Hur ser den svenska "moss-scenen" ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cecilienne
    • February 2007
    • 282

    Hur ser den svenska "moss-scenen" ut?

    Jag har en dröm om att göra ett räkakvarium med massor av mossa! Men jag tycker dock att den mossa finns att få tag på i Sverige - javamossan - är lite för "ranglig" och inte så tät/lågväxande.

    När man läser på internationella forum om mossakvarier blir man ju grymt avundssjuk! Särskilt länder som Singapore, Taiwan och Japan har ju mängder av olika mossor att springa ut och handla i varenda akvarieaffär!! Ska vi hjälpas åt att göra Sverige lite bättre - någon mer som tröttnat på den katastrofala "moss-scenen" i Sverige? Själv har jag försökt att få tag på åtminstone "Christmas mossa" i snart tre år!!

    Jag vet att en del "moss-bitna" svenskar då och då privatimporterar lite andra typer av mossor. Kan vi inte göra en liten sammanställning av vad vi har importerat för moss-typer till Sverige hittills och hjälpa till att diskutera hur vi ska få "moss-scenen" att bli lite roligare?

    ---->OBS!!!! Respektera att denna tråd INTE syftar till att den som meddelar sig äga eller ha sett någon annan mossa än javamossan i Sverige ska bli nerspammad med privata PM om tiggeri eller "snälla, får jag köpa"!!!! Vi måste ju dock kunna snacka ihop oss om det ska bli någon förbättring! Om problem uppstår med detta kommer moderatorerna låsa tråden! Bäst att göra detta klart från början! Denna tråd syftar till att starta en diskussion och en sammanställning av arter! Så låt oss hålla oss till inlägg i tråden om vi har något att säga!

    Någon som är på att diskutera? *hoppfull och jättetrött på javamossa*
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Hej!

    Jag håller med dig om att det är ganska fattigt med olika mossor i Sverige. Själv har jag javamosa (Taxiphyllum barbieri) i mitt 310 liters Asien, Vesicularia dubyana 'Christmas' i mitt SA och Vesicularia ferriei i mitt relativt nystartade 110 liters Betta imbellis-biotop.

    De två sistnämnda har jag köpt på Zoo Kompaniet i Göteborg. Att de har dessa sorter beror på att en av de som jobbar där är mycket växtintresserad.
    Senast redigerad av batski; 10 October 2007, 13:10.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • cecilienne
      • February 2007
      • 282

      #3
      Funderar på om "mossfattigheten" i Sverige beror på svenskarnas kynne? När någon hittar en ny spännande mossa i andra länder, särskilt asiatiska verkar det råda en mentalitet att skicka ett prov - att dela med sig - att skicka till någon som kan identifiera den - att provodla den i sitt egna akvarium, diskutera och posta bilder.

      Men svenskarna verkar "hålla på" sina ovanligare arter. Så det blir ju aldrig nån spridning på dem... Håller ni med?
      Senast redigerad av cecilienne; 10 October 2007, 12:30.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Är det någon särskild mossa du tänker på? Att sprida information om vilka mossor som verkligen finns kan ju i sig öka intresset och utbudet i Sverige.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • spazm
          • August 2006
          • 315

          #5
          Det finns en bra sida på nätet som heter www.plantswap.se där folk byter växter med varandra. Har vid tillfälle sett annonser ifrån folk som velat byta bort olika sorters mossa (inte bara java). Kan kanske vara ett ställe för dig aelva att titta?

