Växtkatastrof

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikS
    • June 2006
    • 579

    #16
    ... och det visuella intrycket.
    Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

    Kommentar

    • Tenkare
      • May 2005
      • 2519

      #17
      finns många sötvattensakvarister som kör utan grus.
      Särskillt har jag sett många som har rockor utan något på botten.
      Tråkigt för rockorna bara.
      Neca eos omnes, deus suos agnoscet


      Min zon Min Tenkare

      Kommentar

      • Krax
        • December 2005
        • 1329

        #18
        Ursprungligen postat av marcuspajp
        Undrar hur det vore att köra växtakvarium utan nått bottensubstrat, så som saltvattensakvaristerna gör. Fast det minskar ju helt klart utbudet på växter som man kan ha..
        Det blir väldigt lättstädat och funkar mycket bra med många fiskar i liten volym. Jag har guppy utan substrat men med en massa Ceratophyllum i en balja. Just nu har jag en lite kruka med blomsterjord, grus och penningblad där i men det är inte nödvändigt.

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av PatrikS
          För det första antar jag att du gör dina vattenbyten i mörkret?
          Nej det har jag faktiskt inte gjort hittills eftersom jag aldrig hört talas om det. Lärde mig det så sent som för ett par veckor sen, så jag gjorde mitt första vattenbyte i mörkret i mitt Asien-kar för nån vecka sen.

          Ursprungligen postat av PatrikS
          Barr brukar säga att alger är "early colonisators", dvs. de erövrar först, och växterna kommer sedan, när förhållanden väl stabiliserats sig. Han drar en parallel till en nyplöjd åker: vad kommer först på den, ogräs (alger) eller träd/buskar (växter)? Det kan vara på det sättet även hos dig: med medicineringen fick du börja om från scratch. Kommer du ihåg vad du gjorde precis då?
          - Körde du med PMDD direkt?
          Jag körde med KNO3 och TMG för att testet visade för höga fosfathalter.

          Ursprungligen postat av PatrikS
          - Hade du mycket växter?
          Hade ganska mycket vallisneria som hade växt som ogräs innan plus en del andra växter. Men vallisnerian var de första som bokstavligen rasade under medicineringen.

          Ursprungligen postat av PatrikS
          - Bytte du vatten i mörkret?

          Körde du med pmdd från början så kan filtrering över aktivt kol ha tagit bort en del från den pmdd som du tillsatt.
          Precis efter medicineringen bytte jag 50% av vattnet och började tillsätta Denitrol. Öppnade även filtret och tillsatte JBL:s Filter Starter. Och veckorna efter fortsatte jag med stora vattenbyten samtidigt som jag tillsatte KNO3 och TMG. När vattenbyten inte hjälpte filtrerade jag ett par veckor över aktivt kol, men fortsatte med att tillsätta näring under tiden.

          Sen för drygt 2 veckor sen började jag med både KNO3, KH2PO4 och TMG.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Krax
            • December 2005
            • 1329

            #20
            Ursprungligen postat av PatrikS
            För de oinvigda snackar jag/vi om DOC (Dissolved Organic Contents, eller "löst organisk materia").
            Egentligen är DOC en förkortning av dissolved organic carbon, alltså organiskt kol som är löst i vattnet, det kan vara sockerarter, proteiner och annat som bakterierna älskar att äta eller svårnedbrytbara större molekyler som de inte klarar av. Humussyror är ett exempel på såna svårnedbrytbara molekyler. Det är oftast dom som gör vattnet brunt.
            Ursprungligen postat av PatrikS
            DOC:en är alltså det som brukar samlas på botten: fallna växtblad, fiskskit, ouppäten fiskmat (och i förekommande fall - död fisk).
            Det material som samlas på bottnen kallar man inte DOC eftersom det inte är löst i vattnet. Man kan kalla det POM (particulate organic matter) om det är smått flock eller detritus om det är större bitar (gamla blad, fisk osv).
            Ursprungligen postat av PatrikS
            Men när det väl blir så pass mycket skit på bottnet att bakterierna i bottnet/filtret inte hinner med att bryta ned allting - då uppkommer det diverse otrevliga nitritspikar, ammoniumförgiftning, syrebrist osv.

            Att slamsuga och tvätta filtret är enligt min uppfattning mycket lättare än att starta om hela karet
            Lite förenklat att säga att bakterierna inte hinner, det blir fler sorts bakterier som tar hand om materialet. Jag håller med dig och brukar också slamsuga, tvätta filter och ta det lugnt med matning och ljus.

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Ursprungligen postat av Krax
              Jag hade minskat på ljuset. Kanske mörkklagt helt ett par dagar och sedan inte tänt alla lysrör och inte så lång tid varje dag. Algerna gillar inte det. De stora växterna klarar det bättre.
              Jag tror inte växterna hade klarat det så bra nu. De är ju nästan döda. Och även om jag fick bort algerna tillfälligt skulle jag ändå inte tagit bort orsaken genom att mörklägga...
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #22
                Ursprungligen postat av BluesBoy
                Nej, jag tror faktiskt inte det. Jag har fuckat up min botten en gång och det var lögn i h-e att få fart på eländet med CO2, PMDD och skapligt med ljus. Det verkar som det belastar för mycket helt enkelt - månad efter månad. Exakt vad som hände har jag inte en susning om men jag är helt säker på att jag skulle få fart på växterna och slagit ihjäl algerna ganska snart om karet varit helt utan (det sjuka) bottensedimentet.
                Jag är inne på samma linje som du BluesBoy. Jag tycker inte att akvariet "beter sig" som ett nystartat akvarium alls. Jag har ju ett annat akvarium som är relativt nystartat. Det här är nånting helt annat. Som du säger verkar det vara omöjligt att få ordning på det.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Krax
                  • December 2005
                  • 1329

                  #23
                  Ursprungligen postat av batski
                  Jag tror inte växterna hade klarat det så bra nu. De är ju nästan döda. Och även om jag fick bort algerna tillfälligt skulle jag ändå inte tagit bort orsaken genom att mörklägga...
                  Kanske inte, men du måste ju bli av med algerna på växterna för att de ska överleva. Hur tänker du göra då?

