Hur göra....????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #31
    Ursprungligen postat av defdac
    Eftersom det handlar om ganska många liter jord så tror jag det skulle bli lite halvjobbigt att frysa in 2,5 cm tjocka jordslurryplattor i Big-pack-burkar.

    Jag försökte en gång att med minimalt med jobb få in ett liggerunderlag under mitt grus. Det slutade med att hela inredningen och delar av substratet låg i hinkar runt hela akvariet innan jag lyckades få det på plats.
    Ok, jag börjar inse att det blir ett stooort projekt i fall jag bestämmer mig för att gå över till low-tech. Men om jag ändå bestämmer mig för det, skulle det då gå att göra på följande sätt?

    1. Låna ett tomt akvarium där jag sparar i stort sett allt mitt akvarievatten.
    2. Flytta filterslangar (så jag kan hålla filtret igång) och doppvärmare över till det provisoriska akvariet.
    3. Flytta alla växter och fiskarna dit.
    4. Tömma mitt akvarium på all sand och inredning
    5. In med den urlakade jorden
    6. Flylla på med sand igen
    7. In med inredningen
    8. Flylla på med vatten till hälften och plantera växterna
    9. Flytta tillbaka filterslangar och doppvärmare
    10. Flytta tillbaka fiskarna och fylla på med resten av vattnet

    Eller måste jag vänta några dagar innan jag kan flytta tillbaka fiskarna?

    Är det något mer jag måste tänka på?

    I fall jag bestämmer mig för att genomföra detta blir det antagligen till sommaren, men jag måste ändå börja planera nu
    Senast redigerad av batski; 01 December 2005, 11:50.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • me_trixie
      • December 2004
      • 350

      #32
      Verkar vara en jättejust körordning! Och du kan helt klart kasta i fiskarna direkt - varken vattnet eller filtret har en susning om att de varit på utflykt!

      Ett tips dock vid punkt 7-8. Fyll på med vatten från kranen nån decimeter över botten. Plantera växterna och peta till gruset så att du inte får 'hål' ner till jorden. Dränera sedan av allt vattnet (så mycket det går) så får du bort allt jordgrums som kommit upp vid planteringen. Sen går du vidare med all flytten.

      Sand förresten - tänk på att inte ha för finkorningt bottenmaterial för då funkar det inte så bra, det blir för tätt.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #33
        Fast jag tycker nog att jag får tillsätta ganska normalt med näring trots botten enligt alla konstens regler och en normal fisklast som får ganska mycket mat. Numera får jag även dra i KNO3 (innan fick jag för mycket nitrat i karet) en gång i veckan i full dos. Ändring? Bytt NutriSi mot TMG....
        Förmodligen matar både du och jag rimligt/i underkant. Typ lite flingor till 4 Scalarer i 60-litrare max varannan dag.

        En vanlig 100 grams TetraMin-burk räcker typ ett halvår-år för mig (både till 310 och 60-litraren), vilket skulle bli typ 0,5 gram flingor per dag i 360 liter. 50% består av proteiner och runt 50% av dessa klarar fisken att tillgodogöra sig vilket blir 0,125 gram protein per dag.

        Från http://www.tmc-ltd.co.uk/commercial/biological.asp :
        10 kilos of fish wet weight held in a tank and fed 0.1 kilos food dry weight each day (based on 1% of biomass feed rate), containing 50 grams of protein dry weight (based on food with a 50% protein content) produces 8 grams of TAN (Total Ammonia Nitrogen) dry weight per day which must be removed by your biological filter.

        In an aerobic biological filter 1 gram of Ammonia on TAN (NH3-N) converts to 3.3 grams of Nitrite (NO2-N), which converts to 4.4 grams Nitrate (NO3N).

        50 gram protein blir således 35,2 gram nitrat.

        0,125 gram protein blir då 88 milligram nitrat vilket i 360-liter blir 0,25 ppm nitrat per dag.

        Det låter ganska rimligt med åtminstone kvävetillgången hmm..

        Numera får jag även dra i KNO3 (innan fick jag för mycket nitrat i karet) en gång i veckan i full dos. Ändring? Bytt NutriSi mot TMG....
        Din tes är alltså du varit mikro eller kaliumbegränsad (TMG innehåller lite K och Mg som inte NutriSi gör) och när du tillförde det så gick kväveupptaget upp. Helt möjligt scenario.

