Reaktor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gnu83
    • August 2007
    • 74

    Reaktor

    Hej, är ganska ny på detta med co2 men har ett relativt nystartat system och undrar lite över det här med reaktorn...Jag har ju en liten historia typ http://www.aquaristic.net/shop.php/s...hparam/reactor

    Och jag undrar lite när bubblorna har finfördelats så åker dom ju direkt upp till ytan och hälften iaf försvinner ju direkt när dom träffar ytan, men allt åker ju rakt upp iaf, borde inte bubblorna "åka omkring runt i vattnet" istället? Växterna sitter ju inte vid ytan direkt... Förmodligen en dum fråga, men hur ska man annars få svar?
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    en sån keramisk historia skulle jag inte kalla reaktor utan mera diffusor då det i princip är en fin syresten och precis som du säger löser dom upp co2 väldigt dåligt i allmänhet, finns bättre saker att skaffa eller kanske bygga själv om du vill pula lite

    Kommentar

    • gnu83
      • August 2007
      • 74

      #3
      Okej a dåligt vet jag inte om den löser upp, men allt går ju till ytan i stort sett...såg nu att den dessutom är till för upp till 120L och mitt akvarie är ju på 200 L. Något tips på en bättre variant då? Har sett att en del sätter dom på "pumputblåset?"

      Kommentar

      • gnu83
        • August 2007
        • 74

        #4
        sen ska det väl bubbla lite om växterna me? det har det aldrig gjort sen jag startade systemet heller...måste göra nåt fel

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #5
          Ursprungligen postat av gnu83
          Okej a dåligt vet jag inte om den löser upp, men allt går ju till ytan i stort sett...såg nu att den dessutom är till för upp till 120L och mitt akvarie är ju på 200 L. Något tips på en bättre variant då? Har sett att en del sätter dom på "pumputblåset?"
          Om några bubblor alls går upp till ytan skulle jag säga att den löser ganska dåligt, själv kör jag med mäsk och jag löser bara upp min co2 i en liten pump och det blir så små bubblor att dom mest bara virvlar runt i karet och då löses i vattnet men har du en bra reaktor blir det inga synliga bubblor alls i karet, tror det va norpis här på zoopet som hade ett bra hemmabygge dokumenterat.



          där har du annars ett förslag på en bra och billig reaktor som kopplas just på pumputblåset.
          Hurvida det bubblar om dina växter beror på ljus och näring oxå mm så bara co2 ger inte växtbubbel

          Kommentar

          • Skiren
            • December 2005
            • 749

            #6


            Denna ska tydligen vara bra
            http://skiren.blogspot.com

            Kommentar

            • brams
              • June 2003
              • 891

              #7
              gnu83- du vet ju redan vad jag tycker men för er andra så vill jag bara påpeka att AN reaktorn är grymm! Det är den bästa reaktorn jag testat som finns att köpa. Sen går det ju somsagt var att bygga en jusste själv. Har återgått till min PET-historia i mitt ena kar nu igen...
              C.Brams

              Check out:
              brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

              Kommentar

              • Skiren
                • December 2005
                • 749

                #8
                Hehe nu kom ja på vem som sagt att den va bra
                http://skiren.blogspot.com

                Kommentar

                • ivanelvis
                  • February 2004
                  • 408

                  #9
                  Kolla på


                  här finns massor av olika in action.....
                  hemsida
                  http://hem.bredband.net/b734176/

                  Kommentar

                  • gnu83
                    • August 2007
                    • 74

                    #10
                    okej, tackar för tipsen!

                    jo jag vet brams!

                    men är rädd för att ljuset inte räcker till nu längre heller...kollat lite på andras akvarier med co2 och ingen har ju direkt 2X25 Watt endast hehe... Så e nog lite klent där med. så förmodligen behöver jag väl både en bättre/större reaktor och en helt annan ljusramp för inget passar ju original till ett juwel vision med dom watten man verkar behöva. sett att det finns med både halogen och T5 men kostar ju flis kan man säga...

