Hur göra....????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Och nog måste växter kunna växa i strömt vatten också?
    Javisst, t ex Aponogeton madagascariensis har ju t om anpassat sina blad för det ändamålet. En burk med extrem ström och enbart horizontellt fladdrande Vallisneria placerade sig på elfte plats i den mest prestigefulla växtakvarietävlingen i världen (ADA 2005).

    Men när du börjar snacka om strömmar som är så kraftiga att dom börjar flytta grus undrar jag verkligen om inte ditt intresse för att få växterna att trivas är ganska marginellt och att hela idén börjar bli lite lätt schizo/divergent 8)

    Men sånt kan vara kul. Du kommer få kompromissa extremt mycket och det första du bör ställa in dig på är att glömma allt vad CO2 heter, dvs helt fokusera bikarbonatsväxter t ex Vallisneria.

    Hur anordningarna ska se ut som kan hålla fast växterna i sådan ström har jag aldrig ens funderat över.
    Senast redigerad av defdac; 29 November 2005, 17:57.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Frågvis
      • October 2005
      • 1204

      #17
      Nu har jag funderat ett tag på ditt svar, och läst en del i gamla forum. Och jag undrar vilka växter är bikarbonatsväxter? Det gick inte att söka på bikarbonat på zoopet i växtdelen. En lista på bikarbonat skulle vara bra att ha. Några har du sagt i ditt förra svar defdac. Tack för synpunkterna.

      Lite nya funderingar:
      Är det inte så att bikarbonatväxterna höjer Ph:t mer än andra icke bikarbonatväxter.
      Vill inte höja Ph:t.

      Och varför måste man ha snabbväxande växter? Borde inte långsam växande växter klara av lägre CO2-halter?

      Jag har tänkt mig lågt växande växter där det är extremt strömt. Gärna något styvt gräs. Fästa växterna kanske man kan göra med tråd, stenar mm

      Sedan undrar jag kan växter kan transportera ner CO2/näringsämne till den del som växer nedanför vattenytan, om halva växer ovanför vattenytan?

      Funkar inte det här så får det bli mest trådalger i akvariet.
      Senast redigerad av Frågvis; 29 November 2005, 17:39.
      Den som frågar får veta

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Snabbväxare behöver du inte, Anubias tänkte jag faktiskt skriva. Den är ju stryktålig också.

        Jag är osäker på vilka "Bicarb plants" det finns och man skiljer på bikarbonatsanvändare och bikarbonatsupptagare. Bikarbonatsanvändare använder bikarbonat mer aktivt och indirekt genom att pumpa ut protoner på undersidan av sina blad som reagerar med karbonaterna och bildar CO2. T ex Egeria, Hydrilla. Hyffsat coolt.
        Tyvärr vet jag inte hur dessa båda grupper påverkar bufferten och finns det CO2 att tillgå så tar det någon vecka innan dom ställer om sig till bikarbonater igen. Det är därför man ska köra det ena eller det andra och aldrig skvimpa i CO2 lite då och då.

        Här förklaras det ingående och även en förklaring varför växter generellt gynnas mer av stabila CO2-nivåer jämfört med alger trots att båda diggar CO2 mer än att använda bikarbonat:


        Sedan undrar jag kan växter kan transportera ner CO2/näringsämne till den del som växer nedanför vattenytan, om halva växer ovanför vattenytan?
        Javisst, t ex alla flytväxter. Vanliga stängselväxter brukar dock slanga bort alla undervattensblad om dom kommer ovanför vattenytan, men då har man ju t ex rosettväxter typ Echinodorus som bara har rotsystemet i vattnet och bladen ovanför.

        Här verkar det som det är färre växter som inte klarar att använda bikarbonat än dom som kan:

        Jag blev lite förvånad över att Crypts inte kan det.

        Eventuellt kan man sätta lite likhetstecken vid snabbväxare och bikarbonatsväxter då snabbväxare normalt sett fått sitt epitet över tidens gång då dom klarar att växa snabbt där andra växter misslyckas, vilket helt klart tyder på att dom får tag på kol i stora volymer.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Frågvis
          • October 2005
          • 1204

          #19
          Tack! Det var en väldigt intressant artikel. Ett bra citat:
          "But going back to the CO2/HCO3 issue with the enzymes: having CO2 levels
          that bounce around daily or weekly, is BAD for plant growth."

