cyanoangrepp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • No Ak
    • December 2006
    • 108

    cyanoangrepp

    jag har ett 400L kar med 4st 120cm rör(0,36W/liter). jag göder med PMDD och mäsk co2. det har vuxit bra en tid och Eustralis stellatan har trivts så bra så. det finns en del andra växter också som trivs bra dem också.

    Men nu är det två veckor sedan som jag rensade rejält bland stellatan, dvs jag klippte ner den totalt. kort därefter kom cyanoangreppet!!!! Stellatan har kommit upp 10-20cm och är inte angripet, men däremot finns cyanon överallt annars, grus, växter, glas och på ytan.

    Min fråga är då...

    Vad orsakade detta cyano angrepp? och hur blir jag av med det?

    karet var i kanonbalans innan, klart vatten och ingen annan algtillväxt. jag vill helst undvika att mörklägga karet. en idé jag hört om är att tillsätta extra av vissa delar av PMDD. KNO3?
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj!
    Jag vet inte om du har kikat i min "960-liter tanganyika"-tråd, finns i "projektdelen".
    Jag har ju också fått cyano i mitt kar och fick en del fina råd av t.ex. Lasse som bl.a. pratar om just KNO3.
    Du skulle ju kunna kolla på de senaste sidorna i den tråden så får du kanske några svar. Jag har doserat sedan i söndags och det jag märker är att cyanon iallafall inte återkommer blixtsnabbt när man avlägsnat ett parti - men jag har inte sett någon tillbakadragning ännu.

    Jag skall kolla den här tråden kontinuerligt för att se vad du får för bra tips här!
    Hoppas verkligen du blir av med eländet!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Är ingen expert på det här med alger, jämfört med vissa andra här på forumet. Men jag kan berätta min historia, som kanske kan hjälpa.

      I mitt 200 liters SA/växt där jag kör med PMDD och co2 så ”slarvade” jag med gödningen. Slarvade inom citationstecken eftersom jag medvetet inte tillförde något. Jag tyckte att det fungerade så bra så det skulle nog inte behövas. Förra sommaren fick jag total alginvasion av cyano och toffsalger. Började då med att fulldosera igen och byta 30% vatten regelbundet. Efter tre månader var balansen återställd igen. Cyano helt borta och bara enstaka rester av toffsalgerna.

      Så det är nog utan tvekan så att du har någon form av obalans i burken. Har du slarvat med gödning eller vattenbyten?
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Ursprungligen postat av No Ak
        Vad orsakade detta cyano angrepp? och hur blir jag av med det?
        Snabbväxande E. stellata ger väldigt mycket syre och strippar mycket ammonium. När du fimpade det buskaget så dippade syrenivåerna och den mulm som fanns låg och tog syre och kanske även släppte ut lite aminosyror/ammonium vilket förmodligen triggade dom.

        Höga stabila syrenivåer (glada växter och så lite mulm som möjligt) borde få dom ledsna och avvaktande så dom inte gillar läget, och då borde varje vattenbyte med slamsugning kunna decimera beståndet ganska snabbt.

        Tycker du dom ändå segar sig kvar kan nukning meddels Tetramedica GeneralTonic eller mörkläggning vara ett alternativ.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Tetramedica GeneralTonic?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Tack, men min tyska är tyvärr inte så bra..
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Den här då:
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • No Ak
                  • December 2006
                  • 108

                  #9
                  OK
                  så höga ammonium halter pga att dem inte längre "äts" upp av stellatan, och slam på botten som omvandlas till ammonium är anledningen.

                  och jag skall fortsätta att göda på som vanligt med PMDD så att växterna frodas och kommer att konkurrera ut cyanot ganska snart. dessutom slamsuga botten så inte mera ammonium bildas.

                  stellatan tar sig rätt bra och är den enda som inte är angripen av cyano.

