Hur växtgöda i malawiburk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Du har inte tagit fel på Sera Morena och Sera Florena? Sera Morena är ingen gödning utan till för att "missfärga" vattnet i svartvattenbiotoper..
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Pegrasus
      • March 2007
      • 455

      #32
      Ursprungligen postat av defdac
      Du har inte tagit fel på Sera Morena och Sera Florena? Sera Morena är ingen gödning utan till för att "missfärga" vattnet i svartvattenbiotoper..
      Nä då, det är Florena. Har haft i korrekt dos nu (4 "hattar" på ett 248 liters, borde vara 56 ml), kan ha haft i för mycket första gången . Dessutom är ju burken nystartad, hade kört nästan en månad utan fisk och vattnet blev lite grönt. Det är det nu igen, men det kanske är så i början. Ska byta rör också om tag, det sitter originalrör i rampen som följde med akvariet som ger väldigt gult ljus.
      Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #33
        Funderar även på att ev. byta ut mitt gamla originalrör till ett lite rödare rör (för att framhäva lite röd färg på zebrahonorna) Vad säger växterna om ett rött och ett blått rör i denne burken tror ni??
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #34
          Lite uppdatering bara om intresse finnes.
          För 2 veckor sedan fick jag spader på alla alger och la om lite strategi. Bytte vatten och struntade i att stoppa i annat än PMDD. Cyanon och ytalgerna som inte velat ge sig höll sig borta i över en vecka, vallisarna har börjat växa och sprida skott lite smått så i måndags bytte jag vatten igen. Tillsatte en dubbeldos PMDD och det ser lovande ut.
          Malawisarna får klara sig utan bikarbonat helt enkelt och det gör dom säkert med regelbundna vattenbyten.
          Har för övrigt 2 små bebisar (som jag sett) samt en hona som tuggar
          Kör på så här ett tag så får vi se vad som händer.
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #35
            Lite uppdatering bara om intresse finnes.
            Gissa
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Det verkar ju stämma ganska bra med att EDTA inte fungerar så bra i högre pH (bikarbonatsdosering) med andra ord.

              Hade växterna bleka nya blad när du körde med bikarbonat?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #37
                Ursprungligen postat av defdac
                Det verkar ju stämma ganska bra med att EDTA inte fungerar så bra i högre pH (bikarbonatsdosering) med andra ord.

                Hade växterna bleka nya blad när du körde med bikarbonat?
                Nej, inga nya blad alls bara en massa tråkalger och cyano.
                Har visserligen lite alger kvar ännu, men det går åt rätt håll.
                Tofsarna får gärna sitta kvar på stenarna och så har jag en kanonfin mörkgrön matta på några stenar som gärna får växa till sig .
                Staghorn (tror jag) på dom äldre vallisbladen, men det försvinner nog av sig själv så småningom.
                Cyanon håller bara till mellan glaset och sanden nu.

                Sedan blir jag inte klok på detta med högt pH, vi har ju högt pH (över 8) redan från kranen så hur mycket kan lite bikarbonat göra . Å andra sidan så kör jag ju med samma vatten till mina andra fiskar och dom har inte klagat på att det skulle vara för högt pH .
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #38
                  Sedan blir jag inte klok på detta med högt pH, vi har ju högt pH (över 8) redan från kranen så hur mycket kan lite bikarbonat göra . Å andra sidan så kör jag ju med samma vatten till mina andra fiskar och dom har inte klagat på att det skulle vara för högt pH .
                  Jo det funkar som så att bikarbonatsdosering gör att vattnet vill lägga sig runt pH 8, medans kranvattnet är behandlat med kemikalier för att få pH 8 trots att det inte vill vara pH 8.

                  Dvs kranvattnets pH kommer sjunka till betydligt lägre pH efter bara några timmars genomluftning och ytterligare lägre när olika organiska syror utsöndras från den biologiska aktiviteten i akvariet.

