Hur växtgöda i malawiburk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #16
    Men måtten är 100x40x50.
    Jag har 2 rör x 30w, det ena är juwels original (det blåare av dom) och så har jag ett JBL Marin day. Reflektorer på båda rören.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Okej, det är inte katastrofalt dåligt med ljus. Lutar lite åt mikroproblem trots allt. Använder du NutriSi eller Mikro+?
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #18
        NutriSi (tyvärr) kanske ska gå över till Micro+ eller nå´t istället verkar det som
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • peterhaack
          • November 2004
          • 1752

          #19
          NutriSi där e kelaterna stabila mellan 2,5-7.5
          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

          Kommentar

          • albjohn
            • March 2006
            • 1179

            #20
            Ursprungligen postat av peterhaack
            NutriSi där e kelaterna stabila mellan 2,5-7.5
            Kan det innebära att det inte är säkert att Nutrisin funkar som den ska även i vanliga sällskapskar utan CO2 eftersom kranvattnet kan ligga upp mot Ph 8 och om man byter 30-50% vatten i veckan så hamnar Ph troligen nånstans mellan 7-8 i karet åtminstone direkt efter vattenbytet.
            Mvh Leif

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #21
              Ja och nej men då du aktiverat NutriSi i surt vatten för att vara i löst form så klarar det sig ändå.

              Dock har den svårt att var åtkommlig i högre pH så som då pH 8 och över
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Kan det innebära att det inte är säkert att Nutrisin funkar som den ska även i vanliga sällskapskar utan CO2 eftersom kranvattnet kan ligga upp mot Ph 8 och om man byter 30-50% vatten i veckan så hamnar Ph troligen nånstans mellan 7-8 i karet åtminstone direkt efter vattenbytet.
                Precis.
                Undrar om jag inte sett att det funkat bättre när jag låg konstant lågt (runt 6-6.2). Använder man CO2 och har mjukt vatten kanske det räcker med att ha en hel del rötter/torv och se till att göda med NutriSin först när pH.t droppat - typ dagen efter vattenbyte.
                När NutriSin verkade funka som sämst hade jag del mist som inte sänkte pH.t så mycket och jag hade även tagit ur alla mina stora rötter och gjorde väldigt stora vattenbyten med ett vatten på pH över 8.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • albjohn
                  • March 2006
                  • 1179

                  #23
                  Det var intressant, jag tror minsann jag måste beställa Mikro+ och prova, nu växer det iofs ganska bra i mitt sällskapskar men jag mätte Ph nu 5 dar efter vattenbyte och det ligger på ca 7,2 så vid vattenbytet är det nog i gränslandet och inget är ju så bra att det inte kan bli bättre.

                  Desutom har jag både Tanganyika och Malavikar där jag försöker få lite växtlighet och där ligger det defenitivt konstant på ca Ph 8 pga bikarbonat så där finns det nog inget annat alternativ än att prova Mikro+.
                  Mvh Leif

                  Kommentar

                  • Maria - Sjöjungfru

                    • January 2004
                    • 4236

                    #24
                    Uppdatering

                    För ca en vecka sedan höjde jag upp Kh:t (fick recept av Tropfrog)
                    Jag kunde inte låta bli att putta i lite "nisse" oxå. Men lät bli dom andra.
                    Efter en dryg vecka såg det inte mycket bättre ut (jag vet, en vecka är inte mycket)
                    Javaormbunken har inte fått några nya skott alls, cyanon börjar sprida sig.
                    Har haft lite början till cyano tidigare, men har lyckats hålla den på låg nivå, nu börjar den ta fart igen.

                    Har bytt vatten idag och hällt i en stor dos "nisse" så får vi se vad som händer. Slängde oxå ut dom små anubiasarna, för dom var totalt helt överväxta av tofsar.
                    På rutorna satt en uppsjö av alger, tofsar, prickar, gröna, kisel. Och på ytan flöt en sörja som troligtvis oxå är cyano.

                    Jag tänkte försöka ge det nå´t år, men funkar det inte så åker malawisarna ut och så får det bli nå´t annat, mjukare
                    Senast redigerad av Maria - Sjöjungfru; 10 May 2007, 12:40.
                    Maria - Sjöjungfru

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #25
                      Trist!
                      När jag körde malawiburkar med växter använde jag enbart 5 ml Sera Florena http://www.sera.de/index.php?id=302&L=1 en gång i veckan. Nu var jag inte så hård med vattenbyten och hade bara lätta växter men jag tyckte det fungerade förvånadsvärt bra trots att det inte innehåller varken N eller P.
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • Pegrasus
                        • March 2007
                        • 455

                        #26
                        Ursprungligen postat av BluesBoy
                        Trist!
                        När jag körde malawiburkar med växter använde jag enbart 5 ml Sera Florena http://www.sera.de/index.php?id=302&L=1 en gång i veckan. Nu var jag inte så hård med vattenbyten och hade bara lätta växter men jag tyckte det fungerade förvånadsvärt bra trots att det inte innehåller varken N eller P.
                        Tycker det låter som en vettig dos. På min Sera-flaska står det 5 ml till 20 liter vatten. Prövade det när jag bara hade växter i burken och trodde de skulle må bra av lite näring. Missfärgade vattnet och orsakde en algblommning som gjorde Östersjön avundsjuk. Det blev till att tömma hela karet
                        Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #27
                          Ursprungligen postat av Pegrasus
                          På min Sera-flaska står det 5 ml till 20 liter vatten.
                          Ja, 5 ml per 20 liter var det förstås. Missade att skriva det.
                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          • Pegrasus
                            • March 2007
                            • 455

                            #28
                            Men vattnet blev ju helt missfärgat av den dosen?
                            Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #29
                              Ursprungligen postat av Pegrasus
                              Men vattnet blev ju helt missfärgat av den dosen?
                              Det låter konstigt eftersom det bara är en mikrogödning. Något fel på den kanske? Jag använde den i flera år.
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              • Pegrasus
                                • March 2007
                                • 455

                                #30
                                Ok, som sagt jag åkte i alla fall på algblommning av rang, men det kan ju ha berot på något annat, kanske för mycket ljus.
                                Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...