Hur växtgöda i malawiburk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pegrasus
    • March 2007
    • 455

    #46
    Förresten, ska man ta bort de skadade bladen med tofsalger på? Må pesten ta brevbärare och midsommar (varför fira att det blir mörkare igen?? ). Får hoppas på PMDD på måndag istället.
    Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #47
      Men jag har ju haft NO3 på mellan ca 15 - 20 vid varje vattenbyte.
      Högst osannolikt, är det ett Tetra-test? Växter visar faktiskt säkrare på vad som fattas än vad vattentester gör, speciellt nitrattest som reagerar på alltmöjligt annat utöver nitrat.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Pegrasus
        • March 2007
        • 455

        #48
        Nej det är JBLs test. Ska mäta idag igen och se. Det är möjligt att mina Crinum-lökar tar all näring. De växer ju likt bambu i burken .
        Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

        Kommentar

        • Pegrasus
          • March 2007
          • 455

          #49
          Mätte nu ikväll och då låg värdet på ca 25, en ökning efter att jag hoppat över vattenbyte en vecka. N02 måste ju också ta vägen någonstans och det var omätbart idag. Men jag tror på vad du säger, växter borde ju vara en bättre indikator än ett test. Men är testerna helt värdelösa då?
          Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #50
            Nej JBL-tester är inte helt värdelösa. Om du går på linjen att det är tillräckligt med kväve så är det något annat som fattas - som din PMDD ändå kommer räta upp vad det än är.

            NO2 är nitrit som växterna inte tar upp, det omvandlas till nitrat som du redan vet. Ett normalt akvarium ska inte ha någon mätbar nitrit.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Pegrasus
              • March 2007
              • 455

              #51
              Tack för dina svar till en noob! Jag är också fullt övertygad om att det kommer lösa sig. Verkar ha ganska mycket brister, Crinumen växer som sagt som bambu men är mer än lovligt ljusgrön, på gränsen till vit i bladen. Bifogar ett annat foto på gulnande anubias (modell större, kommer inte ihåg vad den heter på latin). Dessutom är mina Windlöw väldigt "svarta" i bladen (alltså inte i kanterna), fast å andra sidan sägs det ju att de inte trivs i hårt vatten.
              Bifogade filer
              Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

              Kommentar

              • Pegrasus
                • March 2007
                • 455

                #52
                Ok. lägger upp en bild på Windelöven också. "Ljusfenomenet" ni ser kan ha med min mystiskt döda Golden att göra, tyvärr gjordes ingen utredning på hur det gick till. så den kan fortfarande hemsöka akvariet (för er som tror på sånt och gör att vi andra tvingas genomleva tv-utbudet nuför tiden), för er andra med lite mer openminded attityd så råkade jag ha blixten på .
                Bifogade filer
                Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

                Kommentar

                Arbetssätt...