                  Du kan t ex testa att hälla några dl kranvatten i en petflaska och skaka den kraftigt och därefter mäta pH:t. Det är en väldig skillnad.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Maria - Sjöjungfru

                    • January 2004
                    • 4236

                    #39
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Du kan t ex testa att hälla några dl kranvatten i en petflaska och skaka den kraftigt och därefter mäta pH:t. Det är en väldig skillnad.
                    Jag har inte provat på jobb-vattnet, men på hemma-vattnet fick jag ingen skillnad alls
                    Men jag skall ta och pH-testa akvarievattnet innan vattenbyte och kolla hur det står still.
                    Jag tycker nog att fiskarna borde reagera nå´t på dom pH-svängningar som borde bli vid större vattenbyten (50%) eller ännu större byten när jag byter i min lilla köksburk (ca 80%).
                    Maria - Sjöjungfru

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #40
                      Jag har inte provat på jobb-vattnet, men på hemma-vattnet fick jag ingen skillnad alls
                      Det är bra, då är vattnet mer naturligt =) Undrar ganska mycket över hur Linköpingsvattnet är funtat.

                      Jag tycker nog att fiskarna borde reagera nå´t på dom pH-svängningar som borde bli vid större vattenbyten (50%) eller ännu större byten när jag byter i min lilla köksburk (ca 80%).
                      Nej pH-svängningar i sig är absolut inte farliga - men de kemiska processer som orsakar pH-svängningarna kan naturligtvis vara farliga.

                      Den enda reella risk jag vet som kan hända vid vattenbyte som höjjer pH:t är om du har en massa ammonium i akvariet som då via en jämnviktsekvation petas över till att bli mer ammoniak som är väldigt farligt för fiskarna. Men har du så mycket ammonium så har du ingen biologisk filtrering, växterna är döda och du har även en massa nitrit - dvs ett totalt kollapsat akvarium som luktar ond bråd död.

                      Vi som kör CO2 vet hur glada fiskarna blir när pH:t i vissa fall sticker upp 2 enheter vid vattenbyte. Det blir fisksex och annat trevligt.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Maria - Sjöjungfru

                        • January 2004
                        • 4236

                        #41
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Vi som kör CO2 vet hur glada fiskarna blir när pH:t i vissa fall sticker upp 2 enheter vid vattenbyte. Det blir fisksex och annat trevligt.
                        Jo, men det händer även i icke CO2-burkar se'n om det beror på pH:t, friskt vatten, kallare vatten eller vad det beror på vet inte jag i alla fall.
                        Men som sagt, klok blir man inte. Det är väl bara att testa sig fram genom akvaristikens mystiska värld för att hitta vad som funkar
                        Senast redigerad av Maria - Sjöjungfru; 21 June 2007, 09:39.
                        Maria - Sjöjungfru

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #42
                          Jag tycker det är märkligt att man inte ser pH-rekommendationer oftare, men här hittade jag en mycket klar och tydlig tabell över vid vilka pH:n de vanligaste chelaten fungerar:


                          Som synes bör man absolut inte dosera EDTA- och DTPA-baserade mikrogödningar förrens efter någon/några dagar efter ett vattenbyte som höjt pH:t till 7-8.

                          I Riftlakeburkar som alltid ligger över 7.5 i pH borde både NutriSi och Mikro+ fungera ganska dåligt.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Pegrasus
                            • March 2007
                            • 455

                            #43
                            Har beställt PMDD nu. Hoppas det blir lite bättre nu när mina anubias har börjat spåra ur. Det har kommit de sista veckorna. Slutade med Florena då jag hade Fe-värden på 0.8 enligt JBL-test vilket verkade vara väldigt högt. Är det kaliumbrist som gör att det blir hål i bladen? Och vad är det som gör kanterna svarta (såg nån stans i en tråd att det skulla vara alger)?
                            Bifogade filer
                            Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #44
                              Kvävebrist och toffsalger (dom kan sätta sig som ett skägg runt bladen, då kallade skäggalger)
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • Pegrasus
                                • March 2007
                                • 455

                                #45
                                Hmm, kvävebrist? Men jag har ju haft NO3 på mellan ca 15 - 20 vid varje vattenbyte. Nu tänkte jag försöka byta mer sällan då nitrifieringen kommit igång ordentligt. Ska mäta nitratvärdet idag och se vad det ligger på efter 2 veckor utan vattenbyte.
                                Senast redigerad av Pegrasus; 22 June 2007, 15:27.
                                Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...