Reaktor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #16
    Ursprungligen postat av gnu83
    Jo jag gasade på ganska bra med gasen i början drygt 1 bubbla per sekund nästan och det blir ju stora bubblor då ja som mestadels åkte upp till ytan, så har sänkt successivt nu så att jag ser att nästan alla bubblor löser sig innan ytan. Men detta innebär att jag bara typ kan ha en bubbla var tredje, fjärde sekund så diffusorn e kanske i minsta laget ja. Ph låg på 6,5 lite drygt med nuvarande konfiguration iaf.
    Jo men det låter som du får ut en del co2 i karet nu iaf även om bubbeltakten är ganska låg så blir det nog mera löst nu än innan och om du inte siktar på max tillväxt funkar det säkert på denna nivå att få lite lätt bubblande växter som trivs och sen blir det ju billigt oxå
    annars är nog den reaktorn jag länkade till ett vettigt alternativ om du vill kunna köra på lite mer gas.

    Kommentar

    • gnu83
      • August 2007
      • 74

      #17
      Ursprungligen postat av Fuzzop
      Jo men det låter som du får ut en del co2 i karet nu iaf även om bubbeltakten är ganska låg så blir det nog mera löst nu än innan och om du inte siktar på max tillväxt funkar det säkert på denna nivå att få lite lätt bubblande växter som trivs och sen blir det ju billigt oxå
      annars är nog den reaktorn jag länkade till ett vettigt alternativ om du vill kunna köra på lite mer gas.

      Japp något kommer det ju säkert ut i vattnet, jo kollar på den och aquatic natures tornardo. brams verkar ju väldans förtjust i den!

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #18
        Ursprungligen postat av gnu83
        Japp något kommer det ju säkert ut i vattnet, jo kollar på den och aquatic natures tornardo. brams verkar ju väldans förtjust i den!
        båda dessa funkar ju enligt samma princip så den är säkert utmärkt, tror att det som skiljer är att i AN reaktorn så hindras inte vattnets framfart så mycket så det blir högre fart på vattnet som lämnar reaktorn bara.

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #19
          Följde någon länk i denna tråd och byggde min egen reaktor. Tog ca 5 minuter! Är istort sett en upp-och-ner-vänd PET med avkortad hals.

          Har utblås från pumpen kopplad att strömma in ganska högt upp i den upp-och-ner-vända flaskan. Nästan längst ner har jag stoppat in min keramikreaktor/diffusor. CO2 och vattnet blandas friskt inne i flaskan och kolsyrat vatten utan oupplösta bubblor strömmar ut längst ned. Inte en bubbla verkar gå förlorad. Funkar asbra!
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          Arbetssätt...