                  Ska du starta om helt och hållet med ny torvbotten? Risken finns väl att du flyttar med växter med en massa alger på så att problemet bara fortsätter. Du skrev ju att vallisnerian växte som ogräs innan så den har antagligen kvar friska rötter som kan starta om. Men att plantera om rötterna i en ny botten är en belastning för plantorna.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Ursprungligen postat av PatrikS
                    Men när det väl blir så pass mycket skit på bottnet att bakterierna i bottnet/filtret inte hinner med att bryta ned allting - exempelvis på grund av en väldig övermatning, många döda fiskar på bottnet eller att bakterierna dog efter fiskmedicinering - då uppkommer det diverse otrevliga nitritspikar, ammoniumförgiftning, syrebrist osv. Detta triggar alger och får växterna att tyna bort, eftersom förhållanderna är så pass skiftande medan växter vill ha stabilitet.
                    Jag har hade koll på både ammonium och nitrit efter medicineringen och det ser inte ut som om jag haft problem med det. Antagligen pga att jag var väldigt noga med att tillsätta bakteriekultur.

                    Ursprungligen postat av PatrikS
                    För att komma ur den här onda cirkeln (när man väl hamnat där) behöver man göra följande:

                    1. Slamsuga akvariebottnet ordentligt.
                    2. Tvätta filtret.
                    3. Byta så mycket vatten man kan strax efteråt.
                    Varför ska man tvätta filtret? jag hade ju tänkt låta filtret vara nu när jag gör om allting för att behålla bakteriefloran.

                    Ursprungligen postat av PatrikS
                    Att slamsuga och tvätta filtret är enligt min uppfattning mycket lättare än att starta om hela karet (riva ut växterna, ta ut fiskarna, vattnet och gruset, tvätta gruset i hinkar, bära och kånka på allting, massa vatten överallt, sedan återställa allting tillbaka i akvariet - usch!).
                    Ja du, jag vet hur mycket jobb det är. Hjälpte en kompis byta ut sitt bottenmaterial mot finare sand för bara en vecka sen. Men det känns ändå som att jag inte orkar fortsätta kämpa med akvariet som det ser ut nu. Det ska bli torvbotten, ny sand och nya växter. Kommer dock att spara på sagittarian som verkar ha klarat sig relativt bra.

                    Tack alla för alla tipsen och råd
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Ursprungligen postat av Krax
                      Kanske inte, men du måste ju bli av med algerna på växterna för att de ska överleva. Hur tänker du göra då?

                      Ska du starta om helt och hållet med ny torvbotten? Risken finns väl att du flyttar med växter med en massa alger på så att problemet bara fortsätter. Du skrev ju att vallisnerian växte som ogräs innan så den har antagligen kvar friska rötter som kan starta om. Men att plantera om rötterna i en ny botten är en belastning för plantorna.
                      Nej jag ska inte spara på dem. Bara på sagittarian.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • PatrikS
                        • June 2006
                        • 579

                        #26
                        Krax, tack för förtydliganden, skönt att veta att det någon med djupgående kunskaper i ämnet mot mina mer lekmannamässiga sådana. Finns det några bra svenska översättningar till DOC och POM? Men visst låter det alldeles för radikalt med en helomstart - ungefär som att kapa benet för lite småsår.

                        Batski: jag tror att man i slutändan förlorar om man mäter nivåerna än om man doserar utifrån standardlösningar. Den fosfat som du mätte höga halter av var nog organiskt och inte tillgänglig för växterna. Jag menar om du dödade alla bakterier med medicineringen vem omvandlade fiskskitet till inorganisk näring då?

                        Vad gäller vattenbyten i mörkret så kan du ju inte klandra dig själv för det - det är förhållandevis nytt. Men om något så kan det ha sabbat en hel del.

                        Vad gäller det där med att tvätta filtret menade jag att man bör göra det med en gång, dvs. när man väl konstaterat att något är åt skogen. Man tvättar filtret och slamsuger bottnet för att minska POM/DOC/detritus/gojs-slam eller vad det nu kallas för något. Jag vet inte om det är lika aktuellt att göra rent filtret nu, för någon bakteriekultur borde ha etablerat sig där ju. Men som du säger, batski, så kan man vara mentalt trött på det hela vid det här laget och *vill* göra om allting.
                        Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                        Kommentar

                        • Krax
                          • December 2005
                          • 1329

                          #27
                          DOC - löst organiskt kol
                          POM - partikulärt organiskt material

                          Varför inte kalla det grums?

                          Kommentar

                          • PatrikS
                            • June 2006
                            • 579

                            #28
                            Haha, okej, då säger vi grums!
                            Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #29
                              Går det bra att använda icke-urlakad torv till torvbottnen? Jag vill ju inte vänta flera veckor innan jag tar tag i det...
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • PatrikS
                                • June 2006
                                • 579

                                #30
                                Jag körde med icke-urlakad torv, jag kokade den bara för att få bort ammonium.
                                Har du gräs? Låt inte det gå upp i rök: http://plantswap.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...