cyanoangrepp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Att kalla någon som helst vattenlevande organism för epifyt skulle jag nog kalla felaktigt.
    Javamossa, Javaormbunke, Anubias, Bolbitis osv

    Just nu har jag mossa och bolbitis som lever som epifyter på mina trädstammar i akvariet 8)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      Ursprungligen postat av defdac
      Javamossa, Javaormbunke, Anubias, Bolbitis osv

      Just nu har jag mossa och bolbitis som lever som epifyter på mina trädstammar i akvariet 8)
      Exakt, jag har inte sagt att det inte finns växter som kan växa epifytiskt under vattnet. Från det till att kalla dem för epifyter ser jag som ett väldigt långt steg....Men, men.

      Jag kör hightecburk på jobb enligt mät/justera metoden. Jag har sjukt höga co2 nivåer och 800w belysning över karet. Medans det krävs 2-3 fulldoser i veckan av kno3 så krävs det 0-1 fulldos av kh2po4. Jag har inga problem med alger förutom det vanliga gröna på rutorna som putsas var 14e dag. Växterna växer som skam och det funkar grymmt bra. Det enda jag saknar är en bättre design, men det är svårt i en 85 cm hög burk.

      Dessutom har jag hjälpt många kunder med akvarieproblem att analysera deras vatten och kan med stor säkerhet säga att fosfat inte är en bristvara i typakvariet, bara i riktigt vältrimmade växtakvarium.

      Ja, ja, jag vet att det argumenteras att fosfaten är organiskt bunden och inte tillgängligt för växterna, men vattnets inehåll av bunden fosfor speglas av inehållet av mineraliserat fosfat i akvarium med en inkörd botten. Bottnen läcker hela tiden godis för växterna. Dessutom är det väldigt svårt att med ett test i vattenkolumnen få med organiskt bundet fosfor i ett akvarium med hyffs bra sikt.

      Nej, fosfat är oftare i överskott än brist i akvarium, ditt, mitt och barrs vältrimmade hightec är några av undantagen. Finns det cyano så ligger man för högt i fosfathalt i förhållande till nitrat. Antingen minskar man på fosfat eller så ökar man i nitrat. Sen hjälper det inte alltid att enbart justera näringen för att avbryta en pågående cyanoblommning, då kan mörkläggning eller tetra generaltonic göra susen.
      MVH
      Magnus
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Tror också att fosfat generellt sett inte är några större problem vad gäller att det är en bristvara, men samtidigt tror jag att de som gör sina veckovattenbyten och doserar en vanlig PMDD-puls aldrig någonsin kan bygga upp några större mängder fosfat.

        Dom som trots det faktiskt får en oherrans massa fosfat i sitt akvarium som använder PMDD gör det generellt för flitigt, dvs doserar generellt för mycket.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #19
          Ursprungligen postat av defdac
          Dom som trots det faktiskt får en oherrans massa fosfat i sitt akvarium som använder PMDD gör det generellt för flitigt, dvs doserar generellt för mycket.
          Eller byter för lite vatten. Det är ju fler som reagerar på rekomendationen 50% vattenbyte än på doseringen 10ml/100l.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #20
            Jag tillhörde också dem som byggde upp höga fosfatnivåer via kraftiga doseringar. Nu har jag märkt att jag kan inte mäta upp någon förbrukning mellan två vattenbyten (1 vecka) även då jag kör med 540 liter fullt av snabbväxare:

            Doserar nu för tiden 0.25 ppm en gång per vecka vilket bevisligen räcker till en mindre djungel.
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Nu har jag märkt att jag kan inte mäta upp någon förbrukning mellan två vattenbyten (1 vecka)
              Samma här.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...