        Var du mikrobegränsad skulle du haft bleka nya skott, var du K-begränsad borde äldre blad blivit småprickiga är det något du kan bekräfta?

        Det är många som säger att dom behöver byta KNO3 mot K2SO4 eftersom dom får nog med kväve/nitrat från fiskarna i low-techs.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • me_trixie
          • December 2004
          • 350

          #34
          Ursprungligen postat av defdac
          Förmodligen matar både du och jag rimligt/i underkant. Typ lite flingor till 4 Scalarer i 60-litrare max varannan dag.

          En vanlig 100 grams TetraMin-burk räcker typ ett halvår-år för mig (både till 310 och 60-litraren), vilket skulle bli typ 0,5 gram flingor per dag i 360 liter. 50% består av proteiner och runt 50% av dessa klarar fisken att tillgodogöra sig vilket blir 0,125 gram protein per dag.
          Asså dina fiskar måtte vara anorektiska!! Mina får betydligt mer men inte massor. Två gånger om dan flingor och tabletter.

          Men som sagt jag har tidigare haft nitratuppbyggnad som inte växterna gjort av med. Och jag matar inte mindre nu och antalet fiskar har faktiskt ökat (och maten därefter).
          Din tes är alltså du varit mikro eller kaliumbegränsad (TMG innehåller lite K och Mg som inte NutriSi gör) och när du tillförde det så gick kväveupptaget upp. Helt möjligt scenario.

          Var du mikrobegränsad skulle du haft bleka nya skott, var du K-begränsad borde äldre blad blivit småprickiga är det något du kan bekräfta?

          Det är många som säger att dom behöver byta KNO3 mot K2SO4 eftersom dom får nog med kväve/nitrat från fiskarna i low-techs.
          Nej det är inte min tes. Jag uttrycker mig slarvigt. Min NutriSi är kompletterad med både Mg och K. Dessutom tillsätter jag en tesked extra K vid varje gödning (160 liters) och lite CaCl. Nej mina blad är inte prickiga längre och inte krulliga längre och skotten är inte bleka.

          Tidigare uteslöt jag KNO3 helt eftersom jag fick för hög nitrathalt ändå. Något som växterna inte förstod sig på.

          Jag tillsätter inte mer TMG än NutriSi (om doseringsanvisningarna i PMDD-recepten är korrekta) men jag har fått en bättre tillväxt och ett bättre upptag av nitrat sedan jag bytte.

          Min tes skulle i så fall vara att NutriSi är en produkt för landväxter och kan möjligen ha sin näring bunden på sätt som landväxterna med rötterna i jorden fixar men som kanske inte är så lätt att ta upp ur vattnet med bladen. Jag vet att näringsvärdena är i princip identiska men bäraren kan ju skilja.

          Mot denna tes talar att även mina landväxter med rötter ner i akvarievattnet fått klart mer färg på bladen sedan övergången = tar också upp näringen eller åtminstone kvävet bättre.

          Lätt förvirrad blir jag men otvivelaktigt har nåt hänt om jag tidigare fått göra vattenbyten för att sänka nitrathalten och nu måste tillsätta kväve i princip varje vecka. Slump eller TMG who knows

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Min tes skulle i så fall vara att NutriSi är en produkt för landväxter och kan möjligen ha sin näring bunden på sätt som landväxterna med rötterna i jorden fixar men som kanske inte är så lätt att ta upp ur vattnet med bladen. Jag vet att näringsvärdena är i princip identiska men bäraren kan ju skilja.

            Mot denna tes talar att även mina landväxter med rötter ner i akvarievattnet fått klart mer färg på bladen sedan övergången = tar också upp näringen eller åtminstone kvävet bättre.

            Lätt förvirrad blir jag men otvivelaktigt har nåt hänt om jag tidigare fått göra vattenbyten för att sänka nitrathalten och nu måste tillsätta kväve i princip varje vecka. Slump eller TMG who knows
            Coolt 8) Jag själv, och några med mig, har ju börjat tillsätta helt orimliga mängder NutriSi för att vi ser mikrobrister.

            NutriSi liknar en produkt som säljs i USA som heter "CSM+B" och den rekommenderas att göras med en matsked CSM+B i en halvlitersflaska, vilket ju är runt 3 ggr kraftigare än "7 krm NutriSi i en halvliter-receptet".
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Men du märkte bara sämre tillväxt med NutriSi? Inte blekare nya skott?
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • me_trixie
                • December 2004
                • 350

                #37
                Ursprungligen postat av defdac
                Coolt 8) Jag själv, och några med mig, har ju börjat tillsätta helt orimliga mängder NutriSi för att vi ser mikrobrister.

