Algproblem hos sköldpaddan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    #16
    Ursprungligen postat av angrylinkan
    de borde finnas någon rengörings produkt för akvarium och terrarium
    Jo, det kunde varit bra ibland. Något som inte löddrar en massa...

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #17
      Varför medel överhuvudtaget? Bara att skrubba ur och fylla upp igen
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #18
        Ursprungligen postat av eriahl
        Varför medel överhuvudtaget? Bara att skrubba ur och fylla upp igen
        För det mesta, absolut!
        Ibland när det är grejs som har torkat in och är svårt att få loss tycker jag det kan underlätta med något, såpa eller dyl. Precis som när man vill ha loss matrester från disken! Fast det är ju sällan det behövs när man tvättar sten och sånt som bara legat under vattnet, därför brukar jag inte använda det till vardags.

        När man ska stoppa i saker som använts i någon annans akvarium, och inte går att koka, tycker jag också det känns bäst med något utöver bara vatten, kanske mest psykologisk effekt, men det känns bättre.

        Kommentar

        • angrylinkan
          • August 2007
          • 265

          #19
          Ursprungligen postat av Salta Katten
          För det mesta, absolut!
          Ibland när det är grejs som har torkat in och är svårt att få loss tycker jag det kan underlätta med något, såpa eller dyl. Precis som när man vill ha loss matrester från disken! Fast det är ju sällan det behövs när man tvättar sten och sånt som bara legat under vattnet, därför brukar jag inte använda det till vardags.

          När man ska stoppa i saker som använts i någon annans akvarium, och inte går att koka, tycker jag också det känns bäst med något utöver bara vatten, kanske mest psykologisk effekt, men det känns bättre.

          akvarium saker som är till fiskar skulle jag nog inte våga använda medel
          förutom nått ph minus medel
          men ditt akvarium blir nog jobbigt att stoppa i badkaret
          men sera ph minus tar bort kalk fläckar å sånt, de har jag använt
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            #20
            Ursprungligen postat av angrylinkan
            akvarium saker som är till fiskar skulle jag nog inte våga använda medel
            förutom nått ph minus medel
            men ditt akvarium blir nog jobbigt att stoppa i badkaret
            men sera ph minus tar bort kalk fläckar å sånt, de har jag använt
            Nä, fisk är väl lite känsligare. Fast jag sköljer som bara den även om det "bara" är till paddan. Till kalk funkar ättika bra, lärde jag mig under min tid i Uppsala.

            Kommentar

            • angrylinkan
              • August 2007
              • 265

              #21
              Ursprungligen postat av Salta Katten
              Nä, fisk är väl lite känsligare. Fast jag sköljer som bara den även om det "bara" är till paddan. Till kalk funkar ättika bra, lärde jag mig under min tid i Uppsala.

              hehe oki tänkte att ph minus är juh typ frätande tror jag så då kanske de skulle gå att tvätta hela karet med de .. fast paddor vill juh ha alkaliskt så man måste juh skölja ändå.. men men.. svårt det där när det är så stort
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=1918467

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #22
                Hm, om man har ett vettigt filter så slipper man rengöra både det och karet i sig.
                Jag kör som sagt ett Fluval 404 till ca 200l vattenvolym. I filtret har jag endast 10ppi filtermatta klipt i kuber.
                Filtret har varit i gång över ett år utan rengöring, karet lika så.
                Jag byter ca 50% vatten i veckan (när jag inte slarvar), that's it.
                Vattnet är klarare än i mitt fiskkar, ingen skit ligger och skräpar på botten (paddorna gräver runt för mycket för att det ska kunna sammlas något).
                Gruset (ca 4cm 1-3mm Rådasand) är aldrig rengjort, inte ens slamsuget.

                Jag kan inte förstå varför padd-hobbyn inte hängt med i filterutvecklingen. I dag finns det bra filter som fungerar utmärkt för både mekanisk och biologisk rening av vattnet.

                Men visst, kör man ett litet innerfilter i karet så förstår jag att man måste rengöra filtret minst en gång i veckan och ta ur gruset för att bli av med allt skräp.