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Fimpa kh2po4 åtminstonde tills du fått rätt på problemen. Skaffa gärna tester och mät. Po4 är sällan en bristvara förutom i mycket vältrimmade växtakvarium. Cyanon gillar höga halter (i förhållande till no3)
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Mycket lättare tack Låter nästan som ett mirakelmedel Så det skulle ta koll på cyano?

                      Fast jag fattar inte hur medlet kan vara effektivt mot en massa olika bakterier, men inte skada nitrifikationsbakterierna
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • No Ak
                        • December 2006
                        • 108

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tropfrog
                        Fimpa kh2po4 åtminstonde tills du fått rätt på problemen. Skaffa gärna tester och mät. Po4 är sällan en bristvara förutom i mycket vältrimmade växtakvarium. Cyanon gillar höga halter (i förhållande till no3)
                        MVH
                        Magnus
                        Jag skippar kh2po4

                        och så läser man ibland att man skall tillsätta extra kno3, vad är det som den gör, så att det blir bättre?
                        Senast redigerad av No Ak; 27 September 2007, 00:16.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Fast jag fattar inte hur medlet kan vara effektivt mot en massa olika bakterier, men inte skada nitrifikationsbakterierna
                          Jag vet inte om jag tror på det, men i växtakvarier spelar det mindre roll eftersom växterna drar i sig det ammonium som finns.

                          och så läser man ibland att man skall tillsätta extra kno3, vad är det som den gör, så att det blir bättre?
                          Cyanobakterier är lite speciella jämfört med andra epifyter på så sätt att dom kan använda kvävgas (luften består till 78% av kvävgas, N2). I saltvatten finns det arter som använder "heterocyster" som är syrekänsliga celler för denna omvandling, i sötvatten bildar dom istället slemkolonier som blir väldigt syrefattiga innuti där samma process äger rum.

                          Cyanon har alltså rejält övertag gentemot andra alger/växter (epifyter) under kvävefattiga förhållanden, som det gärna blir i växtakvarier eftersom växterna käkar upp allt ammonium och nitrat.

                          Mer KNO3 ökar nitrathalten och råder bot på kvävebristen så att andra alger och växter får vara med och leka.

                          Att sänka fosfathalten som Tropfrog tipsar om var poppis för ett tag sen, men då får man ofta problem med kiselalger istället eftersom kiselalger är dom som klarar absolut lägst fosfathalter. Därför brukar jag personligen avråda från att röra de inbördes förhållandena i en gödning och att dessutom försöka göda så konsekvent som möjligt. Växter älskar stabilitet och är mindre bekymrade hur mycket av varje ämne som finns, bara det finns. Alger däremot älskar när olika nivåer skiftar och spretar åt alla möjliga håll.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Frågeställaren kör med mäskco2 och hyffsad svag belysning. Detta skvallrar för mig om att det handlar om en nybörjare som troligtvis inte kör slut på den fosfat som bildas i karet, därav mina rekomendationer.

                            Sen tycker jag att du bör kolla upp hur du använder ordet epifyt. Vad jag vet finns det bara ett fåtal vattenväxter som kan växa epifytiskt. När det gäller alger så visst kan de växa epifytiskt, men i vältrimmade växtakvarium är det snarare ett undantag än regel. Att kalla någon som helst vattenlevande organism för epifyt skulle jag nog kalla felaktigt.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Detta skvallrar för mig om att det handlar om en nybörjare som troligtvis inte kör slut på den fosfat som bildas i karet,
                              Det är bra isåfall. Det är inte bra om det blir fosfatbrist, vilket många råkar ut för som slutar dosera fosfat. Det är absolut inte bra att börja pilla med att börja dosera olika mycket av olika näringsämnen eftersom det bidrar med ostabilitet.

                              Tackar för lektionen om epifyter, du får ge den till Tom Barr också 8) Han använder det frekvent till alger som sitter på växter. Kollar man med mikroskop så har jag fått för mig att man ser skogar av epifyter på växterna?
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...