folk som tvekar på PMDD/co2 etc

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • desiredillusion
    • February 2006
    • 512

    #31
    Nitra98: for min del har det fungert bra, har bare hatt det i gang i ca. en måned, og har allerede sett resultater hos plantene. De er ikke helt på topp ennå, men i mye bedre stand enn de var tidligere

    bena: selv om jeg har bodd i Sverige en tid tidligere, er jeg ikke 100% sikker på hva "mäsk" er... har en viss anelse, men ikke eksakt.
    Kan du skrive det engelske ordet?
    I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

    Kommentar

    • bena
      • April 2006
      • 1245

      #32
      Ursprungligen postat av desiredillusion
      Nitra98: for min del har det fungert bra, har bare hatt det i gang i ca. en måned, og har allerede sett resultater hos plantene. De er ikke helt på topp ennå, men i mye bedre stand enn de var tidligere

      bena: selv om jeg har bodd i Sverige en tid tidligere, er jeg ikke 100% sikker på hva "mäsk" er... har en viss anelse, men ikke eksakt.
      Kan du skrive det engelske ordet?
      vatten + socker + jäst = mäsk. mäsk använder 'egentligen' till att göra sprit av.
      jästen äter socker och omvandlar det till alkohol. förbränningen av det bildar en gas (co2). produkten av detta blir en alkoholhaltig vätska (10-17%) som kallas MÄSK. denna vätska kan man destilllera och på så sätt utvinna ren alkohol.

      Kommentar

      • desiredillusion
        • February 2006
        • 512

        #33
        Aha, takk!

        Da vet jeg hva dere snakker om
        I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

        Kommentar

        • bena
          • April 2006
          • 1245

          #34
          Ursprungligen postat av desiredillusion
          Aha, takk!

          Da vet jeg hva dere snakker om
          kostar ca 100:- att starta upp ett set, och ca 5:-/vecka att hålla det igång.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            Jag håller med dig Bena, det är inte så jobbigt med mäskmetoden. Jag kör med det i mitt 240 och har tub till mitt stora, då det inte skulle funka nåt vidare med mäsk där.
            Det är klart att co2 nivån kan bli lite varierande med mäsk, men det är inget jag märkt av och det växer bra där med.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • bena
              • April 2006
              • 1245

              #36
              Ursprungligen postat av ansjo
              Jag håller med dig Bena, det är inte så jobbigt med mäskmetoden. Jag kör med det i mitt 240 och har tub till mitt stora, då det inte skulle funka nåt vidare med mäsk där.
              Det är klart att co2 nivån kan bli lite varierande med mäsk, men det är inget jag märkt av och det växer bra där med.
              jag har inte mätt värdena i mitt 400L's, men troligen skulle jag kunna trycka ner mer.
              men det växer så det knakar, så jag tänker inte lägge ner energi på att kalibrera något. eventuellt köra in co2 via mitt vanliga innerfilter för att slå sönder fler bubblor, men då har jag co2 dygnet runt..

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #37
                Jag kör med en liten co2 pump som jag köpte för många år sedan och har en timer på den för att slippa köra in co2 på natten i mitt 240. Jag har heller ingen direkt koll på det karet med nivåer utan kör på känsla och det har funkat hitills.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • bena
                  • April 2006
                  • 1245

                  #38
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Jag kör med en liten co2 pump som jag köpte för många år sedan och har en timer på den för att slippa köra in co2 på natten i mitt 240. Jag har heller ingen direkt koll på det karet med nivåer utan kör på känsla och det har funkat hitills.
                  det är så jag gör nu. men det kommer ut en hel del icke löst co2 oxå.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #39
                    Det sitter en fästanordning på utblåset till den lilla pumpen, och där kopplar jag in slangen från mäsken och slår sönder bubblorna. Det funkar fint i det karet och även i 540 jag hade innan, så helt fel ute är man nog inte.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • bena
                      • April 2006
                      • 1245

                      #40
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Det sitter en fästanordning på utblåset till den lilla pumpen, och där kopplar jag in slangen från mäsken och slår sönder bubblorna. Det funkar fint i det karet och även i 540 jag hade innan, så helt fel ute är man nog inte.
                      märke/modell?
                      jag har en liten fluval, så jag fick borra ett hål i botten.
                      har även eheim2252 med diffusro, men den är igång dygnet runt.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #41
                        Kommer inte ihåg vad det är för märke, men har sett den efteråt, jag har för mig att Maria-sjöjungfru sålde en sådan på Göteborgsauktionen i höstas.
                        Annars finns det en del pumpar som har påstick för syreslang, och de funkar fint till detta.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • bena
                          • April 2006
                          • 1245

                          #42
                          bild 3 är nytagen idag (2/1-07)
                          jämnför bild 1 med bild 3 och tänk på att det bara är 5 veckor det har växt så här...
                          I LOVE JORDBOTTEN, PMDD OCH co2!
                          1:

                          2:

                          3:

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #43
                            Nej PMDD är bara en fluga. Som internet.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • qenzo
                              • February 2005
                              • 1747

                              #44
                              En skitbra fluga måste jag säga!
                              Iaf för oss som inte begriper alla kemiförkortningar och/eller inte har någon hjälp att tillgå ang co2.
                              Jag har då läst allt tror jag om detta elände, ch jag tror någon måste börja förklara för mig, som om jag vore ett barn.
                              Steg för steg med svenska enkla ord
                              Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                              Kommentar

                              • jesper_b
                                • June 2006
                                • 1201

                                #45
                                Ursprungligen postat av bena
                                bild 3 är nytagen idag (2/1-07)
                                jämnför bild 1 med bild 3 och tänk på att det bara är 5 veckor det har växt så här...
                                I LOVE JORDBOTTEN, PMDD OCH co2!
                                1:

                                2:

                                3:
                                http://i56.photobucket.com/albums/g1...162_resize.jpg
                                Bena, måste bara fråga vad du använder för lysrör jag ska köpa nya vet inte vad jag ska satsa på...har nu Sylvania Aquastar.

                                Men jag funderar på om Philips är något att satsa på.
                                Så pratar folk om Triton eller vad det hete....

                                Hjälp det finns en hel uppsjö med lysrör..
                                www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                                Mina Malar:
                                L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                                Kommentar

                                Arbetssätt...