Beskrivning av "Low-tech"- / Walstad-akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter_m_jonsson
    • April 2006
    • 451

    #16
    Jo jag tror han hade köpt sin på hornbach också. Problemet är den tyska innehållsförteckningen, så jag får lita på att det funkar. Jag gjorde några tester på nitrit, men det blev aldrig någon spik. Dammjorden ska vara rätt så näringsfattig så förhoppningsvis slipper jag startproblem.Jorden är dessutom ganska fuktig i påsen, så jag hoppas på att det finns lite levande bakterier på plats.
    Jag är lite i valet och kvalet när det gäller att droppa på filterslam på jorden. Borde det inte räcka med de bakterier som finns på grus och växter. Båda ska tas från mitt akvarium som varit igång sen januari.

    Kommentar

    • urbanandersson
      • January 2003
      • 965

      #17
      Hej!

      Ska det vara mycket torv eller mycket lera i jorden?
      Eller har ni nåt bra tips vad man ska köpa?

      FÅR man inte ha kvar sitt gamla biologiska filter med flera liter ppi10 matta?

      Urban

      Kommentar

      • morphriz
        • October 2005
        • 875

        #18
        Nej, man bör inte ha kvar sitt filter. En del kör med inner/ytterfilter med lite filtermatta i som rent mekaniskt filter. Problemet är att växterna gärna vill ha ammonium, som ju det biologiska filtret konverterar till nitrat, och att "gegget" i filter binder metaller. Ju mer skräp som hamnar på botten dessto bättre.

        Det sker en hel del nitrifikation i karet ändå. I jorden och på alla växter. Men det finns med ledigt ammonium för växterna att ta upp direkt. Poängen med lowtech är ju att få till en kontinuerlig cykel där alla spårämnen från maten görs tillgängliga för växter och exporteras.
        mvh Mattias

        edit: Glömde jorden, jag kör med bara kaktusjord. Ska prova att använda näckroslera i ett lager i botten framöver.
        --
        #define QUESTION ((bb) || !(bb))
        - Shakespeare.

        Kommentar

        • peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

          #19
          Ursprungligen postat av Neptun
          Mycket bra information på de sidorna defdac, passar mig ypperligt då jag precis tömt ett kar för att köra igång med walstads metod =)
          Jag såg din tråd på "el-Natural". Det blev ju kanonsnyggt.

          Kolla in Neptuns kar på:

          Kommentar

          • Neptun
            • March 2004
            • 719

            #20
            Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
            Jag såg din tråd på "el-Natural". Det blev ju kanonsnyggt.

            Kolla in Neptuns kar på:
            http://www.aquaticplantcentral.com/f...110-liter.html
            Kul att du gillar det... får hoppas att det håller sig nu
            "Failure does not require planning"

            Kommentar

            • LinneaHYLK
              • October 2006
              • 206

              #21
              Jag tänkte starta upp ett low tech, är då den nämnda kaktusjorden eller orkidéjorden att föredra? Det står att kaktusjorden är svagt gödslad och innehåller lite sand. Medan orkidéjorden är luftigare och grövre, då borde väl vattnet cirkulera bättre?

              Jag tänkte ha ett tunt tunt lager med finkornigt grus, funkar det eller bör jag köpa nytt grus som är större?

              Kommentar

              • peter_m_jonsson
                • April 2006
                • 451

                #22
                1. Är inte orkidejord bark av något slag? Det viktigaste är att jorden inte är gödslad, det är därför många kör på kaktusjord eller planteringsjord. Jag har precis gjort om mitt kar med dammjord från hornbach i botten. Efter två veckor funkar det fortfarande bra.
                2. 3-4 mm grus är standard, men jag vet att folk har lyckats med finare sand. Nackdelen är att man måste ha ett tunnare sandlager om man har finare sand.

                Kommentar

                • dancehall
                  • May 2007
                  • 306

                  #23
                  Är det någon som vet vad dammjorden från Hornbach kostar i dagsläget?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...