          Kanske ska jag köra bikarbonatanvändare där det är strömt=ständigt lågt CO2.
          De flesta växter anväder sig av denna process så det ska väl vara lätt att välja någon tålig växt.

          Och i övriga delen av karet där det inte är så strömt kan jag köra med vilka växter jag vill och CO2-berika. Växterna väljer ju CO2 om de kan.
          Den som frågar får veta

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ursprungligen postat av defdac
            Du kommer få naturlig jord automatisk ("mulm"/detritus från döda växtdelar/fiskskit/mat) efter några månader.
            Snor tråden liet Jag visste inte om det här med jord och low-tech akvarier när jag startade mitt för drygt ett år sen, men jag önskar jag hade gjort det!

            defdac vad menar du med att man automatiskr får jord efter några månader? Lägger sig inte denna "jord" ovanpå sanden? I så fall är det ju grymt fult...

            Har du några förslag på hur jag ska göra nu för att köra low-tech utan att behöva gräva ut allting ur akvariet och lägga jord på botten?

            Vad är det för jord förresten? Är det inte farligt med växtgödset?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Frågvis
              • October 2005
              • 1204

              #21
              Här är en bra länk om Walstad-metoden
              Den som frågar får veta

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Och i övriga delen av karet där det inte är så strömt kan jag köra med vilka växter jag vill och CO2-berika. Växterna väljer ju CO2 om de kan.
                Är det en skiljevägg mellan dessa två akvarier? Det största problemet är ytcirkulationen och om som du vet när du sitter/suttit på ett rökigt café så är det omöjligt att hålla en del av volymen rökig och en del ickerökig. CO2 kommer således ändå vädras ut även om det är mindre fart i ena delen av akvariet.

                defdac vad menar du med att man automatiskr får jord efter några månader? Lägger sig inte denna "jord" ovanpå sanden? I så fall är det ju grymt fult...
                Nej jag menar det där bruna som virvlar upp när du rotar omkring i gruset i ett inkört akvarium. Det är mulm. Likaså det bruna finfördelade slammet som sätter sig i filtermassan. Också mulm. Mulm = Brunt detritus-slam. Små mängder är nödvändiga för nyttobakteriernas överlevnad, men för mycket av det goda leder till reducerade syrenivåer som t ex Cyanobakterier brukar digga.

                Lite mulm från ett inkört akvarium tillsammans med lite jord under gruset brukar borga för fin nitrifikation från dag 1, men sen brukar man rekommendera att köra igenom bottnen i växtakvarier med slamsug ett litet parti åt gången för att förhindra för stor uppbyggnad.

                Har du några förslag på hur jag ska göra nu för att köra low-tech utan att behöva gräva ut allting ur akvariet och lägga jord på botten?
                Frysa in kuber av uppslammad jord och peta ner. Men är akvariet redan inkört så tvivlar jag på att du kommer märka någon större skillnad. Isåfall kan du nog potentiellt ha motsatt problem att det är dags att börja slamma ur.

                Vad är det för jord förresten? Är det inte farligt med växtgödset?
                Mestandels torv. Inte för mycket labil kompost. Och helst inte gödslad jord.

                Allra helst startar man jorden i en hink/balja ett par veckor innan genom att blötlägga den i runt dubbelt-tiodubbelt mycket vatten med rejäl genomluftning från syrestenar. Sedan dekanterar man av vattnet varje dag och fyller upp med nytt.

                På så sätt startas bakterierna och du tar bort risken för gödsel och ammonium/nitrit. Du skapar en slags fräsch mulm helt enkelt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av defdac
                  Nej jag menar det där bruna som virvlar upp när du rotar omkring i gruset i ett inkört akvarium. Det är mulm. Likaså det bruna finfördelade slammet som sätter sig i filtermassan. Också mulm. Mulm = Brunt detritus-slam. Små mängder är nödvändiga för nyttobakteriernas överlevnad, men för mycket av det goda leder till reducerade syrenivåer som t ex Cyanobakterier brukar digga.

                  Lite mulm från ett inkört akvarium tillsammans med lite jord under gruset brukar borga för fin nitrifikation från dag 1, men sen brukar man rekommendera att köra igenom bottnen i växtakvarier med slamsug ett litet parti åt gången för att förhindra för stor uppbyggnad.
                  Hmm, det har jag gott om, antagligen tack vara panaquen... Måste slamsuga varje vecka...

