Mitt försök med Lowtech.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    Mitt försök med Lowtech.

    Jag har ett CO2 berikat kar som funkar kanon, men för några dagar sedan fick jag för mig att jag ville starta en Lowtech-burk efter att ha läst alla inlägg om detta. Sagt och gjort släpade jag ner min 40 litersburk från vinden och satte igång.

    Är väl inte helt hundra på om jag har gjort rätt, så ni får gärna kommentera min setup. Så här ser den ut.

    Blandade ca 2 liter blomjord med 1 liter orkidejord (mest bark i den jorden) för det var det som fanns hemma. Slände i det i akvariet och fyllde på med vatten som jag bytte några gånger. Sedan på med grus ca 2-3 mm i storlek.

    Det blev ett lager på ca 2,5 cm jord och ca 2,5 cm grus uppe på det. Sedan fyllde jag på vatten och lät det köra en dag med ett hagen quickfilter. Bytte allt vatten igen för det blev ganska brunt och efter det slände jag i 2 krm No3 och lite nitriveck samt lite aquatan.

    Sen väntade jag en dag och efter det slände jag i en black molly som var på tjocken, numera simmar det runt ca 10 yngel i akvariet. Har bara kört det i 4 dagar, men det verkar funka.

    Just det, glömde att säga att jag har kastat ner en del växter också, så klart.

    Vad tror ni kommer det hålla eller blir det algsoppa snart?

    /Marcus
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    Tror nog att det kan funka finfint, men det hela hänger på att du matar lite i överkant, annars kommer nog inte 10 blackmollyyngel kunna producera den skit som behövs. Men det ska man väl ändå göra med yngel.

    tänk även på att inte byta vatten för ofta och för mycket.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • mgrant
      • July 2003
      • 475

      #3
      Tanken var nog att jag inte ska byta vatten överhuvudtaget, det är väl lite det som är idén med ett lowtech-kar.

      När det gäller gödning så hade jag nog tänkt toppa lite med pmdd någon gång i bland.

      /Marcus
      Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
      Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        Man kan behöva byta vatten emellanåt efrsom fiskarna ger ifrån sig lite hormoner och skit, men det handlar om nån liter varannan/var tredje månad.

        jag vet inte om det är något bra ide att ha i pmdd, tror det är bättre att köra helt utan gödning och mata mycket istället, allt för stabilitetens skull.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • peber
          • May 2003
          • 141

          #5
          Hur mycket är "en del växter"? Tanken är väl att det ska vara så mycket växter direkt från start så att algerna inte får en chans...

          /P
          85 liters växtkar, lite grön om fingrarna...

          http://hav.just.nu/
          http://www.stortsett.se/

          Kommentar

          • mgrant
            • July 2003
            • 475

            #6
            Måste man köra vattenbyten nu i början för att det ska stabilisera sig eller kommer det fungera att köra på från uppstart utan vattenbyten?

            När jag skriver utan vattenbyten menar jag typ ett halvår mellan bytena och då handlar det om väldigt små mänger vatten som kommer bytas.

            /Marucus
            Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
            Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

            Kommentar

            • mgrant
              • July 2003
              • 475

              #7
              Ursprungligen postat av peber
              Hur mycket är "en del växter"? Tanken är väl att det ska vara så mycket växter direkt från start så att algerna inte får en chans...

              /P
              Jag har väl typ halva botten täckt av växter. Men jag kan kasta i mer om du tycker att det behövs. Ska jag köra i mer?

              /Marcus
              Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
              Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

              Kommentar

              • peber
                • May 2003
                • 141

                #8
                Hm, jag är ingen expert men jag tror i alla fall inte att du ska ha mindre. Fast det skadar väl aldrig med mer. Men det beror väl lite på också vad det är för växter, hur snabbt de kommer att växa och förhoppningsvis fylla ut resten av ytan.

                /P
                85 liters växtkar, lite grön om fingrarna...

                http://hav.just.nu/
                http://www.stortsett.se/

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  #9
                  Gör inte vattenbyten nu i början heller, om du inte får problem med nitrtit.

                  Vad för växter har du, det är viktigt att ah snabbväxande växter i från början, typ vattenpest, cabomba, hornsärv ller liknande. de slukar näring och motverkar alger.
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  • mgrant
                    • July 2003
                    • 475

                    #10
                    AR och och windelöv inte direkt snabbväxande men det får duga. Det är nämligen det ända jag kör i den stora baljan.

                    Ska sticka till New York i morgon kväll så jag hinner inte fixa fram några andra växter just nu. Får fixa mer med det när jag kommer hem nästa vecka.

                    Jag ska nog sticka ner några till stänger med AR ikväll, så får jag hoppas på att det räcker för att suga upp lite av näringen som jag antar kommer läcka ut från jordbottnen.

                    /Marcus
                    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
                    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

                    Kommentar

                    • akan
                      • August 2005
                      • 629

                      #11
                      det där med att mata för mycket.. ska man mata så mycket att det kommer på botten så att bakterier och snäckor får tag på det, eller är det bara så att fisken ska skita mycket?

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #12
                        det är bra om det kommer på botten också, det spelar ingen roll om fiskarna käkar upp det vad ajg har förstått. jag har dessutom räkor som käkar upp det.
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • akan
                          • August 2005
                          • 629

                          #13
                          hur fungerar det med filter i lowtech. ska man inte ha något alls? jag har hört att man ska ha en luftpump för att röra runt lite, men hur stark, och ska den vara vid ytan så att den syresätter vattnet?

                          Kommentar

                          • Leonard
                            • January 2006
                            • 2352

                            #14
                            Man kan ha ett filter i low-tech.

                            Om du har jordbotten så satsar du på att ha lite CO2 i vattnet, om du kör med luftpump så luftar du ur all CO2 som finns, grejen är att du ska ha en jämn (låg) CO2 nivå i ett sånt kar.
                            Ett annat förslag på low-tech är att ha karbonatupptagande (istället för CO2) växter, t ex Javaomrbunke eller Vattenpest. Och ha en luftpump som luftar ur all CO2 och sedan bara tillsätta bikarbonat + lite pmdd. Du ska alltså inte ha någon CO2 alls i detta sortens kar.
                            Du ska också ha pmdd till ditt low-tech med jordbotten om du ser några brister.

                            I båda olika low-tech karen ska du låta vattnet du byter (sällan) stå ett dygn så att det inte finns så mkt CO2 kvar i det nya vattnet så att nivån i ditt kar svänger = toffsalger bl. a.
                            18år. . . . . .<¨,)))--{
                            Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                            Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • Nils Holmström
                              • November 2004
                              • 2195

                              #15
                              nackdelen med att ha filter är att bakterierna konkurerrrar med växterna om näringen. jag har inte kört med filter vare sig i mitt 16 liter eller i mitt 125 liters, bara cirkulation
                              222 liter Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...