folk som tvekar på PMDD/co2 etc

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #16
    Även ett stort plus är alla olika växter som man inte kunnat ha innan då de mer eller mindre krävt co2. Och att se bubblet om kvällarna är ett nöje bara det!
    Själv får jag gallra bort ca 10 liter växter i veckan från mina kar, men det är ett sant, grönt nöje!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Piscator
      • August 2006
      • 735

      #17
      Ursprungligen postat av solbacka
      78w belysning... och rätt pmdd till mitt vatten...
      Jag ångrar att jag inte börjat tidigare, förresten är det tack vara dig som jag överhuvudtaget började och hittade plantswap sidan Varför kunde du inte köpt fel växt och blivit lite argare för några månader sedan
      78W, i vilket av dina kar är det - 275 liters?
      Jättekul att den hemska tråden kom till nytta för någon!

      Ursprungligen postat av solbacka
      Jag tycker inte det är så krångligt som jag trodde att köra med mäsk... Det sköter sig själv. Bara man fick alla korkar täta Jag ska byta en flaska vid varje vattenbyte när hela mitt mäsksysten är igång.
      Hur gör du med tillförseln på nätterna? Jag vill inte gärna köra med mäsk eftersom att det inte verkar finnas någon bra metod att stänga av CO2 tillförseln nattetid annat än att leda ut gasen i luften. Rätt att det börjar att lukta mäsk i vardagsrummet då...

      Ursprungligen postat av ansjo
      Även ett stort plus är alla olika växter som man inte kunnat ha innan då de mer eller mindre krävt co2. Och att se bubblet om kvällarna är ett nöje bara det!
      Själv får jag gallra bort ca 10 liter växter i veckan från mina kar, men det är ett sant, grönt nöje!
      Ja, det där bubblet är man ju sugen på.. Hos mig kommer det bara efter vattenbyte, förutom någon enstaka bubbla som sitter under bladen särskilt på
      svärdsliljorna. Att ha CO2 eller att inte ha CO2, det är frågan! (Hamlet hade helt fel..)
      Hälsningar, Tomas!
      "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

      Kommentar

      • solbacka
        • January 2004
        • 3952

        #18
        Belysning 2st 30w och 1st 18w. Ska byta ett av 30w aqua-glo till nyare aquastar efter jul. När jag startar mitt 100l igen så måste jag ta bort mitt 18w och då ska jag köpa en ramp till. (om jag har råd)
        Nu har jag så låg fart på mäsken och kopplad till syresten så jag kör den dygnet runt. Innan tänkte jag ha den kopplad till ett innerfilter utan filtermaterial och köra dagtid bara och jag funderar på att starta det nu. Det blir då bättre upplösning på co2 bara på dagtid.
        350l Diskus 275l SA växt
        100l tanganynika
        Min dagbok Mina bilder
        Min alldeles egna zoon

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #19
          Ännu har jag bara bubbel vid vattenbyte Men jag väntar och hoppas... Ska ösa på med mer co2 nu...
          Efter vattenbyte så bubblar det 7-8 timmar...
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          • Fiddan
            • June 2006
            • 885

            #20
            solbacka, ang det med bubblingen du får vid vatten bytena.
            Innan jag fick igång mitt kar så märkte jag med att växterna bubblade extra mycket vid vatten bytet men jag trodde att det berodde på att vatten temperaturen inte var den samma på vattnet jag bytte med som vattnet i karet. samma symtom som att det kan fastna luft bubblor på glaset vid vatten bytet om man byter med fel temp.

            Detta är bara en tanke och jag är fortfarande en novis på det här med akvariestik
            Senast redigerad av Fiddan; 28 December 2006, 01:14.
            skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #21
              Kan vara så, fast jag försöker byta med samma temp...
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • desiredillusion
                • February 2006
                • 512

                #22
                Hvilke CO2-system er det dere bruker? Jeg har et lite CO2-system i 130-literen, som det ikke er noe jobb med i det hele tatt... En flaske varer i ca én måned, og det kommer småbobler jevnt og trutt... ikke noe mer enn det. Så jeg er bare nysgjerrig, siden det virker som dere har mye mer arbeid....
                I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                Kommentar

                • bena
                  • April 2006
                  • 1245

                  #23
                  jeg har 2X5L mäsk som byts ut i intervaller på 2 uger. flaska 1 byts ojämne uger, og flaska 2 byts jämne uger.

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    #24
                    Ursprungligen postat av desiredillusion
                    Hvilke CO2-system er det dere bruker? Jeg har et lite CO2-system i 130-literen, som det ikke er noe jobb med i det hele tatt... En flaske varer i ca én måned, og det kommer småbobler jevnt og trutt... ikke noe mer enn det. Så jeg er bare nysgjerrig, siden det virker som dere har mye mer arbeid....
                    Vad är det för system du har?
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • desiredillusion
                      • February 2006
                      • 512

                      #25
                      NUTRAFIN Natural System CO2 Bio-Komponent-set
                      I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

                      Kommentar

                      • Nitra98
                        • June 2005
                        • 1987

                        #26
                        Kul, tycker du att det funkar bra? Hur länge har du använt det? Jag har nämligen köpt precis det samma och tänker använda det i något av mina akvarium.
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • bena
                          • April 2006
                          • 1245

                          #27
                          Ursprungligen postat av desiredillusion
                          NUTRAFIN Natural System CO2 Bio-Komponent-set
                          man spar tid med ett köpt set (om man har stora flaskor med co2, vilket du inte har), men man spar pengar med mäsk-co2.

                          snåla svenskar vet du...

                          Kommentar

                          • Nitra98
                            • June 2005
                            • 1987

                            #28
                            Ursprungligen postat av bena
                            snåla svenskar vet du...
                            Tala för dig själv du! Jag har blaskat med mäsk vid tidigare tillfälle och tyckte det var HEMSKT tråkigt att hålla på med...Lägger gärna extra slantar på att slippa böka!
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • bena
                              • April 2006
                              • 1245

                              #29
                              Ursprungligen postat av Nitra98
                              Tala för dig själv du! Jag har blaskat med mäsk vid tidigare tillfälle och tyckte det var HEMSKT tråkigt att hålla på med...Lägger gärna extra slantar på att slippa böka!

                              tar inte ens 5min extra när man ändå ska byta vatten ju. och när vattnet rinner så är det ju inte så mycket man kan göra direkt.

                              hade jag haft råd så hade jag nog oxå köpt mig en ordentlig anläggning..

                              Kommentar

                              • Nitra98
                                • June 2005
                                • 1987

                                #30
                                Nä, mycket kan jag krångla med men mäsk bär mig emot, fråga inte varför jag tycker just det är så himla jobbigt.... Jag "fisk-surfar" när vattnet åker ur, under påfyllning stirrar jag stint på karen eftersom jag garanterat glömmer bort att jag håller på med det annars...
                                Min zoon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...