                Nä, skaffa ett rejält ytterfilter så slipper man rengöra som en tok, plus att man dessutom får en bättre vattenkvallité.
                Varför ska paddorna få sämmre än fiskarna? Bara för att dom är mindre känsliga? Nä, det är fel inställning tycker jag.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #23
                  Ursprungligen postat av angrylinkan
                  ..men jag brukade mata i badkaret då med lite varmare än akvariet och sen vänta tills dom båda hade bajsat klart (de tog några timmar)
                  Jag utgår från att du är singel..
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Salta Katten
                    • March 2008
                    • 740

                    #24
                    Ursprungligen postat av heeke
                    Hm, om man har ett vettigt filter så slipper man rengöra både det och karet i sig.
                    Jag kör som sagt ett Fluval 404 till ca 200l vattenvolym. I filtret har jag endast 10ppi filtermatta klipt i kuber.
                    Filtret har varit i gång över ett år utan rengöring, karet lika så.
                    Jag byter ca 50% vatten i veckan (när jag inte slarvar), that's it.
                    Vattnet är klarare än i mitt fiskkar, ingen skit ligger och skräpar på botten (paddorna gräver runt för mycket för att det ska kunna sammlas något).
                    Gruset (ca 4cm 1-3mm Rådasand) är aldrig rengjort, inte ens slamsuget.

                    Jag kan inte förstå varför padd-hobbyn inte hängt med i filterutvecklingen. I dag finns det bra filter som fungerar utmärkt för både mekanisk och biologisk rening av vattnet.

                    Men visst, kör man ett litet innerfilter i karet så förstår jag att man måste rengöra filtret minst en gång i veckan och ta ur gruset för att bli av med allt skräp.

                    Nä, skaffa ett rejält ytterfilter så slipper man rengöra som en tok, plus att man dessutom får en bättre vattenkvallité.
                    Varför ska paddorna få sämmre än fiskarna? Bara för att dom är mindre känsliga? Nä, det är fel inställning tycker jag.
                    Nä men du, det är det väl ingen som har sagt? Du kanske missförstod mig lite, paddorna ska inte ha det "sämre" än fiskarna, däremot ser jag ingen anledning att pilla med pH och KH och allt vad det är när sådant inte spelar någon roll. Självklart ska man ha bra hygien i karet. Alla här är nog intresserade av att deras djur ska ha det så bra som möjligt, annars hade vi knappast suttit här och diskuterat sköldpaddsbajs.

                    Läste på ganska mycket när jag fått min sköldpadda, och inte någonstans stod det om filterbakterier och balans, och det togs inte heller upp av de kunnigare människor jag pratade med, och då frågade jag ändå specifikt om vattenvärden Det är mest vikten av foder, UV och uppvärmd solplats som påpekas. Filterbakterier mm har jag läst om här och på andra ställen efter att jag blev intresserad av att skaffa fisk.

                    Att en nybörjare sätter likhetstecken mellan god hygien och noggrann rengöring är väl inte så konstigt. Vad jag förstått får många oinsatta akvarieägare problem med sina fiskar när de städar ihjäl bakterierna, byter för mycket vatten och inte har koll på filterflora och vattenvärden. De tröttnar eller tar reda på hur de ska göra. Har man en sköldpadda, städar för fullt och paddan är pigg och glad fortsätter man så klart med den metod man tycker fungerar bra, tills man kommer på något som är ännu bättre. De flesta blir nog bara glada av att slippa städa.

                    Jag har både ett innerfilter och ett ytterfilter. Eftersom säljaren sa att det skulle räcka med ytterfiltret ville jag så klart köra igång det och testa först, i stället för att köpa ett nytt med en gång, de är ju ändå ganska dyra. Och vattnet är klart, det varken luktar eller smakar konstigt och det är ingen goja på bottnen. Dessutom verkar ganska många ha algproblem trots väldimensionerade filter, så då satte jag inte direkt det i samband med filtreringen.

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #25
                      Det är precis det du hänvisar till som jag menar med att "Sköldpaddshobbyn inte hängt med i utveckligen".

                      Eftersom filterbakterier och vattenvärden inte har lika stor betydelse för paddorna jämfört med fiskar så rekommenderas fortfarande (av kunniga innom området, veterinärer mm.) att man ska rengöra karet som om det vore matsalsporslin
                      Det fungerar säkert jättebra och paddorna är friska och krya, men..
                      Jag förstår bara inte varför man ska tömma ur karet en gång i månaden och skrubba rent det, och gruset lika så, när man kan slippa det om man har ett ordentligt filter och sköter vattenbyten på ett vettigt sätt.

