Pmdd...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #16
    Ursprungligen postat av NE
    Har du kalium brist så börja där för det brukar vara lätt att fixa till, men ändra bara en sak i taget, vänta till du ser resultat (tar ofta 2-4veckor).
    Börjar man ändra flera saker så brukar det bli soppa och man får svårare att rätta till det om det inte blev rätt.

    Jag har mjukt vatten 24ppm Ca och 4ppm Mg, jag tillsätter bara Mg men det beror mycket på vilka växter man har också.
    Jag har erfarenhet (när det gäller andra saker än akvarium) att ändrar man en massa saker innan man kollar så att en sak i taget funkar så blir allting en enda röra och man får börja om från början ^^

    Finns det något test där man enbart testar Ca och Mg? GH testar väl båda dessa, men jag har hört att Göteborgsvatten ska ha dåligt med Mg men okej med Ca... Eller är jag heelt ute och cyklar när det gäller allt nu?

    Har dessutom ett lågt GH värde, men kan detta höjas med hjälp av att man tillsätter Ca och Mg?

    Göteborgsvatten har dessutom ett lågt KH värde, är det bikarbonat som gäller då för att höja det...?
    Räkbiten


    Kommentar

    • NE
      • January 2004
      • 1549

      #17
      Det finns separata tester för Ca och Mg men de är gjorda huvudsakligen för saltvatten och har för dålig upplösning för att fungera i dessa sammanhang.

      Kolla med kommunen, de brukar ha uppgifter på vad vattnet innehåller.

      GH är i princip Ca och Mg så tillsätter man dessa höjer man GH-värdet.

      Bikarbonat höjer KH, men varför vill du höja det?
      /Niklas

      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #18
        Ursprungligen postat av Annaica
        dessa ämnen kan du köpa på http://www.haack.se/pmdd.htm

        och natrium och nitrat är inte samma sak.
        men kan man inte köpa det någon annanstans typ apoteket eller är jag helt ute och cyklar nu
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #19
          Ursprungligen postat av rödtoppen
          men kan man inte köpa det någon annanstans typ apoteket eller är jag helt ute och cyklar nu
          man kan inte köpa akvarieväxtnäring på apoteket Har aldrig hört att det säljs i akvariebutik heller.
          Räkbiten


          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            #20
            Ursprungligen postat av NE
            Det finns separata tester för Ca och Mg men de är gjorda huvudsakligen för saltvatten och har för dålig upplösning för att fungera i dessa sammanhang.

            Kolla med kommunen, de brukar ha uppgifter på vad vattnet innehåller.

            GH är i princip Ca och Mg så tillsätter man dessa höjer man GH-värdet.

            Bikarbonat höjer KH, men varför vill du höja det?
            Tack för tipset. Ska göra det

            Vet inte om jag kanske är helt ute och cyklar, men har fått för mig att växterna tar åt sig näringen bättre om man har ett lagom KH värde, och i Göteborg är det väldigt långt, men jag kanske har helt fel...?
            Räkbiten


            Kommentar

            • rödtoppen
              • June 2006
              • 3148

              #21
              Ursprungligen postat av Annaica
              man kan inte köpa akvarieväxtnäring på apoteket Har aldrig hört att det säljs i akvariebutik heller.
              men någonstans borde man få tag på det förutom hos peter haack
              / dtoppen /

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #22
                oja visst finns det andra som säljer PMDD kolla på www.pmdd.se

                # PMDD shop vår internetbutik Julkampanj
                # Södermalms akvarieaffär * i Stockholm
                # Djurmagazinet * i Högdalen centrum, Stockholm
                # Royal Zoo * i Västerås
                # HundMan i Västerås
                # Jocke i Motala
                # Brams i Göteborg
                # Johan Nilsson i Göteborg
                # Haack Skånes Fagerhult utanför Markaryd
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • rödtoppen
                  • June 2006
                  • 3148

                  #23
                  Ursprungligen postat av peterhaack
                  oja visst finns det andra som säljer PMDD kolla på www.pmdd.se
                  Det kommer förmodligen att sluta med att jag köper ifrån dig....igen
                  / dtoppen /