                NutriSi liknar en produkt som säljs i USA som heter "CSM+B" och den rekommenderas att göras med en matsked CSM+B i en halvlitersflaska, vilket ju är runt 3 ggr kraftigare än "7 krm NutriSi i en halvliter-receptet".
                Frågan är vilken variant av blandning som ger samma näringsmängd som TMG (som ju doseras 10 ml per 100 l precis som PMDD-NutriSi mm). Men sånt är du kanon på att räkna ut.

                Kom föörresten på att landväxterna med rötter i vattnet kankse inte är en antites - det kan vara så att det även med rötter är svårt att taupp ur vattnet. Det kanske behöver mikroorganismer i jorden för att det ska funka.

                Kommentar

                • me_trixie
                  • December 2004
                  • 350

                  #38
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Men du märkte bara sämre tillväxt med NutriSi? Inte blekare nya skott?
                  Nej inte bleka skott bland undervattensväxterna. Bara sämre tillväxt. Och mer alger på blad (trådalger har jag fortfarande)

                  Däremot landväxterna betedde sig annorlunda - fick ENORMT stora blad som var nästan vita.

                  En bacopa som växer helt ovan vattnet som landväxterna ser dock alldels normal ut - precis likadan som kompisarna nere på botten.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #39
                    Ursprungligen postat av me_trixie
                    Verkar vara en jättejust körordning! Och du kan helt klart kasta i fiskarna direkt - varken vattnet eller filtret har en susning om att de varit på utflykt!
                    Nej det förstår jag Tänkte mest på i fall den nya jorden behöver lite tid att lägga sig.

                    Ursprungligen postat av me_trixie
                    Ett tips dock vid punkt 7-8. Fyll på med vatten från kranen nån decimeter över botten. Plantera växterna och peta till gruset så att du inte får 'hål' ner till jorden. Dränera sedan av allt vattnet (så mycket det går) så får du bort allt jordgrums som kommit upp vid planteringen. Sen går du vidare med all flytten.
                    Smart! Tack för tipset!

                    Ursprungligen postat av me_trixie
                    Sand förresten - tänk på att inte ha för finkorningt bottenmaterial för då funkar det inte så bra, det blir för tätt.
                    Jag har rådasand (0.8-1.2mm), så det är fint grus snarare än sand. Måste ha det för corysarnas skull och så tycker jag att det är snyggt. Funderade faktiskt på att byta till grovleken under... Varför skulle det inte funka så bra?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #40
                      Frågan är vilken variant av blandning som ger samma näringsmängd som TMG (som ju doseras 10 ml per 100 l precis som PMDD-NutriSi mm). Men sånt är du kanon på att räkna ut.
                      Det verkar som det ändå blir för svagt. 7 krm NutriSi i en halvliter ska bli ungefär motsvarande eller t om starkare än TMG - på pappret. Det verkar ju helt kalrt inte stämma med verkligheten.

                      Kom föörresten på att landväxterna med rötter i vattnet kankse inte är en antites - det kan vara så att det även med rötter är svårt att taupp ur vattnet. Det kanske behöver mikroorganismer i jorden för att det ska funka.
                      Ja den tanken har slagit mig så jag har googlat en hel del på chelatorer. NutriSi ska ju ha både DTPA och EDTA, varav DTPA brukar rekommenderas i akvariesammanhang men EDTA verkar som du är inne på behöva "gosas" lite med bakterier för att kunna tas upp.

                      När jag börjat testa NutriSi så gjorde jag en blandning "på känn" med ca 2 matskedar i 300 ml. Den blev djupröd och ganska lik Mikro+ och den blandningen har jag för mig var ganska potent.

                      Men jag är inne på din linje, speciellt som NutriSi verkar fungera extra dåligt i nystartade burkar.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #41
                        "På känn" ovan var med ett JBL Fe-test. Jag doserade krydmått efter kryddmått och doserade 1 ml i en 10-liters hink med kranvatten tills jag fick 0.1 ppm utslag på järntestet, och det började inte hända saker förrens jag kommit upp i runt 30 krm NutriSi i 300 ml (30 ml = 2 matskedar).

