Limnophila Sessiflora vill inte ta sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mabuse
    • December 2007
    • 101

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Åhh.. Nu blir du poppis. Du har just grävt din egen forumgrav
    Med akvarist menar jag "säljare i djuraffär", uttryckte mig slarvigt. Jag trodde det var konsensus jag, att de inte är den bästa källan till kunskap. Ingen har koll utom du, för att vara exakt.

    Skämt åsido, nej, mitt intryck är att om man går till en vanlig djuraffär så har expediten inte nödvändigtvis örnkoll på akvarier. Det kan säkert vara olika, men det är mitt intryck i alla fall.
    Senast redigerad av Mabuse; 15 January 2008, 13:53.

    Kommentar

    • Mabuse
      • December 2007
      • 101

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Du behöver sannolikt intebyta ut den mot en annan art. Du kommer när du tittar runt lite märka att de allra flesta akvarister i hela Sverige på alla forum säger att L. sessiflora är det enklaste du kan skaffa.


      Ja. Ljusbrist, näringsbrist. Pick one.

      När det gäller näringsbrist kan du använda näringsbristträdet grord av Greger Lindstrand som jag länkade till.


      Jo varför skulle det inte bli rent och klart? Växter kommer stormtrivas vilket kommer leda till höga syrenivåer och därmed bättre nedbrytning - klarare vatten.

      Du har fått alla verktyg som finns för att klara en av de enklaste akvarieväxterna som finns. Jag personligen är inte orolig för att den kommer dundra iväg om du har någon annan växt som trivs.

      Om du sedan inte vill förändra något utan bara byta ut den så go ahead, den är ju som säger inte den läckraste växten man kan hitta =)
      Ok, så egentligen så var det enkla svaret på min fråga:

      Den kommer nog igång, vänta lite bara!

      Ja, jösses, och jag som fick för mig att du föreslog att jag skulle göra om hela akvariet till low-tech alternativt byta lysramp och tillsätta kväve/fosfor, hur kunde jag tro det? När du egentligen menade att jag inte skulle göra någonting!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Ja, jösses, och jag som fick för mig att du föreslog att jag skulle göra om hela akvariet till low-tech alternativt byta lysramp och tillsätta kväve/fosfor, hur kunde jag tro det?
        Klart jag tycker du ska göra det =) Vi behöver fler vetgiriga lowtechare och schyssta bilder på fina lowtechväxtakvarier.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #19
          Ville bara inflika: Fungerar inte många av de stängel-liknande växterna så att man kan klippa av den fina toppen och rycka upp och slänga den glesa fula nedre delen, sticka ner toppen i sanden igen, så utvecklas nya rötter? Tänkte, om du ville testa det innan du får för dig att slänga växter som är fula nedtill och fina upptill... skadar ju inte att testa.
          / Ebba

          Kommentar

          • Mabuse
            • December 2007
            • 101

            #20
            Ursprungligen postat av toccata
            Ville bara inflika: Fungerar inte många av de stängel-liknande växterna så att man kan klippa av den fina toppen och rycka upp och slänga den glesa fula nedre delen, sticka ner toppen i sanden igen, så utvecklas nya rötter? Tänkte, om du ville testa det innan du får för dig att slänga växter som är fula nedtill och fina upptill... skadar ju inte att testa.
            Ah, listigt! Det tänkte jag inte på, men det borde gå.

            Kommentar

            • Mabuse
              • December 2007
              • 101

              #21
              Ursprungligen postat av defdac
              Klart jag tycker du ska göra det =) Vi behöver fler vetgiriga lowtechare och schyssta bilder på fina lowtechväxtakvarier.
              Visst, om du lovar att vattnet blir helt klart, och att alla fiskarna överlever flytten så...

              Men mycket väsen för liten limnophila, måste jag nog säga ändå.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Om du någon gång funderar på att flytta/göra om så spara gärna en massa slam från filtret och bottnen. Detta slam kryddar man jorden med innan man lägger på gruset så hoppar nitrifikationen igång på 0-tid utan inkörningsperiod.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • 022helpek
                  • November 2010
                  • 626

                  #23
                  Ursprungligen postat av toccata
                  Ville bara inflika: Fungerar inte många av de stängel-liknande växterna så att man kan klippa av den fina toppen och rycka upp och slänga den glesa fula nedre delen, sticka ner toppen i sanden igen, så utvecklas nya rötter? Tänkte, om du ville testa det innan du får för dig att slänga växter som är fula nedtill och fina upptill... skadar ju inte att testa.
                  Kom in här och läste tråden för att jag sökte på olika växter - tycker att det är intressant att vi människor har så svårt med de enkla lösningarna - läser man engelsk litteratur om växter så är NYP AV det vanligaste rådet man får för att få buskiga växter så fort det är stängelväxter av någon sort... speciellt om ljusförhållandena är ok och näringsförhållandena är ok...
                  Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                  Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                  Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    tycker att det är intressant att vi människor har så svårt med de enkla lösningarna - läser man engelsk litteratur om växter så är NYP AV det vanligaste rådet man får för att få buskiga växter så fort det är stängelväxter av någon sort... speciellt om ljusförhållandena är ok och näringsförhållandena är ok...
                    Varför tror du att Toccata har svårt med din enkla lösning att bara fimpa växterna och låta stubbarna utveckla sidoskott?

                    Jag ser Toccata:s tips som en *vidareutveckling* av att bara fimpa stängselväxterna - att dels ta hand om de fina algfria toppskotten och återplantera dom, och sedan få två intressanta alternativ: Antingen behålla de fula stubbarna och låta dom bilda sidoskott (om dom har tillräckligt med energi kvar) eller helt sonika rota upp dom och slänga dom vilket sannolikt decimerar mängden alger i akvariet märkbart (eftersom gamla ruttnande delar är algbevuxna och släpper ut ammonium som triggar mer alger).
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...