          Jens
          Ad nocendum potenses sumus

          Kommentar

          • cecilienne
            • February 2007
            • 282

            #6
            Här är en liten lista på mossor från aquamoss.net

            Phoenix Moss (US Fissidens) - Fissiden fontanus New
            Phoenix Moss - Fissidens sp. from Singapore New
            Mini Taiwan Moss - Isopterygium sp. New
            Flame Moss - Taxiphyllum sp. New
            String Moss (Japan Moss) - Taxiphyllum sp. New
            Willow Moss - Frontinalis antipyretica
            Stringy Moss - Leptodictyum riparium
            Java Moss - Taxiphyllum barbieri
            Giant Moss - Taxiphyllum sp.
            Green Sock Moss - Taxiplyllum sp.
            Taxiplyllum sp. 'Peacock'
            Spiky Moss - Taxiplyllum sp.
            Taiwan Moss - Taxiplyllum alternans
            Singapore Moss - Vesicularia dubyana
            Weeping Moss - Vesicularia ferriei
            Christmas Moss - Vesicularia montagnei
            Erect Moss - Vesicularia reticulata
            Creeping Moss - Vesicularia sp.

            Själv kan jag bara hålla mossjour till svenskarna med javamossa om någon är intresserad, men den finns ju som sagt överallt redan. Jag har även riccia fluitans, som ibland uppfattas som mossa, men som egentligen inte är det.

            Och den som vill hålla "svensk mossjour" med ovanligare arter får gärna rapportera att de är villiga att dela med sig/sälja för en svensk spridning.

            Annars räcker det gott och väl med rapportering och diskussion, som nämnt ovan.

            Om jag får tag på andra mossarter lovar jag att hålla mossjour med dem. Jag känner mig lite som en missionär idag.

            Kommentar

            • cecilienne
              • February 2007
              • 282

              #7
              Ok, de som vill vara mossmissionärer (köpa-sälja-byta) får fortsätta på plantswap.se (tack spazm)

              Här fortsätter vi bara diskussion om mossor i sverige! Rapportera gärna vad ni har för arter! Hitills har vi kommit på att javamossa, christmas mossa och weeping moss finns i svenska akvarier!! Kul! Jag trodde bara att det fanns javamossa och christmas mossa

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Än så länge har jag inte fått nåt överskott av vare sig christmas eller ferriei. Men får jag det delar jag gärna med mig.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Monosolenium tenerum borde vara lätt att få tag på. (Om det nu är en mossa?). Jag har ca 2 dm2 och gillar den betydligt mer än tex riccia (som inte är en mossa).
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • cecilienne
                    • February 2007
                    • 282

                    #10
                    Nu har jag startat denna tråd på plantswap.se:


                    Bli svensk mossmissionär du oxå - gå dit och anmäl dig om du vill köpa/byta/sälja/bidra till att den svenska "moss-scenen" blir mer omfattande!

                    Eller bara snacka om vad du har för mossor i ditt akvarium här i denna tråd!

                    Denna länk är super om mossor: http://www.killies.com/forum/viewtopic.php?t=1087
                    Den leder till en tråd på forumet killies.com där man har samlat alla omfattande och intressanta trådar om mossor på forumet - genom åren har det blivit massor! Detta mycket tack vare moss-oraklet "timebomb" från Singapore på forumet och moderatorn GanCW som skapat sammanställningen
                    Senast redigerad av cecilienne; 10 October 2007, 14:24.

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Fontinalis finns det en hel del av vilt växande i Sverige. Jag har försökt köra sådana i akvarier, men de gillar nog inte den höga vattentemperaturen. De håller ett tag, men blir sedan rangliga, tappar bladen, och till slut har man bara några bruna pinnar kvar.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Jag har inte heller haft någon framgång med fontinalis, och enligt en forskarrapport på nätet skall den trivas bäst vid +15 och sluta växa när temperaturen når +23 - men jag vet att det finns folk i Sverige som framgångsrikt får den att växa i kar varmare än så.
                        Det kan tänkas olika populationer är olika känsliga för värme.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Jag skulle även kunna tänka mig att den skulle kunna funka i högre temperaturer om man på andra sätt begränsar metabolismen hos växten (olika former av ljus/näringsbegränsningar t ex).
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Mamma Mia
                            • December 2004
                            • 2504

                            #14


                            en aquabid med bara mossor...
                            Always look at the bright side of life

                            Kommentar

                            • Drullputt
                              • February 2006
                              • 72

                              #15
                              Har aldrig ens sett javamossa i nån butik här uppe
                              Skulle gärna köpa om nån har.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...