Hur ser den svenska "moss-scenen" ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Har du försökt fråga i din affär i fall de kan ta in det åt dig? Jag har fått tag på en del växter på det sättet.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • cecilienne
      • February 2007
      • 282

      #17
      Nu börjar diskussionen ta fart om mossor på Plantswap:



      ...och eftersom det kommer fram så mkt matnyttig info måste jag bara dela med mig av den här. Christinag, som nyss hållit ett föredrag om mossor i Västerås akvarieförening berättar om "javamossans" riktiga identitet.

      Jag citerar henne: (hon själv hittar inte sitt login till Zoopet, och jag hoppas för övrigt att det är ok att citera såhär bara man anger källan?)

      "Javamossan som är en rätt långsamt växande art kom av sig för tio-tjugo år sedan. Då hade man inte så noga koll, så då fick en nyimporterad men mera snabbväxande mossa övertaget. Och har behållt detta till idag. Det är alltså Bogormossa som "alla" idag kallar för javamossa. Bogormossa heter Taxiphyllum barbieri. Jag tor att Christel Kasselman hunnit uppmärksamma detta i någon artikel också.

      Den äkta javamossan har mest sålts under beteckningen Singaporemossa. Men detta är alltså Vesicularia dubayana. Den har även sålts under namnet Christmasmossa, vilket har gett upphov till den lika förvirrande diskussionen om "två Christmasmossor eller underarter eller ...". Men det är alltså två skilda arter som är släkt med varandra. Javamossa är INTE en underart eller variant av Christmasmossa, som är en egen art.

      Christmasmossan är annars mest förväxlingsbar med Taiwanmossan, anser jag. Men den senare har uppåtvända julgransarmar och Christmasmossan har nedåtvända. Snötyngda till jul, brukar jag tänka mig som tankehjälp.

      Och sen har vi en förväxlingsart till Taiwanmossan, den kallas för Peacock. Enda skillnaden som jag kan upptäcka, är att Peacocken kan bredas ut på en tallrik cirkulärt liksom, eller solfjädersformat (därav namnet från en påfågelstjärt). Den andra är som andra mossor typ. "

      Angående javamossans egentliga identitet blev den avsöjad redan 2004, så vi är lite sena i reaktionerna här i Sverige:

      Informations about aquatic moss, aquarium moss, Vesicularia dubyana. Cultivation of Java Moss, Christmas Moss. This site provides all information about the cultivation of the different aquatic moss, aquarium moss, available to all hobbyist in order to create a nature aquarium.


      ..så jag vet inte om artbeskrivningen här på Zoopet borde ändra det latiska namnet till "Taxipyllum Barbieri", om med denna artbeskrvning menar den allra vanligaste mossan som finns att få tag på här?

      Däremot vet jag inte om vi borde kalla denna för "Bogormossa" hädanefter? Det verkar som att man utomlands har föredragit att kalla den javamossa fortfarande, men ändra det latinska namnet, och kalla den ursprungliga javamossan (Vesicularia Dubyana) för Singapore Mossa

      Hängde ni med?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Att javamossan inte hette V. dubyana visste jag, men inte att det berodde på att den ersatts av en mer snabbväxande art; jag trodde det bara var en felidentifiering från början.
        När jag tänker på saken så kan jag kanske tänka mig att den gamla javamossan växte... inte långsammare, tror jag, men mer kompakt. Annars märker jag ingen skillnad.
        Hur har hon kommit fram till att den gamla javamossan var V. dubyana? Finns det verkligen pressat sparat material?
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • cecilienne
          • February 2007
          • 282

          #19
          Artbeskrivningen på Zoopet borde ändra latiskt namn tycker jag, eftersom man åsyftar den vanliga "javamossan" (???) (!!!)

          Har noterat att när man pratar om "Java Moss" på utländska forum så menar man ""Taxipyllum Barbieri". Och när man pratar om "Vesicularia Dubyana" så pratar man om "Singpore Moss".

          Vi borde nog också vänja oss och rätta oss efter detta i Sverige tycker jag. Det blir lite förvirrat om inte svenskarna ska följa de internationella diskussionerna, det blir svårt att gå in och prata på de utlänska forumen då om vi inte pratar om samma sak.

          Jag har mailat Christinag att det finns frågor till henne här, men jag vet som sagt inte om hon kan logga in här.

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #20
            Mossor är verkligen trevliga. Min fina javamossa har dock sabbats helt av trådalger. När man rullar upp trådalgerna på pinnen så följer javamossan med. Något som folk bör känna till är att mossor kan vara svåra att behålla när man drabbats av trådalgproblem.
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • cecilienne
              • February 2007
              • 282

              #21
              Ja, mossor är underbara. Och att de skulle ha en så spännande historia pågående vissta jag inte. Här är lite mer om namnförvirringen kring javamossa. Skrivet av Loh K L (timebomb på killies.com) från Singapore, som är den "skyldige" att ta med "vanlig javamossa" för identifiering till någon professor i Singpore, och därmed var förvirringen lös. Hans brev i länken är daterat maj -2007, alltså i år:



              Såg att denna diskussion pågår även på tyska forum.

              Kommentar

              • cecilienne
                • February 2007
                • 282

                #22
                De med kryss har ni rapporterat finns i svenska akvarier. Och jag som trodde att bara den vanliga javamossan samt christmas mossan fanns i sverige...

                Tråkigt bara att de har så långsam spridning och är svåra att få tag på. Beror på att alla verkar vilja vill odla upp den att täcka halva akvariet innan de kan sälja en tuss. Fast om folk skickade tussar till varann innan dess så finns det ju fler akvarier för dem att växa i och fler som kan sprida dem. Och så verkar det vara en del hysch hysch om var man kan få tag dem.

                Sammanställning mossor i Sverige:

                x Phoenix Moss (US Fissidens) - Fissiden fontanus New
                Phoenix Moss - Fissidens sp. from Singapore New
                Mini Taiwan Moss - Isopterygium sp. New
                x Flame Moss - Taxiphyllum sp. New
                String Moss (Japan Moss) - Taxiphyllum sp. New
                x (finns vild) Willow Moss - Frontinalis antipyretica
                Stringy Moss - Leptodictyum riparium
                x Java Moss - Taxiphyllum barbieri
                Giant Moss - Taxiphyllum sp.
                Green Sock Moss - Taxiplyllum sp.
                x Taxiplyllum sp. 'Peacock'
                x Spiky Moss - Taxiplyllum sp.
                Taiwan Moss - Taxiplyllum alternans
                x Singapore Moss - Vesicularia dubyana
                x Weeping Moss - Vesicularia ferriei
                x Christmas Moss - Vesicularia montagnei
                Erect Moss - Vesicularia reticulata
                Creeping Moss - Vesicularia sp.
                x Star Moss - Tortula ruralis

                Kommentar

                Arbetssätt...