Beskrivning av "Low-tech"- / Walstad-akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Beskrivning av "Low-tech"- / Walstad-akvarier

    Den här tråden går igenom bra vad ett "low-tech"-växtakvarium är för nått:


    Här är en engelsk sida som beskriver hur man sätter upp denna typ av akvarier:

    En annan beskrivning och uppföljning hur resultatet över några månader blev - med många bilder:
    http://www.defblog.se
  • Daniel_N
    • April 2006
    • 573

    #2
    Mycket intressant, ävenom jag inte har förutsättningar att starta en sån burk.
    Som någon sa, kul att Barr och Walstad skrev i samma tråd

    Kommentar

    • ribby_girl
      • February 2005
      • 378

      #3
      Jag har nu sökt runt på forumet, och har ändå inte hittat den info jag behöver.
      Jag undrar lite vad som krävs för ett low tech.
      Jag funderar på att starta mitt på low tech, va djag tycker låter bra är att jag slipper byta vatten.
      men vad krävs igentligen och vad är nackdelarna, måste jag hålla på med massa medel och sånt eller.
      Trivs alla mina fiskar i ett low tech, jag har neon, praktbotia, tigerbarb, svärdibärare, guppy, khuliål, en mal (tror de är en spleco, men är inte säker),
      Jag har 220 liter skulle de räcka för ett low tech eller ska man ha mindre /större.
      Vad ska man ha för filter, eller kan man ha filter överhuvudtaget, jag har ett fluval4 plus inner filter.
      Ska man ha värmare ?, mina fiskar skulle nog klara sig utan det tror jag, har inte haft på det nu på ett tag satte på det häromdagen, och kallare lär det inte bli inomhus.
      Ska man ha något annat, några speciella fiskar som inte klarar av detta ?
      Hur mycket växter krävs det ?
      Ska man vänta med att starta upp ett low tech tills man har tillräckligt med växter kanske, hur ska förhållandet mellan fiskar och växter vara.
      Ja massa frågor som jag inte hittar svar på här i forumet, någon kanske kan svara på några frågor eller tipsa om någon tråd där jagkan hitta denna information-

      tack

      Kommentar

      • Metalmaid
        • September 2006
        • 815

        #4
        Jättebra länkar defdac

        Du ska inte ha filter alls i ett lowtech, möjligen ett tomt filter för vattencirkulationens skull. Växterna i ett lowtech uppfyller de funktioner som ett filter i normala fall gör.

        Du behöver inte tillsätta några extra medel så länge dina fiskar inte blir sjuka, gödning fås från jordbotten och metaller i vattnet tas upp av växterna. Det enda du behöver tillsätta är mat till fiskarna.

        Vattenbyten gör du 2-4ggr per år eller om dina fiskar eller växter ser ut att må dåligt.

        Om du startar ett lowtech och tillsätter fiskar direkt så måste du hålla koll på ammoniak-nivåerna, det tar ungefär en månad tills ett lowtec stabiliserat sig så att det är en "riskfri" miljö för fiskarna.

        Det krävs rikligt med växter, hur mycket vet jag egentligen inte. När jag startade mitt så hade jag 35-40% av akvarievolymen täckt av växter och slapp algblomning. Fokusera på snabbväxare vid uppstarten, annars kan det bli algsoppa.

        Du bör undvika fiskar som borrar ner sig i substratet, som ålar t.ex.
        Senast redigerad av Metalmaid; 25 October 2006, 05:47. Anledning: Korrigering
        Hare bäst...och simma lugnt
        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
        http://mariahalsoforum.forum24.se/
        http://www.helpdesken.forum24.se/

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Walstad rekommenderar Quickfilter för att polera vattnet. Det är som en tät strumpa i ett rör som man sätter på ett lämpligt powerhead, varför inte ett Hagen Aquaclear som passar till Quickfiltret.

          Hur mycket växter krävs det ?
          Ska man vänta med att starta upp ett low tech tills man har tillräckligt med växter kanske, hur ska förhållandet mellan fiskar och växter vara.
          Ja det är lämpligt att vänta tills du har en ganska fet växtmassa som kan suga upp eventuellt ammoniumläckage från jordbottnen om du inte orkar förblöta jorden i hinkar med luftstenar.

          gödning fås från jordbotten och metaller i vattnet tas upp av växterna.
          Hmm.. Ja ungefär.

          Jordbottnen mineraliserar organiska ämnen (fiskskit/fiskmat) till ickeorganiska salter som växterna kan ta upp, så jorden ensamt kommer inte funka så bra. Det krävs en biolast iform av matning (med eller utan fisk spelar ingen roll).

