Autodosera PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brevid
    • November 2007
    • 113

    Autodosera PMDD

    Har lurat lite om man kan autodosera PMDD.
    så här har jag tänkt.
    blandar Pmdd till en torrmix och in med det i en foderautomat

    om man vill späda ut "mixen" vad kan man använda som inte påverkar vatten värderna?

    ett alernativ kan vara att fukta det lite och göra en "tablet" av det????

    Kan detta funka???
    Alla stavfel är medvetna
  • Abergoner
    • December 2007
    • 86

    #2
    Du måste väll ha flera maskiner för att kunna dosera de olika "mixarna" eller kan man blanda alla eftersom dom inte är i en PET flaska?

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Rent praktiskt skulle det faktiskt kunna funka, du kan ju blanda ihop allt som torrmix utom Micro o Nutri, så hur gör man med det?

      Kommentar

      • brevid
        • November 2007
        • 113

        #4
        Kanske indunsta micron och Nutri,med det blir nog väldigt små mängder.
        man måste hitta något overksamt pulver att dryga ut det med så att det blir hanterbara mängder.

        vad händer om man blandar kno3 +k2so4 och blöterupp det med micro sedan låter man det torka i lagom stora potioner?

        sedan lägger man "tableterna" i foder automaten !

        kan detta funka?? eller är jag ute och cyklar
        Alla stavfel är medvetna

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag kör en torrmix av allt sedan flera månader tillbaks och akvariet ser ut såhär:


          1-2 krm en gång i veckan, så att splitta upp det på en dos en gång om dagen för en foderautomat blir förstås lite hårigt. Men med en spegel och kreditkort så kanske det går bra *lol*

          Här är receptet:
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #6
            Ett alternativ kan vara att göra stamlösningar och använda doseringspumpar.
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              OT: Nu behövs det 3-4 specialare inom växtakvaristiken varav två redan är tillhandahållna: PMDD-ingridienser (diverse onlinesajter), Vettig belysning (Magic Fingers på plantswap säljer några intressanta 6500K energilampor, skulle även behövas T5-byggsatser och T5-rör), Doseringspumpar (någon?), ADA-Soil/Seachem substrat (någon?). Lustigt att det här behovet inte slår igenom hos affärerna, men det är nog tyvärr ett bevis på att växtakvaristiken är för liten i Sverige.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Pålitliga doserpumpar är tyvärr svindyra, 1200styck eller 3500 för 3st.
                Jag har testat att autodosera pulver och de klumpar sig rätt bra efter 2-3 dagar.
                Jag körde med en petmate doserare med individuella fack, enda sättet att få en jämn och pålitlig dos.
                Fuktigheten skulle nog ställa till de även för tabletter.

                //NiXoN

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Ja, de är dyra:
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • patdah
                    • November 2007
                    • 659

                    #10
                    Nu tycker ju inte jag att exempelvis 1200:- är speciellt dyrt... det beror ju på vad man prioriterar. Jag skulle absolut kunna skaffa mig en pump eller två för att dosera PMDD och Easy Carbo dagligen men jag har noll koll på vilket märke och modell som är att föredra och just nu är det väl inget som prioriteras heller... men får jag bara klarhet i vilken modell som passar mina behov så...
                    /Patrik

                    I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                    Kommentar

                    • daniel_i_malmö
                      • April 2002
                      • 1103

                      #11
                      Jag har funderat på det där med doseringspumpar till växtgödning, utan att ha provat pmdd i praktiken ännu. Jag vet att jag är för lat och för disträ för att fixa att dosera växtgödning regelbundet. Bör de tillblandade stamlösningarna skakas före dosering, finns det en risk att lösningarna sedimenterar eller skiktar sig? I så fall är ju inte doseringspumparna något ideelt hjälpmedel.

                      Att dosera torrt vore då smidigare; men det blir alltså problem med att det klumpar sig?
                      Malmö Akvarieförening
                      no hope, no harm, just another false alarm

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12


                        Nåt sånt här billigt kan du ju alltid prova om du orkar fixa en 120volts adapter, avsett för läkemedel (dropp) men funkar säkert lika bra med lite lagom utspädd PMDD eller easy carbo

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #13
                          Jag har spanat lite på ebay men dom pumparna brukar ändå gå upp i pris såpass att det inte är värt att bjuda på dom.
                          Jag skulle väl rekomendera grotech´s olika doserpumpar, dom verkar vara billigare i sverige än från aquaristic.net?

                          Budjetlösningen är kanske ett gravitationsystem som dropp på sjukan.

                          //NiXoN

                          Kommentar

                          • brevid
                            • November 2007
                            • 113

                            #14
                            Ursprungligen postat av brevid
                            det med att det klumpar sig har jag tänkt på..därför kollade jag in den här doseraren med "lufttork".
                            Alla stavfel är medvetna

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #15
                              Det är väl en roterande trumma på dendär foderautomaten? Det känns allt annat än exakt, sen så hade min foderautomat samma funktion.
                              //NiXoN

                              Kommentar

                              Arbetssätt...