                  Kommentar

                  • NE
                    • January 2004
                    • 1549

                    #24
                    Detr finns på "lantmännen" / granngården men då i helt andra volymer, då är det säck som gäller.
                    /Niklas

                    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                    Kommentar

                    • NE
                      • January 2004
                      • 1549

                      #25
                      Ursprungligen postat av Annaica
                      Tack för tipset. Ska göra det

                      Vet inte om jag kanske är helt ute och cyklar, men har fått för mig att växterna tar åt sig näringen bättre om man har ett lagom KH värde, och i Göteborg är det väldigt långt, men jag kanske har helt fel...?
                      Jag har ungefär 2 i KH och vissa växter växer exemplariskt men jag har kroniska problem med vissa som inte är något problem på andra ställen, varför? vet ej, kanske GH kanske KH kanske något annat?
                      /Niklas

                      Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                      Kommentar

                      • bena
                        • April 2006
                        • 1245

                        #26
                        borde iteori kunna få tag på det mesta i kemikalieväg via en färghandlare som även tar in kemikalier.

                        Kommentar

                        • Annaica
                          • February 2006
                          • 1177

                          #27
                          Ursprungligen postat av NE
                          Jag har ungefär 2 i KH och vissa växter växer exemplariskt men jag har kroniska problem med vissa som inte är något problem på andra ställen, varför? vet ej, kanske GH kanske KH kanske något annat?
                          Får kontaktat vattenvärket i göteborg för att se vad vattnet i göteborg har för värden... men jag är säker på att det är just mg som man ska tillstätta också förutom vanlig pmdd dosering. Men jag väntar med det tills jag får klara besked. Har jag i Mg så kommer ju GH att höjas också kanske räcker det.

                          Jag har en växt som visar upp en del brister, och har för mig att jag läste att dessa brister kan uppkomma om man har högt nitrat i kobination med lågt KH (eller var det GH...?) för då får den svårt att ta upp de ämnen som finns i vattnet. Men jag får googla
                          Räkbiten


                          Kommentar

                          • bear
                            • October 2006
                            • 89

                            #28
                            Lite info från VA-verket Göteborgs Hemsida .

                            Kvalitetsdeklaration Göteborgs dricksvatten
                            -

                            Mjukt
                            . Hårdhet ca 20-24 mg Ca/l eller 2,7-3,3 °dH (tyska hårdhetsgrader). Det innebär att man kan använda den lägsta doseringen vid disk och tvätt. -

                            pH-värde ca 8,0
                            .

                            -Låg järnhalt, mindre än 0,01 mg/l. För att minska risken för järnutfällningar i rörnätet tillsätts kalk och kolsyra vid vattenverken, vilket ökar vattnets alkalinitet (förmåga att motstå försurning).

                            -Låg klorhalt 0,15-0,25 mg/l. För att säkra den mikrobiologiska vattenkvaliteten på rörnätet tillsätts klor i låg dos på vattenverken. Kloröverskottet är något högre i vattnet närmast vattenverken och sjunker efterhand längre ut på ledningsnätet. I takt med den förbättrade råvattenkvaliteten har också klordoseringen successivt kunnat minskas.

                            -Låg aluminiumhalt, mindre än 0,02 mg/l. Aluminium tillsätts på vattenverken för att underlätta avskiljningen av partiklar och hamnar så småningom i den avskiljda slamfasen. Aluminiumhalten i det färdiga dricksvattnet är lägre än i det inkommande råvattnet.

                            -Låg fluoridhalt < 0,1 mg/l. Måttliga halter av fluorid (under gränsvärdet för dricksvatten 1,5 mg/l) har normalt en positiv effekt på tandstatusen. Skillnaden i halt när fluorid övergår från att ha en positiv till att ha en negativ effekt är dock liten.

                            -Fritt från skadliga mikroorganismer.

                            -Innehåller dokumenterat låga halter av oönskade ämnen.


                            Totalt analyseras ett 70-tal ämnen (parametrar) regelbundet på råvattnet och dricksvattnet i Göteborg.


                            www.vaverket.goteborg.se
                            Om du är säker på att du begriper alltihop så har du
                            inte begripit ett enda dugg.

                            /Walter Mondale

                            Kommentar

                            Arbetssätt...