          Metaller i vattnet är inte skadliga då dessa måste vara uppbundna i större organiska molekyler för att kunna vara lösta i vattnet - men växterna kan som du säger i vilket fall ta upp dom, oavsett om dom sedimenterat i bottnen eller flyger omkring kelaterade och ofarligt lösta i vattnet.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • peter_m_jonsson
            • April 2006
            • 451

            #6
            Ett enkel alternativ till att förblöta jorden är att lufta den på en presenning innan man använder den. I en studie jag såg minskade de halten av ammoniak/ammonium i jord genom att köra den i cementblandare i 5 minuter.
            Snabbväxande växter är bra att ha i början. De suger upp ammoniak/ammonium och nitrat. Dessutom motverkar de alger. Vill man minska risken för algexplosion ännu mer bör man dessutom ha flytande växter som tar koldioxid från luften, och på så sätt kan konkurrera ut algerna.

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Snabbväxande växter är bra att ha i början. De suger upp ammoniak/ammonium och nitrat.
              Nitrat triggar inte alger, det är ammonium.

              Jag har hört dig säga att man kan lufta jorden på presenning nu några gånger, det låter intressant.

              Jorden kommer dock missfärga och skapa dis om du inte förblöter den. Dessutom så ser man enkelt när förblött jord börjar bli klar då den sedimenterar oerhört snabbt trots stark cirkulation.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Glajdarn
                • November 2004
                • 270

                #8
                Får jag kila in med lite frågor?

                Måste man ha "grus" (typ engelsk sjösten) över jordlagret, eller går det bra med sand? Är inte jätteförtjust i just sjöstenen...

                Hur lång tid tar det att förblöta jorden? Och räcker det att så att säga låta den stå och sköljas i en hink under en viss tid, eller måste man även lufta den?
                "This is a lighthouse. Your call."

                Kommentar

                • morphriz
                  • October 2005
                  • 875

                  #9
                  Hej,
                  det går att köra med sand. Walstad själv misslyckades men hon körde nog ett för tjockt lager. Kolla denna tråd på APC där flera har lyckats med sand: http://www.aquaticplantcentral.com/f...over-soil.html

                  Jag ska dra igåg ett ren jordbotten kar nu i veckan men har tänkt ha sand som backup ifall det inte fungerar. I så fall lägger jag på ett 1cm tjock lager och häller i en massa grävande sniglar. Sniglarna behövs för att gegga runt i sanden så sanden blandas med fiskskit och rester. Dessutom cikulerar de vatten genom sanden.

                  Jag tänker förblöta jorden i 7 dagar i badkaret(vi ska vara borta allihop så ni Karlstad bor här behöver inte hålla utkik efter stinkbobmber). Förutom cirkulation och luftning tänker jag låta det rinna in små mängder vatten så at utlagret rensas av. Mitt badrumsgolv kommer att bli vackert i processen.
                  mvh Mattias
                  --
                  #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                  - Shakespeare.

                  Kommentar

                  • Neptun
                    • March 2004
                    • 719

                    #10
                    Mycket bra information på de sidorna defdac, passar mig ypperligt då jag precis tömt ett kar för att köra igång med walstads metod =)
                    "Failure does not require planning"

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Oj vad synd att den sista länken inte fungerar längre, det var väldigt imponerande tillväxt han visade där under flera månader.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • peter_m_jonsson
                        • April 2006
                        • 451

                        #12
                        Ett tips för de som är nuya på lowtech är att göra ett flaskprov innan man slänger i jorden i akvariet. Man tar en burk, lägger i ca 2.5 cm av jorden, toppar med lika mycket sand, slår på vatten och låter det stå en vecka eller så. På så sätt får man en idé om hur mycket jorden färgar vattnet. Jag har ett par tester igång, och det är stor skillnad.
                        Senast redigerad av peter_m_jonsson; 29 October 2006, 14:22.

                        Kommentar

                        • Neptun
                          • March 2004
                          • 719

                          #13
                          Spelar det någon roll om jorden står ljust eller mörkt när man gör ett flasktest?

                          Har du kanske t.o.m. igång ett test med Växa Blomjord från Jerle Torf? :-)
                          "Failure does not require planning"

                          Kommentar

                          • peter_m_jonsson
                            • April 2006
                            • 451

                            #14
                            Jag tror att man brukar ha dom stående i fönstret, men om man har två småbarn hemma så får de stå ovanpå ett skåp
                            Jag har fyra tester igång, dock inget med Växa Blomjord
                            1. Jord för dammar (hornbach)
                            2. Kaktusjord (hornbach)
                            3. 50% dammjord och 50% kaktusjord
                            4. Gödslad trägårdsjord

                            1:an är den starkaste kandidaten, inget grummel eller missfärgning av vattnet
                            4:an gjorde jag bara för att alla sa att det inte funkar, och det gör det inte
                            Jag har nog aldrig sett så mycket trådalger som jag har i det testet

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Jag har fyra tester igång,
                              Fasen vad jag gillar sånt. Bra jobbat! Den dammjorden låter ju väldigt intressant, var det inte Brams som testat den också?
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...