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Ursprungligen postat av gnu83
                      okej, tackar för tipsen!

                      jo jag vet brams!

                      men är rädd för att ljuset inte räcker till nu längre heller...kollat lite på andras akvarier med co2 och ingen har ju direkt 2X25 Watt endast hehe... Så e nog lite klent där med. så förmodligen behöver jag väl både en bättre/större reaktor och en helt annan ljusramp för inget passar ju original till ett juwel vision med dom watten man verkar behöva. sett att det finns med både halogen och T5 men kostar ju flis kan man säga...
                      Jag kör 2x18 watt i ett 100liters och det bubblar fint om växterna så 2x25 ska inte va några problem om du inte har ett ovanligt högt kar eller svåra växter.
                      om du inte har vit insida på rampen eller reflektorer kan du ju satsa på det istället så får du ha kvar din flis

                      Kommentar

                      • andersfiskar
                        • March 2007
                        • 384

                        #12
                        Jag kör med en co2-klocka (egentligen 2 under varann) med extra cirkulation runt. Funkar finfint. Växterna bubblar en del och växer så det knakar. Jag har inte tok-sockerdrickabubbel men jag inbillar mig att det blir väldigt jämn co2-nivå då det vid högt mäskbubbel i reningsflaskan "rinner" över och far till ytan, och vid lägre mäskbubbel rinner över mindre eller minskar i klockorna. Det torde då en jämnare co2-koncentration i karet under större delen av mäskens livslängd. Dock spills en del co2 i början av perioden. Detta till skillnad med en effektiv reaktor som löser allt co2 som kommer. Där borde det bli extremt högt till en början och dalande nivå i takt med att sockret tar slut. Eller?
                        //
                        Mvh
                        Anders

                        Kommentar

                        • gnu83
                          • August 2007
                          • 74

                          #13
                          okej a jag får väl ge det lite tid kanske... justera lite på bubbelmängden kanske å vänta nån vecka...man har kanske för stora förhoppningar om att det fullkomligt skall "explodera" växter när man tryckt i co2, men e väl som annat allt tar sin tid...borde ju växa bättre än med easy carbo tycker jag iofs...men får väl ge det lite mer tid som sagt.

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            Ursprungligen postat av gnu83
                            okej a jag får väl ge det lite tid kanske... justera lite på bubbelmängden kanske å vänta nån vecka...man har kanske för stora förhoppningar om att det fullkomligt skall "explodera" växter när man tryckt i co2, men e väl som annat allt tar sin tid...borde ju växa bättre än med easy carbo tycker jag iofs...men får väl ge det lite mer tid som sagt.
                            tog inte många dagar innan mina växter började bubbla efter jag börjat med co2.
                            Om du inte bytt din "reaktor" undrar jag hur den funkar om du sänker trycket ganska mycket?, jag funderar om du kanske får så pass stora bubblor att det mesta stiger upp för att du har högre tryck än som är lämpligt för en sån reaktortyp? om du inte vet säkert tar det ju bara nån minut att testa skruva ner lite och se vad som händer men min teori är att det kanske blir så att co2'n löser sig i vattnet istället för att stiga som bubblor om man kör riktigt lågt tryck i en sån historia, jag gissar vilt men det kan ju inte skada att prova

                            Kommentar

                            • gnu83
                              • August 2007
                              • 74

                              #15
                              Jo jag gasade på ganska bra med gasen i början drygt 1 bubbla per sekund nästan och det blir ju stora bubblor då ja som mestadels åkte upp till ytan, så har sänkt successivt nu så att jag ser att nästan alla bubblor löser sig innan ytan. Men detta innebär att jag bara typ kan ha en bubbla var tredje, fjärde sekund så diffusorn e kanske i minsta laget ja. Ph låg på 6,5 lite drygt med nuvarande konfiguration iaf.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...