Växtkatastrof

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #31
    Tack för tipset! Hur länge kokade du den?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • PatrikS
      • June 2006
      • 579

      #32
      Bara för att få bort färgen: kokade den först i 10 min, hällde av, kokade 10 minuter till, hällde av och in i karet.
      Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #33
        Färgen? Var det inte ammoniumet som du skulle får bort?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • PatrikS
          • June 2006
          • 579

          #34
          Jovisst, men av vad jag läst så räcker det tydligen med endast ett par minuter för att få bort ammonium; jag ville även få bort mer av de färgade humussyrorna också, därav den längre koktiden och repetitionen.
          Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #35
            Ok då kör jag typ 4 minuter.

            Kom att tänka på att min kompis körde med okokt torv när hon gjorde i ordning sin botten. Visserligen använde hon inte så mycket trov, men kan det vara riskt för en ammoniakspik ändå?

            Ursprungligen postat av PatrikS
            jag tror att man i slutändan förlorar om man mäter nivåerna än om man doserar utifrån standardlösningar. Den fosfat som du mätte höga halter av var nog organiskt och inte tillgänglig för växterna. Jag menar om du dödade alla bakterier med medicineringen vem omvandlade fiskskitet till inorganisk näring då?
            Ja jag har insett det nu
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • PatrikS
              • June 2006
              • 579

              #36
              Ursprungligen postat av batski
              Kom att tänka på att min kompis körde med okokt torv när hon gjorde i ordning sin botten. Visserligen använde hon inte så mycket trov, men kan det vara riskt för en ammoniakspik ändå?
              Ingen aning, beror antagligen på mängden torv.
              Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #37
                Hmm, vilken tur att hon inte tog så mycket då.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #38
                  Staghorn = Ammoniumspikar typ död botten/dött filter/för hög fiskbelastning.

                  De vanliga gröna korta trådalgerna (Oedogonium) trivs vid ungefär samma förhållanden som växter (bra mikronivåer) men klarar lägre makronivåer och framförallt är dom bättre på bikarbonatsanvändande och att snabbt ta tillvara på ammoniumspikar.

                  Jag har inte läst några andra svar i tråden (sorry om det nu kommer en massa överlappande tips), men utan att levande glatt filter och botten som klarar din fisklast kommer det bli svårt att kunna göda växterna glada så dom kan hjälpa till att hålla ammoniumnivåerna låga (eftersom ammoniuminstabilitet+PMDD=algodling).

                  Hur kickstartar man igång en död botten och ett dött filter?

                  Jag skulle försöka få tag på friskt mulm från ett friskt akvariums ytterfilter och frysa in det i iskuber och innan jag sticker ner dom i den döda bottnen slamsuga igenom grust *rejält* tills att det inte såg att vara någon sjuk mulm längre. Eventuellt göra frisk mulm själv genom att ha några syrestenar i en hink med jord+vatten i 2-3 veckor som du dekanterar av vattnet på typ varje dag.

                  Filtret skulle nog också må bra av totalrengörning och därefter en shot frisk mulm (ha insuget vid ytan och häll ner mulm vid insuget så filtret suger i sig gyttjan) och kanske Nitrivec ovanpå det.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #39
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Jag har inte läst några andra svar i tråden (sorry om det nu kommer en massa överlappande tips)
                    Nej det är lugnt

                    Ursprungligen postat av defdac
                    Filtret skulle nog också må bra av totalrengörning och därefter en shot frisk mulm (ha insuget vid ytan och häll ner mulm vid insuget så filtret suger i sig gyttjan) och kanske Nitrivec ovanpå det.
                    Jag har bestämt mig för att byta ut hela bottnen och ha torv + lite näring under den nya. Men ska jag verkligen totalrengöra filtret samtidigt? Är inte det lite riskabelt?

                    Jag har Ehfi substrat i filtret. Menar du att jag borde byta ut det helt?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #40
                      Men ska jag verkligen totalrengöra filtret samtidigt? Är inte det lite riskabelt?
                      Helt rätt att det är riskabelt och totalt vansinnigt om man inte kan få igång den biologiska aktiviteten med en gång med mulm+nitrivec.

