Algproblem hos sköldpaddan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #31
    Standard 375:a en sköldpadda, då är det helt klart rimligt att få vettig nedbrytning särskilt om man matar och låter paddan bajsa i annan behållare.

    Filtret som nämdes har jag inte provat själv, men om uppgifterna stämmer borde det vara ett stort steg i rätt riktning.

    I ett 375 borde det gå att ordna plats för några keramikrör som några skrapande malawiciklider kan gömma sig.

    Kommentar

    • cillan
      • February 2007
      • 562

      #32
      En mal av större storlek kanske inte är helt fel heller eller?

      Erik... vilken pump menar du? Den jag skrev om eller? Jag har aldrig haft ciklider. Är de svåra? Vilken ska man ha då?
      Senast redigerad av cillan; 29 April 2008, 21:29.

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #33
        Ursprungligen postat av heeke
        Det är viktigare med stor filtervolym än pumpkapacitet när det gäller paddor, men oftast går det ju lite hand i hand. Ett Fluval FX5 kan kanske vara ett bra/billigt alternativ i sammanhanget.
        Mmm, har kollat på det filtret, rätt billigt var det också. Tänkte att det kanske kunde räcka även när vi flyttat och har plats med större akvarium... Hmm, det stod att det var lämpligt för 1500 liter och uppåt, hur menar de då, någon övre gräns måste väl finnas?
        På alla webshopar står grejerna uppdelade efter tillverkare, är olika filtermaterial anpassade efter det märkets filter eller är det bara att blanda märken hur man vill?

        Kommentar

        • cillan
          • February 2007
          • 562

          #34
          VA är den billig??? Jag tycker den var svindyr! Alltså vi har 375 liter och den ska vara för 1500 liter. Måste det vara så himla stor pump till ett 375-liters med padda i?

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            #35
            Ursprungligen postat av cillan
            Varför säger alla att fluval är så bra? Är det bättre än Tetra?

            Billig? Den kostar ju 4000! Måste pumpen ha 3500l/h för att funka bra till paddan? Räcker det inte tetrapumpen?
            Det kostar 1695:- på cyberzoo.se!

            Det är väl lite i överkant, men jag vill gärna ha ett större akvarium till Moses sedan, och då tänkte jag att man kan slippa köpa ytterligare ett filter då. Kanske går att skruva ner farten lite?
            Senast redigerad av Salta Katten; 29 April 2008, 21:42.

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #36
              Ursprungligen postat av Erik...
              I ett 375 borde det gå att ordna plats för några keramikrör som några skrapande malawiciklider kan gömma sig.
              Vilka är skrapande då? Hur stora blir de?
              Är lite rädd att de ska bli runtjagade en massa och få stå och gömma sig hela tiden...

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #37
                Eheim 2217 + Eheim 2048 hade varit mitt val om man nu skulle köra med både ytter och innerfilter. Bara innerfilter Eheim 2252 annars. Men smaken är som baken.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Salta Katten
                  • March 2008
                  • 740

                  #38
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Eheim 2217 + Eheim 2048 hade varit mitt val om man nu skulle köra med både ytter och innerfilter. Bara innerfilter Eheim 2252 annars. Men smaken är som baken.
                  Föredrar du innerfilter? Varför? Har knappt någon erfarenhet av ytter, men tycker att alla säger att det är sååå mycket bättre. Eheim tycker jag om.

                  Kommentar

                  • cillan
                    • February 2007
                    • 562

                    #39
                    Ursprungligen postat av Salta Katten
                    Det kostar 1695:- på cyberzoo.se!

                    Det är väl lite i överkant, men jag vill gärna ha ett större akvarium till Moses sedan, och då tänkte jag att man kan slippa köpa ytterligare ett filter då. Kanske går att skruva ner farten lite?
                    Oj det var ju skillnad. Då är det ju inte så stor skillnad på tetra och den. Kan man ha sådana filter i som det är i tetra (plastbollar och keramikmakaroner)?