                      Hur många paddor sätts inte ut i skänkes annonser pga att det blev jobbigt att "diska" karet så ofta?
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • cillan
                        • February 2007
                        • 562

                        #26
                        Vi har problem med att vattnet blir grönt. Vi har bara sol in i fönstret de sista timmarna på dygnet men det är nog det som är boven för så mycket grönt blev det inte förrut. Just nu har vi en pump i akvariet. Sambon som hade sköldpaddan innan vi träffades hade först en pump utanför men köpte sedan inomhuspumpen och han tycker att inomhuspumpen funkar bättre men jag tycker inte att den är så bra. Den pumpen som var utanför akvariet hade bara ett stort grovfilter så det kanske var därför den inte funkade så bra. Jag skulle vilja köpa en pump att ha utanför men tycker det är svårt att välja. Vi hade tidigare ett fiskakvarium på ca 200 liter där vi hade en pump som heter Tetra Ex 1200 och kostar 1495. Supersmidig pump och renade jättebra det fiskarna skitade ner. Jag gillar starkt den pumpens filter. Varje filtersort ligger i en korg som lyfts ur vid rengöring och det är både mekanisk och biolisk filtrering, vi använde det som földe med vilket var en hel drös med olika sortes bollar och makaronliknande filter plus vanliga grovfilter. Vårt akvarium nu är ett 375-liters men är inte fyllt mer än till hälften nu men kommer att fyllas lite till när vi kan bygga den externa landdelen. Så det kanske blir en 300-350-liter vatten i akvariumet när det är så fyllt som vi tänkt oss. Eheim som många rekommenderar känns väldigt dyra. Visst de har en värstingpump som pumpar 1900 liter/timme men kostar 2795 och Tetra-pumpen pumpar 1200liter/timme så det är ju inte jätteskillnad. Men är det så att 1200 liter/timme inte räcker? Vad använder ni för pumpar till era paddor? Våran padda är 25 cm (rödörad) lång så jag skulle helst vilja veta vad ni har pumpar till den storleken på paddor. Varför sambon gillar pumpen inne i kavariumet är nog oxå för att paddan hela tiden röjde runt i slangarna som var till den andra pumpen. Pumpen som användes tidigare var vid närrmare eftertanke en Eheim, som vi inte heller var nöjda med till fiskakvarium trots att den hade mer kapacitet att rengöra än vad akvariumet var i liter, den byttes med andra ord ut rätt så fort där oxå.

                        Vilken pump har ni? Funkar det med den jag funderar på (Tetra) eller behövs större kapacitet? HUr gör ni med slangarna så att paddan inte far runt med dem?

                        Ursäkta långt inlägg och lån av tråd.
                        Senast redigerad av cillan; 29 April 2008, 18:49.

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #27
                          Det är viktigare med stor filtervolym än pumpkapacitet när det gäller paddor, men oftast går det ju lite hand i hand. Ett Fluval FX5 kan kanske vara ett bra/billigt alternativ i sammanhanget.

                          Det finns ju flera alternativ för att få slangarna/rören att sitta på plats. ANtingen att skärma av eller kila fast med större stenar, eller kanske tom sätta några silikon strängar.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • cillan
                            • February 2007
                            • 562

                            #28
                            Ursprungligen postat av heeke
                            Det är viktigare med stor filtervolym än pumpkapacitet när det gäller paddor, men oftast går det ju lite hand i hand. Ett Fluval FX5 kan kanske vara ett bra/billigt alternativ i sammanhanget.

                            Det finns ju flera alternativ för att få slangarna/rören att sitta på plats. ANtingen att skärma av eller kila fast med större stenar, eller kanske tom sätta några silikon strängar.

                            Varför säger alla att fluval är så bra? Är det bättre än Tetra?

                            Billig? Den kostar ju 4000! Måste pumpen ha 3500l/h för att funka bra till paddan? Räcker det inte tetrapumpen?
                            Senast redigerad av cillan; 29 April 2008, 21:00.

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #29
                              Får väl bryta trenden med att säga Eheim då.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              • cillan
                                • February 2007
                                • 562

                                #30
                                Ursprungligen postat av eriahl
                                Får väl bryta trenden med att säga Eheim då.
                                Fast Eheim har paddan redan haft med dåligt resultat.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...