                        En annan sak jag funderat över är om chelatorpulvret måste blandas ut ordentligt med järnpulvret i en stark blandning innan chelatorn blir "aktiv". (Jag antar bara att NutriSi är en ihopblandning av olika mikropulver och chelatorpulver så jag har ingen aning om hur det egentligen funkar.)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • me_trixie
                          • December 2004
                          • 350

                          #42
                          Ursprungligen postat av batski
                          Jag har rådasand (0.8-1.2mm), så det är fint grus snarare än sand. Måste ha det för corysarnas skull och så tycker jag att det är snyggt. Funderade faktiskt på att byta till grovleken under... Varför skulle det inte funka så bra?
                          Jag tror eg att din rådasand är för fin och finare absolut inte. Näringen som trillar ner på botten måste fortsätta ner till jorden under för att hålla den näringsrik. För fint material blockerar den transporten och all skit lägger sig ovanpå.
                          Dessutom bygger principen på att jorden ska vara syresatt och det blir den inte heller utan då bildas lite otrevliga gaser i den.
                          Om nu jag förstått rätt.

                          Å andra sidan - corrysar - varför måste de ha fin sand? Mina bor i minsta sorteringen engelsk sjösten - mår de inte bra då?

                          Kommentar

                          • me_trixie
                            • December 2004
                            • 350

                            #43
                            Ursprungligen postat av defdac
                            En annan sak jag funderat över är om chelatorpulvret måste blandas ut ordentligt med järnpulvret i en stark blandning innan chelatorn blir "aktiv". (Jag antar bara att NutriSi är en ihopblandning av olika mikropulver och chelatorpulver så jag har ingen aning om hur det egentligen funkar.)
                            Det kanske är just den processen man tappar när man bara häller det i vattnet.

                            Här är ett inspel till:
                            160-litarn har ju rejält med ljus (2*39 T5, Grolux+aquastar). 60-litarn har heldåligt ljus (15 w t8 grolux 8 månader gammalt) och där växer det på bra med NutriSI-blandningen och där bliringen nitrat-uppbyggnad. Övriga förhållanden är nästan identiska - själva jorden är lite olika, ingen torv i det stora, bara rädgårdsjord och brunkol, det lilla har torv tillsatt.

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #44
                              Ursprungligen postat av me_trixie
                              Jag tror eg att din rådasand är för fin och finare absolut inte. Näringen som trillar ner på botten måste fortsätta ner till jorden under för att hålla den näringsrik. För fint material blockerar den transporten och all skit lägger sig ovanpå.
                              Dessutom bygger principen på att jorden ska vara syresatt och det blir den inte heller utan då bildas lite otrevliga gaser i den.
                              Om nu jag förstått rätt.

                              Å andra sidan - corrysar - varför måste de ha fin sand? Mina bor i minsta sorteringen engelsk sjösten - mår de inte bra då?
                              Hmm, så du tror att min sand är för fin? Då tror jag jag får köra på som jag har det nu och strunta i low-tech planerna. Synd, för att det lät riktigt bra. Men jag vill inte ha grovre sand. Corysar och många andra malar behöver ett relativt fint grus som bottenmaterial.

                              Eller förresten, hur skulle det funka i fall man skulle skippa gruset helt och köra med bara jord?

                              Ur zoopets infosidor om corys: "ett bottenmaterial som består av fin sand (max 2 mm) utan vassa kanter. Är kanterna vassa skadas fiskarnas skäggtömmar."

                              Å andra sidan har inte engelsk sjösten vassa kanter.
                              Senast redigerad av batski; 01 December 2005, 14:18.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                #45
                                Eller förresten, hur skulle det funka i fall man skulle skippa gruset helt och köra med bara jord?
                                Hela tricket med Walstads metod är exakt det här: "2,5 cm jord under 2,5 cm 2-3 mm grus". Anledningen att det funkar är helt enkelt att man har lagom mycket jord som får lagom mycket syre via den lagom porösa grusen.

                                Dvs tankegångar som "ju mer desto bättre" kommer förställa den ekologiska balansen och alla roliga biologiska processer åt fanders.

                                Däremot tror jag nog du kan kompensera tätare grus/sand genom ett lite tunnare täcke. Men då får du ju kanske problem med att Corysarna bökar runt för mycket så dom börjar böka upp jord.

                                Jag tror iofs inte det är sååååå kinkigt bara man inte börjar hälla i stora säckar av jord och toppa med den finaste sanden man kan hitta, dvs överdriva åt något håll.
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...