                    Kommentar

                    • cillan
                      • February 2007
                      • 562

                      #40
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Eheim 2217 + Eheim 2048 hade varit mitt val om man nu skulle köra med både ytter och innerfilter. Bara innerfilter Eheim 2252 annars. Men smaken är som baken.
                      Fast ytterfiltret är ju sämre än tetra-pumpen som jag skrev om. Varför ska man ha både ytterpump och innepump? Räcker det inte med ytterpump om man hittar en som renar bra?



                      Nu blev det svårt att välja. Tetra som jag vet renar bra för fiskar och som jag gillar skarpt med biologisk och mekanisk filtrering. Jag gillade verkligen plastkulefiltrerna och keramikmakaronerna tillsammans med vanliga grovfilter.

                      Kommentar

                      • Salta Katten
                        • March 2008
                        • 740

                        #41
                        Jag undrar också lite om filtermaterial. Hur de olika sorterna funkar kan man ju läsa om, men hur ska man kombinera dem på bästa sätt, hur mycket av varje sort och i vilken ordning ska de ligga? Finns det någon bra sida som man kan läsa mer om det på?

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #42
                          Jag hade faktiskt kört med kraftigt innerfilter bara för att få ur skiten. Men som vanligt föredrar många olika sätt
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • cillan
                            • February 2007
                            • 562

                            #43
                            Ursprungligen postat av eriahl
                            Jag hade faktiskt kört med kraftigt innerfilter bara för att få ur skiten. Men som vanligt föredrar många olika sätt

                            Så du menar att ett innerfilter drar ur skiten bättre? Men drar inte ett ytterfilter ur skiten och ner i sin behåller utanför? Ett ytterfilter är väl starkare och har väl oftast fler liter/timme eller?

                            Kommentar

                            • Erik...
                              • May 2006
                              • 1459

                              #44
                              Ursprungligen postat av cillan
                              En mal av större storlek kanske inte är helt fel heller eller?

                              Erik... vilken pump menar du? Den jag skrev om eller? Jag har aldrig haft ciklider. Är de svåra? Vilken ska man ha då?

                              Många malar hoppas att de är osynliga när de ligger oskyddade, de kanske lär sig efter att paddan tagit en tugga, jag vet inte har inte vågat prova.

                              Amtop-pumpen för 800:- eller vad det var plus ev frakt.

                              Man ska inte byta pump om man köper en till, ju fler pumpar desto bättre, definitivt sant när man pratar om vattensköldpaddor, Och liter/timme ska man inte stirra sig blind på som heeke redan påpekat.

                              De flesta vanliga malawiciklider av mbuna-typ är skrapare, som äter en del alger, de är färgglada, lättskötta, snabba och tuffa. Exempel kan vara rödsebra och Labeotropheus trewavasae. Det kan vara lämpligt att köpa på annons så att man får stora billiga indivder direkt, det finns ju en liten risk att de blir mat, även om det inte hänt mig trots att jag provat med sammanlagt säkert över 100 fiskar. Det kan vara bra att ta ut paddan/paddorna en stund medans fiskarna gör sig hemmastadda.

                              En annan algskrapande ciklid som hittils funkat bra med sköldpaddor är Oreochromis mossambicus, Natalciklid, den kan vara svår att få tag på, men den kanske är den effektivaste algskraparen bland de ciklider som faktiskt förekommer i hobbyn.

                              Sen finns det karpartade fiskar som kan funka, typ eldstjärt och dess släktingar, där har jag mindre erfarenhet, så jag kan inte uttala mig om det.

                              Fiskar ställer högre krav på vattenkvalitet än vad paddorna gör, och det är klart olämpligt att "totalstäda" ett akvarium med fisk i.

                              Fisk kan dock vara indikatorer på att det är något fel med vattnet eftersom det syns mycket lättare på dom.

                              Kommentar

                              • angrylinkan
                                • August 2007
                                • 265

                                #45
                                Ursprungligen postat av Gaffel
                                Jag utgår från att du är singel..
                                ha ha ha! ledsen att gör a dej besviken men nej det är jag inte


                                .. jag städar juh efter dom.. städade! (dom är inte kvar längre)
                                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

                                Kommentar

                                Arbetssätt...