Autodosera PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Stenmjöl avhandlas lite här:
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • brevid
      • November 2007
      • 113

      #32
      stenmjöl verkar vara innert
      om man siktar det och tar det finaste "pulvret" och blandar i PMDD +någon % H2o.
      sen pressar det i hydralpressen!
      Alla stavfel är medvetna

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #33
        Jag har inte läst igenom hela tråden, det senare verkar dock avhandla torrdosering.

        När jag körde automatisk gödning så bandade jag alla delarna så att 10 fulldoser var upplöst i 1,5 liter vatten, detta verkade lösa fint utan utfällningar. Denna vätskan doserades till akvariet med hjälp av slangpump 0,5 dl dagligen strax innan ljuset gick på. Var 30e dag var det dags att mäta (på kvällen), om något ämne accumulerats i felaktiga proportioner så justerade jag nästa blandning något.

        Det sägs att slangpumpar är dyra men jag kan inte hålla med. För 1000 kr får du en gödningsregim som sköter sig själv upp till 100 dagar i rad (5litersdunk). Du minskar arbetsbördan och stabiliteten i systemet blir oslagbart.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • brevid
          • November 2007
          • 113

          #34
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Jag har inte läst igenom hela tråden, det senare verkar dock avhandla torrdosering.

          När jag körde automatisk gödning så bandade jag alla delarna så att 10 fulldoser var upplöst i 1,5 liter vatten, detta verkade lösa fint utan utfällningar. Denna vätskan doserades till akvariet med hjälp av slangpump 0,5 dl dagligen strax innan ljuset gick på. Var 30e dag var det dags att mäta (på kvällen), om något ämne accumulerats i felaktiga proportioner så justerade jag nästa blandning något.

          Det sägs att slangpumpar är dyra men jag kan inte hålla med. För 1000 kr får du en gödningsregim som sköter sig själv upp till 100 dagar i rad (5litersdunk). Du minskar arbetsbördan och stabiliteten i systemet blir oslagbart.
          MVH
          Magnus
          kör du inte med automatisk gödning nu...varför?

          det fina med en "tablett" är att det blir otroligt enkel att använda PMDD i standard dosering,med en foderautomat eller mauelt
          inget slabb med vätskorna alger i det mm , och om man får till det ..löser sig tabletten sakta.

          Ska sticka till Pattentverket nu
          Alla stavfel är medvetna

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Ska sticka till Pattentverket nu
            Det är med tabletter tycker jag var en rolig idé =) Med en tablett-press vore jag sugen att testa.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Zanders
              • December 2007
              • 177

              #36
              Ursprungligen postat av defdac
              Det är med tabletter tycker jag var en rolig idé =) Med en tablett-press vore jag sugen att testa.
              Frågan är ju bara om det är så bra när fiskarna stor och slafsar i sig det för att dom tror det är nått ätbart. Men det kanske inte gör så mycket??

              Jag tror mer på pump. Jag har en grotech III och den fungerar hur bra som helst.
              /Anders
              Senast redigerad av Zanders; 18 February 2008, 08:26.
              Min blog : http://zanders.apics.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                Beroende på effekten på fiskarna kanske man även kan trycka dit en smiley på tabletterna =)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • brevid
                  • November 2007
                  • 113

                  #38
                  Javisst, lite olika frekter på tabletterna ,upp ,mer ,höger ,vänster ..hahaha
                  Alla stavfel är medvetna

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #39
                    Ursprungligen postat av brevid
                    kör du inte med automatisk gödning nu...varför?
                    Nej, jag kör inte med autogödning nu, har konverterat till saltvatten.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #40
                      Ursprungligen postat av Zanders
                      Frågan är ju bara om det är så bra när fiskarna stor och slafsar i sig det för att dom tror det är nått ätbart. Men det kanske inte gör så mycket??
                      Som jag skrev tidigare i tråden skulle man kunna dryga ut tabletterna med bikarbonat och citronsyra så att det blir en brustablett.
                      Om man sen låter denna tablett trilla ner någonstans där inte fiskarna kommer åt den (perforerar rör tex) så löser den upp sig effektivt och blir inte fiskmat.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • brevid
                        • November 2007
                        • 113

                        #41
                        Jo ,men bikabonat höjer ju PH
                        Alla stavfel är medvetna

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #42
                          Och citronsyra sänker pH, men i praktiken har jag svårt att tro att den lilla mängden skulle ge någon mätbar skillnad om det äns blir någon skillnad efter att det brusat/reagerat klart s.a.s.
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • brevid
                            • November 2007
                            • 113

                            #43
                            Ja ,det har du rätt i !
                            vilka blandning förhållade ska man använda tro ,fiffty fiffty???
                            Alla stavfel är medvetna

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #44
                              Den kemiska formeln "tror" jag ser ut så här:
                              3(NaHCO3) + C6H8O7 = 3(H2O) + 3(CO2) + Na3C6H5O7

                              Det innebär i så fall att man vill ha ett vikt förhållande bikarbonat:citronsyra enl. 252:192 eller förenklat 1.3:1

                              Dvs: 1.3g bikarbonat för varje 1g citronsyra.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              • peterhaack
                                • November 2004
                                • 1752

                                #45
                                Om man skall pressa tabletter så får man se till att alla ingredienser är av samma partikelstorlek för att få så jämn blandning som möjligt, och binde medel behöver man oftast inte utan man kan pressa dessa på ca 30-35kp(kilopound) tryck..

                                Hur de blir i karet åter står att se..

                                Jag har använt Defdacs torr recept och kört allt igenom en freiwitt(en sikt som skrapar ut allt i en och samma storlek genom ett nät)
                                Sedan pressade jag dessa på 32kp i en tablettmaskin..
                                Jag har inte kollat hur snabb de löser upp sig..

                                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...