                  Frysa in kuber av uppslammad jord och peta ner. Men är akvariet redan inkört så tvivlar jag på att du kommer märka någon större skillnad. Isåfall kan du nog potentiellt ha motsatt problem att det är dags att börja slamma ur.
                  Ok, om jag förstått dig rätt så behöver jag isf inte längre någon uppslammad jord för att kunna köra mitt akvarium enligt low-tech metoden?

                  Mestandels torv. Inte för mycket labil kompost. Och helst inte gödslad jord.
                  Var får man tag på icke-gödslad jord? Menar du att det är bara att gå ut och gräva? Nyfiken

                  Tack för den utförliga informationen. Alltid en nöje att läsa dina kunniga förklaringar!
                  Senast redigerad av batski; 30 November 2005, 21:29.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Frågvis
                    • October 2005
                    • 1204

                    #24
                    Gammal blomkruksjord ska tydligen vara bra. Växterna har tagit upp det mesta av gödslet i den. Så när man planterar om en blomma spara jorden. Kanske ta från blomlåda på balkong.
                    Den som frågar får veta

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #25
                      Ok, om jag förstått dig rätt så behöver jag isf inte längre någon uppslammad jord för att kunna köra mitt akvarium enligt low-tech metoden?
                      Low-tech enligt walstad är 2,5 cm jord under 2,5 cm grus. Med mer jord får du förmodligen mer CO2-utveckling och kan förmodligen i högre grad lita till bottnen som näringskälla.

                      Ett inkört substrat innehåller visserligen en del mulm men inte i närmelsevis lika stor mängd och mulmen är helt "urlakad" tillskillnad från jord som har en del näring, däremot har ett inkört substrat alla tekniska fördelar.

                      Så både nja och njo. Ett inkört substrat måste hela tiden stödmatas med PMDD, medans man i ett äkta low-tech kan lita mer till bottnen och fiskarna.

                      Med tanke på det här:
                      Måste slamsuga varje vecka...
                      Så har du lååååångt ifrån ett low-tech-substrat.

                      Var får man tag på icke-gödslad jord? Menar du att det är bara att gå ut och gräva?
                      Bara att läsa på förpackningarna när du är i blomaffärer. Vissa har väldigt lågt kompostinnehåll och innehåller mest torv. "Toppdress" och sådana har jag för mig brukar vara ganska näringsfattiga.

                      Det spelar dock ingen roll om du lakar ur jorden först i en balja i någon/ett par veckor.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Med tanke på det här:
                        Måste slamsuga varje vecka...
                        Så har du lååååångt ifrån ett low-tech-substrat.
                        Ok, I'm not sure I understand. Vad måste jag då göra för att kunna köra low-tech?
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #27
                          2,5 cm jord under 2,5 cm 2-3 mm grus. Fire and forget. Ingen slamsugning, inget grävande och inga vattenbyten.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #28
                            Ursprungligen postat av defdac
                            2,5 cm jord under 2,5 cm 2-3 mm grus. Fire and forget. Ingen slamsugning, inget grävande och inga vattenbyten.
                            Ok men då måste jag in i akvariet och gräva iaf. Eller kan jag bara gräva ner lite jordfickor här och var?
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #29
                              Eftersom det handlar om ganska många liter jord så tror jag det skulle bli lite halvjobbigt att frysa in 2,5 cm tjocka jordslurryplattor i Big-pack-burkar.

                              Jag försökte en gång att med minimalt med jobb få in ett liggerunderlag under mitt grus. Det slutade med att hela inredningen och delar av substratet låg i hinkar runt hela akvariet innan jag lyckades få det på plats.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • me_trixie
                                • December 2004
                                • 350

                                #30
                                Ursprungligen postat av defdac

                                Så både nja och njo. Ett inkört substrat måste hela tiden stödmatas med PMDD, medans man i ett äkta low-tech kan lita mer till bottnen och fiskarna.
                                Fast jag tycker nog att jag får tillsätta ganska normalt med näring trots botten enligt alla konstens regler och en normal fisklast som får ganska mycket mat. Numera får jag även dra i KNO3 (innan fick jag för mycket nitrat i karet) en gång i veckan i full dos. Ändring? Bytt NutriSi mot TMG....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...