Underlig Alg...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • No Ak
    • December 2006
    • 108

    #16
    Ursprungligen postat av defdac
    Japp, normalt gröna växter kan få en röd/brunare färg också. Som den här L. sessilifloran:



    Det är ju däremot en växt som ska vara hyffsat röd under hyffsat ljus.

    Det krävs lite vana antar jag att avgöra, speciellt när det gäller röda växter. Här är t ex en frisk och välmående L. arcuata:

    Här är en rejält kväveplågad sådan:

    (Jag trodde naturligtvis vid fototillfället att det var en bedrift att få så röd arcuata med tanke på min kommantar till bilden
    ´
    ja då är det nog kvävebrist i karet för mina limnophilia sessiflora ser ut som på den länken du skickade defdac.
    Och jag som var så jätte nöjd med färgsättningen på h.p.rosanervigen i samma kar, som dock växer lite sakta tycker jag.

    H.

    Kommentar

    • sigges
      • April 2005
      • 291

      #17
      Algerna ser ut så hela dygnet...
      När ja byter vattnet veckovis så passar ja på att suga av/ur algerna, å dessa är tillbaks redan efter ett dygn. KH2PO4 skall ja dra ner på å försöka köra uv på natten.
      Förmodar att om jag skulle mörklägga att det senare kommer tillbaka bara.

      Som ja skrev förut så kommer denna alg att bara älska att sätta sig på mina trådalger, varför just på dessa?
      Men själva orsaken skulle vara bra att veta om, tips?

      Sigge

      Kommentar

      • sigges
        • April 2005
        • 291

        #18
        Glömde att kolla med dig om det är någon pmdd som saknas eller man inte bör köra med?

        KNO 3
        KH2PO4
        MICRO +
        K2SO4

        Detta kör ja ner...

        Sigge

        Kommentar

        • peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

          #19
          Jag har samma problem. Senast jag mätte hade jag 20 ppm Nitrat och 5 ppm Fosfat. Innebär detta nitratbrist?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Algerna ser ut så hela dygnet...
            Är du *riktigt* säker på det? Det kanske inte är jättetydligt med det är oftast ett dis på morgonen med markant mindre slem på bladen som under dagen sakta byggs upp. Anledningen jag frågar är sättet dom sätter sätter sig på dina blad (på samma sätt som hos mig när jag hade dom):

            Alltid på kanten motströms, som att dom flyter omkring och fastnar på bladkanterna. Där har du isåfall även anledningen varför det ser ut som dom "gillar" trådalger: Dom fastnar på första bästa utstickande sak.

            Om du är helt bombsäker på att du inte har något dis på morgonen när ljuset tänds kan du testa att täcka över akvariet under natten och ta bort övertäckningen just när ljuset ska slås på (om du inte har akvariet totalt beckmörkt i en källare utan rumsljus).

            Här är ett bra inlägg om "grått slem":


            Kortfattad behandling: UV-filter och/eller blackout. Som han säger så behöver du inte nödvändigtvis ha gjort något jättefel.

            Så algerna skulle nog ändå kunna vara diatomkolonier trots allt... (förlåt att jag svänger fram och tillbaks). Det spelar ingen större roll om det är cyano eller diatomer, behandlingen är i princip densamma förutom att dom här inte reagerar på t ex Fungistop eller andra antibakteriella behandlingar.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Jag tyckte det hjälpte väldigt mycket med en Quickfilterpatron på insuget till ytterfiltret. Det geggade igen ganska snabbt så man fick slå ut slemmet varje dag.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • sigges
                • April 2005
                • 291

                #22
                Oki, så diatomer är detta då. Skall ja sätta in uv-c på natten för att testa om detta kan hjälpa då?
                Har faktiskt inte tittat i karet precis innan ljuset gått i gång så vet inte om det är grumligt i vattnet, men har ju sett att det flyter omkring en del sådant i karet. Som till viss del hamnar på ytan å på flytväxterna...

                Killen i länken förespråkar en mörkläggning men ja kommer i första hand att prova att köra på uv-c en tag så får ja se om det kryper tillbaka...

                Sigge

                Skulle ja köra nattetid med uv-cn?

                Kommentar

                • sigges
                  • April 2005
                  • 291

                  #23
                  Kan nu se skillnad på det du sa ang, innan ljuset går igång å när det har varit på ett par timmar på algerna som ökat ju mer timmar de får ju mer av algen...

                  Sigge

                  Kommentar

                  • sigges
                    • April 2005
                    • 291

                    #24
                    Ida gjordes ett vb 50% å sög upp så mycket det bara gick. Stoppa i pmdd, å efter ca: 4 timmar så var de redan fullt av de igen..

                    Nästan allt har lagt sig på ytan men en del sätter sig på växterna..

                    Sigge

                    Kommentar

                    • sigges
                      • April 2005
                      • 291

                      #25
                      Nope,, det verkar som det inte ger sig efter ca: 1 månads prövning med div saker.

                      Det som gjorts är, satt in uvc på natten 5 timmar
                      sugit ut det mesta varannan dag
                      hållt karet stabilt vad det gäller pmdd,ljus å co2

                      Nu behövs det mera hjälp, skall man ändra i pmdd kanske?

                      Sigge

                      Kommentar

                      • peter_m_jonsson
                        • April 2006
                        • 451

                        #26
                        Jag provade med quickfilter på insuget till ytterfiltret och det har verkligen minskat algmängden. Mina var precis som defdac skrev, nästan borta på morgonen och tillbaka på kvällen. De bildade långa slemmigga trådar på växterna runt utblåset. Efter ett dygn med quickfiltret så var det stor skillnad.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          Ja Quickfiltret har jag bestämt för mig hjälte enormt mycket mot sådana här bruna "smutsalger". Ser att jag redan sagt det, men det kan upprepas =) Överlag är Quickfilter en liten mirakelmanick. Numera har jag 4-5 stycken. Även fenomenalt mot dis när man satt upp ett jordakvarium!
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • sigges
                            • April 2005
                            • 291

                            #28
                            Men ett sådant filter hjälper väl bara för stunden, har ett liknande kvickf, en maxijetpump med skumgummi på, å när den är fylld med "gojja" så tar man ut den sköljer å tebaks...
                            Problemet för mig e ju att det sitter på växterna å lägger sig på ytan..

                            Alltså det är bara en uns som når kvickf, det produceras mängder av denna alg på ett dygn...

                            Sigge

                            Kommentar

                            • No Ak
                              • December 2006
                              • 108

                              #29
                              Är detta ett tecken på kaliumbrist? tänker närmast på färgen på denna Bacopa.



                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #30
                                Kvävebrist gör växter rödare. Mer KNO3..
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...