                      Totalrengörning av både botten och filter kan du bara göra om du misstänker att både bottnen och filtret båda är döda. Får du staghorn tycker jag det verkar som det.

                      Jag har Ehfi substrat i filtret. Menar du att jag borde byta ut det helt?
                      Ehfisubstrat är bland de bästa materialen som finns, om du får igång bakterieodlingen i det vilket du inte verkar ha fått.

                      En avsköljning för att spola av eventuellt medicinimpregnerad död mulm från Ehfisubstratet och därefter en mulmshot+nitrivec borde dock få det att kickstarta igen.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • PatrikS
                        • June 2006
                        • 579

                        #41
                        Ursprungligen postat av batski
                        Kom att tänka på att min kompis körde med okokt torv när hon gjorde i ordning sin botten. Visserligen använde hon inte så mycket trov, men kan det vara riskt för en ammoniakspik ändå?
                        Satt och bläddrade lite på barrreport och kom över det här och tänkte just på dig, batski och den här tråden. Läs noga!:

                        Ursprungligen postat av Tom Barr

                        Bacteria use O2 to break down organic matter(leaves, rotting/dying plants, dirt, soil, manune,Urea/Fish waste=> NH4=> NO2=> NO3 etc).

                        The more of any of these you add, the more the bacteria will remove the O2.
                        They will keep doing this as long as there is ample O2.

                        Once all the O2 is gone, then they start using anaerobic and fermenative pathways and many species of NO3 reducing, then Fe and Mn reducing bacteria appear and if there is a lot of waste and no O2 input, H2S and CH4 production may occur.

                        In the substrate, the flow in/out is limited, much more than in the water column, as the O2 is removed by bacteria, the Redox potential is lowered, going from 500-400mv in the water column, down to about 200-300mv for most Fe and NO3 reducing bacteria, Sulfate reducers will be down around 100 to -100 mv, and -200 and lower generally are CH4 producers.

                        Now in order for these higher levels of redox levels to be maintained, you need to have a steady rate of O2 supplied.

                        No issue in the water column, plenty of O2 generally.

                        In the substrate, the flow rate in/out is limited, so the lower redox values are produced.

                        Too low is not good(H2S production, very low O2, often rotting smells and por plant growth) too little is not good either(no reduction of Fe/Mn and in some cases NO3, plus good bacteria community).

                        Some folks add too much organic matter and /or do not place a large enough cap on top of a base soil layer for exmaple. Too much of the soil leaks out, drains the water column of O2, NH4 is often produced as the NH4=? NO2/NO3 producers don't have enough O2 to use since there's so much organic mattter that the bacteria go after that leaving little for the downstream decomposers of NH4 waste.

                        Then you get algae.

                        If you presoak the soil 2-3 weeks first in shallow tray, then organic matter has been mineralized already and you do not have such issues.

                        But folks can add the right amount of soil and do fine also, it's just more folks will have better success rates since many make mistakes initially if they soak the soil first, or you may boil it 15 minutes instead(Sterilized the soil though, no bacteria are left) but it does stink up the house!

                        Regards,
                        Tom Barr
                        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #42
                          Lagom är bäst helt enkelt 8) Väldigt bra beskrivning på hur redox fungerar förövrigt.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • PatrikS
                            • June 2006
                            • 579

                            #43
                            Heh, japp, "lagom gosig redox" som du uttrycker det.
                            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #44
                              Puh! Nu är det gjort! Jag har bytt botten, slängt i stort sett alla algangripna växter, bytt allt vatten, skrubbat rötter, rengjort filtret (dock sparat en hel del filtermaterial, tillsatt filter starter och börjat tillsätta Denitrol). Höll på i stort sett hela dan i går och en bit in på natten.

                              Nu till en fråga. Just nu har jag väldigt få växter kvar. Ska både köpa och få fler, men det kommer att dröja några dagar innan akvariet är fullplanterat. För de få kvarvarande växternas skull tillsatte jag lite näring i går (dock inte fulldoser). Hur stor är riken att jag får alger nu pga att det är så få växter?
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...