Underlig Alg...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sigges
    • April 2005
    • 291

    Underlig Alg...

    Behöver hjälp med en identifiering av en underlig alg, som sätter sig både på växter å på trågalger. Skitnar ner gör den åxå, bifogar lite bilder på den...


    Sigge


  • Makasu
    • June 2004
    • 400

    #2
    Hmm, ingen aning :/ Snyggt att du får nålgräset att bubbla dock Mitt bubblar typ aldrig.

    (eller är det algerna som bubblar?)
    /Makasu

    http://green.colorize.net/

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Verkar vara nån typ av cyanobakterie.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • sigges
        • April 2005
        • 291

        #4
        Det är faktiskt båda som bubblar...Cyano!!!! Denna alg har ju en frän doft de har inte denna, så cy tror ja inte.

        Sigge

        Kommentar

        • sigges
          • April 2005
          • 291

          #5
          Inga mera tips...

          Sigge

          Kommentar

          • No Ak
            • December 2006
            • 108

            #6
            jag håller med om att det är en cyano art. jag har själv bubblor som fastnar på växterna som på bilderna, men det verkar som att det är cyanon som "håller i" bubblan så att den inte kommer upp till ytan.

            jag har tänkt att tillsätta extra KNO3 för att få bukt på det, och dra ner på KH2PO4 och Nutri SI. Då tror jag att cyanon kan försvinna utan att ljuset släcks flera dagar.


            H.

            Kommentar

            • sigges
              • April 2005
              • 291

              #7
              Har åxå börjat med mera KNO3..å dragit ner på det andra.
              Man kanske skulle låta de vara å låta deras cykel få leva tills de dör själva..?

              Sigge

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Det är diatomer. Brukar gå hand i hand med Cyano under väldigt näringsfattiga förhållanden, speciellt när fosfatet är begränsande.

                Såhär brukar följden vara när man är duktig med vattenbyten i växtakvarier utan att man tillför mikro och makroämnen:

                Röda växter pga kvävebrist.
                Cyanobakterier börjar visa sig på ytan.
                Cyanobakterier börjar visa sig på gruset
                Cyanobakterier täcker allt.
                Cyanobakterierna dominerar medans akvarister försöker råda bot på problemet med fler vattenbyten tills att fosfatnivåerna gått ner.
                Bruna smutsliknande alger (diatomer) börjar visa sig tillsammans med Cyanobakterier.
                Akvaristen tror att det hjälper att öka nitrat och minska fosfat vilket förvärrar problemet.
                Akvaristen övergår till Estimative index-dosering och drar upp CO2:n.
                Alla alger går tillbaks.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • sigges
                  • April 2005
                  • 291

                  #9
                  Det här låter Daniel... Har inte den möjligheten att mäta just fosfaten men pyttsar i 1ml KH2PO4 varje dag i ett 720 med rikligt med växter, vb 50 %varje vecka.
                  Så kan detta vara för lite PO4 kanske?

                  Sigge

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    1 ml KH2PO4 varje dag, menar du ett kryddmått torr KH2PO4 varje dag, dvs 1 ppm fosfat varje dag så kan vi nog glömma fosfatbrist hmm.. Om du menar 1 ml av en KH2PO4-blandning typ den på pmdd.se så kan det absolut vara fosfatbrist.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • sigges
                      • April 2005
                      • 291

                      #11
                      Nä ja menar 1 ml/ ett kryddmått...Å det är torrt.

                      Sigge

                      Kommentar

                      • No Ak
                        • December 2006
                        • 108

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Röda växter pga kvävebrist.
                        Menar du att växter blir rödare vid kvävebrist? För jag tyckte just att jag fick till en fin färg på mina Hygro. Polysperma rosanervig.

                        H.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Nä ja menar 1 ml/ ett kryddmått...Å det är torrt.
                          Då lär det inte vara fosfatbrist. Ser algerna ut såhär?



                          Menar du att växter blir rödare vid kvävebrist?
                          Japp, normalt gröna växter kan få en röd/brunare färg också. Som den här L. sessilifloran:


                          För jag tyckte just att jag fick till en fin färg på mina Hygro. Polysperma rosanervig.
                          Det är ju däremot en växt som ska vara hyffsat röd under hyffsat ljus.

                          Det krävs lite vana antar jag att avgöra, speciellt när det gäller röda växter. Här är t ex en frisk och välmående L. arcuata:

                          Här är en rejält kväveplågad sådan:

                          (Jag trodde naturligtvis vid fototillfället att det var en bedrift att få så röd arcuata med tanke på min kommantar till bilden
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • sigges
                            • April 2005
                            • 291

                            #14
                            Nja,, Algen påminner om den första du visat men ja lägger upp färska bilder på just denna alg, så får du bedömma själv va du tror Daniel...

                            Sigge



                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Aha ok, det är nog en lustigt färgad Cyano ändå.. Mörkläggning och/eller kanske dämpa KH2PO4-doseringen en gnutta som redan sagts.

                              Brukar dom vara nästan bort på morgonen och bara vara som ett dis i vattnet för att senare på dagen börja sätta sig på sidorna på bladen så borde UV-filter under natten vara ganska effektivt.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...