerhets skull och testa nitritvärdet ofta så att du upptäcker nitriten i tid. (jag hade ett annat inkört kar som helt plötsligt fick dödliga värden av nitrit och som hade ihjäl alla mina kardinaltetror över en natt, det var inte roligt det!)
    Just nu är det ju himla många räkor däri, men de smutsar ju inte ner alls så mycket som fisk och de fixar sin mat mer eller mindre själva. Matar pyttelite varje dag, men de flesta räkorna bryr sig inte utan håller sig till växterna och letar egen mat^^

    Det var bra att veta, ska se till att ta det lite lugnare med fisk i starten än vad du gjorde då (synd med det andra karet )
    Jag tror jag fick med mig rätt bra med nyttobakterier med det gamla vattnet och bottenböset till starten hos räkorna.

    "Medicinerade"? Vad använde du?

    Ursprungligen postat av Safireee
    När det gäller Corydorasen så tror jag inte att det är något problem när de är så få i ett så stort kar. Jag har hört flera som har corydoras i walstadkar.
    Okej, jag är väldigt sugen på ett litet stim corydoras, så jag ska nog prova

    Ursprungligen postat av Safireee
    Du undrade vad jag har för jord och jag har faktiskt vanlig ICA- resp Eldorado-blomjord i mina kar. Vad jag har hört så spelar det inte så jättestor roll vad det är för jord så länge man inte tar en med små vita kulor i, för de flyter upp och är lite jobbiga att fiska ur.
    Antagligen kör jag på likadan såjord som jag använt nu, men håller utkik efter daggmaskar

    Ursprungligen postat av Safireee
    Huvudregeln enligt Walstad är 2,5cm jord och 2,5 cm grus så det är det jag har kört på. En annan viktig grej är att man startar med så mycket växter att de nästan täcker hela botten, just för att få ordentlig balans när det gäller växtdelen. Det är bra med mycket flytväxter för att förhindra nitrit och alger eftersom de snabbt suger upp näring som algerna velat ha. Ja, jag kommer inte ihåg exakt hur det fungerade, men det var något sånt. Men man får ju hålla koll så att det fortfarande kommer ner ljus, så att inte flytväxterna täcker hela ytan (jag har fiskelina spänd över akvariet så att flytväxterna håller sig inom ett område). Jag skänker flytväxter varje vecka just för att de växer så bra och håller på att ta över hela ytan. ;-)
    Som det är nu, så ÄR i princip hela bottenytan upptagen av växter. Men de är ännu låga så det ser inte ut att vara så mycket. Men förhoppningsvis kommer de igång snart. Jag har lämnat ett par små stänglar hornsärv som flytväxt. Någon annan flytväxt skulle man behöva rensa ur väldigt ofta då det inte tar lång tid för de att täcka ytan i ett så litet kar...

    Ursprungligen postat av Safireee
    Lycka till!
    Tack!

    Och tack för att du tog dig tid att svara!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...