Känner du dina trådisar ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sysifos
    • October 2005
    • 25

    #46
    Har läst varenda inlägg nu om hur jag ska bli av med mina förbannade (ursäkta språket) trådalger? Har aldrig i mitt liv haft problem med dem men nu efter mitt lilla katasrofala experiment har allt gått åt pipan (läs mitt tidigare inlägg). Jag har läst varenda tråd och inlägg om dem men ingenting hjälper. Drog ner ljuset till 0.32 W, har öst på med KN03 och KH2P04 men ingenting hjäper, de blir bara fler och fler och de äckliga gröna jäklarna blir längre och längre. Är beredd och ge upp min era som akvarist om det inte blir bättre... några ideer killar?

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #47
      Är beredd och ge upp min era som akvarist om det inte blir bättre... några ideer killar?
      Glöm inte bort alla duktiga tjejer...
      Hur har du det med CO2:n? Det är nyckeln till många framgångar.
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • sysifos
        • October 2005
        • 25

        #48
        Förlåt mig. Naturligtvis finns det oerhört duktiga tjejer som är akvarister. Det är bara det att de hetaste "inhoppen" görs av killarna här på forumet och en av legenderna är ju du bluesboy. Nä, jag har alltid kört utan CO2. Blir lite långsammare tillväxt men då behöver jag inte gallra så ofta ;-) Det har fungerat toppen i många herrans år men sedan jag körde med Mäsk-CO2 har det gått nedför (la av med det direkt när jag såg hur mycket trådalger jag fått). Kan bara inte förstå vad som kan vara fel. Visst har det sina brister med att inte ha olika tester utan bara gå på känn men jag får väl skaffa lite tester och mäta. De kanske inte är de mest pålitliga men bättre något än inget.

        Kommentar

        • oveb
          • January 2004
          • 2577

          #49
          Helt klart är trådisar djävulska !

          Lite bra'a tips:

          1. Ös på med CO2 i massor
          2. Missa aldrig att göda med övriga viktiga ämnen (KNO3,KH2PO4,micro)
          3. Plocka så mycket du orkar manuellt,
          4. Rota inte runt i gruset utan att suga ur det som yr upp.
          5. Se till att skaffa en rejäl växtmassa, gärna snabbväxare
          6. Skatta växterna där trådisarna trivs
          7. Lita inte till tester.

          Bubblar det inte så hugger trådisarna direkt.

          Skaffa gärna ett gäng pyttesmå siamensisar

          En annan notering, har man bara rejält med co2 så kan man ösa på med micro utan att trådisarna jublar.

          EDIT: Fler åtgärder...
          Senast redigerad av oveb; 03 December 2005, 18:17.
          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #50
            Det har fungerat toppen i många herrans år men sedan jag körde med Mäsk-CO2 har det gått nedför (la av med det direkt när jag såg hur mycket trådalger jag fått). Kan bara inte förstå vad som kan vara fel.
            Jag vill verkligen stryka under det oveb radar upp. Problemet med mäsk CO2 är att man kan lätt kan få hoppiga CO2-nivåer. Jag tror bestämt att det är värre än att köra ett stabilt low-techkar utan CO2. Ser du till att byta mäsken lite innan den avtar och håller övrig gödning stabil på en hög nivå tröttnar alla alger.
            När jag körde mäsk bytte jag några dagar "för tidigt" och nu börjar jag ana varför det var en bra metod. Hela fotosyntesmaskineriet är lite trögstartat. Jag ser det som en buffert som tar över när mäsken sviktar med konsekvensen att man måste fylla på den igen och det tar ett tag. Under tiden kliver algerna upp på bordet och dansar samba.
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #51
              Bakslag...

              Jag gjorde två förändringar vid senaste vattenbytet, osmart att ändra två saker men den ena av dem kändes "riskfri".

              1. Jag höjde GH't med en tesked Seachem Eq
              2. Jag tillsatte en tesked K2SO4

              Idag har jag sett massor av helt nya skitlyckliga trådisar... Inge bra !!

              Har sökt runt lite i min gamla blog och även om jag hade ett annat ljus då så tror jag att GH't kan vara busen. Kaliumet känns nästan ofarligt enligt andra erfarenheter.

              Eller ???

              Får nog ta och se om ett litet gäng psykfall (=siamensisar) kan hjälpa mig ur den värsta krisen.
              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • Frågvis
                • October 2005
                • 1204

                #52
                Äter algätande fiskar trådalger?
                Den som frågar får veta

                Kommentar

                • sysifos
                  • October 2005
                  • 25

                  #53
                  Ingen aning om vad du ska göra Oveb, debatten går ju som sådan att om du har alla macroämnen kan du ha i en rejäl dos av andra också men det funkar väl inte så enkelt. Vattenkemi och växter blir bara svårare och svårare ju mer man vet. Mer kunskap mer lidande (inte för att jag vet så mycket). Men kan jag få det att lyckas utan CO2? Är borta rätt ofta och vill ha ett lowtech akvarium, det är så mycket lättare att bara ha i en dos av pmdd när växterna ser lite trista ut. Har gjort ovanstående uppgifter som Oveb sa utom just CO2. Kan ju vara så att jag övergött en aning, ska man ändra på standardpmddoseringen om man kör utan just CO2?

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #54
                    Ursprungligen postat av sysifos
                    Mer kunskap mer lidande
                    Stackars defdac


                    Kan ju vara så att jag övergött en aning, ska man ändra på standardpmddoseringen om man kör utan just CO2?
                    Ingen aning (kan inget om lowtech) men många anser att rekommenderade mängder enligt pmdd.se ofta är för lite.

                    Hmmm... kan nog inget om hightech heller...
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #55
                      Jag gjorde två förändringar vid senaste vattenbytet, osmart att ändra två saker men den ena av dem kändes "riskfri".

                      1. Jag höjde GH't med en tesked Seachem Eq
                      2. Jag tillsatte en tesked K2SO4
                      Tusan då! Jag tycker det verkar långsökt med båda, men vad innehåller Seachem Eq egentligen?
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #56
                        Off-topic, rant mode on:
                        Vattenkemi och växter blir bara svårare och svårare ju mer man vet.
                        Tvärtom skulle jag vilja säga om man vet var sin egen gräns går.

                        Man behöver inte dyka speciellt djupt i universums innersta väsen för att inse att växter behöver mineraler och ljus och hur växter konkurrerar ut alger när det finns gott om näring till båda.

                        Om ens egen gräns går till att inte vilja veta hur ett akvarium fungerar alls (eller sträcker sig så långt som att nöja sig med att veta hur nitrifikationen fungerar) och allt man kan gå på är känsla och gissningar så blir det svårt att hjälpa andra som kört fast.

                        "Ju mer jag vet desto mindre förstår jag att jag egentligen vet" är ett finurligt ordspråk om det används rätt - dvs som ett bevis på att man förstått att hela livet kommer vara ett ständigt lärande och att man aldrig kommer bli allvetande i något ämne. Då bevisar man att man tycker själva lärandet och resan i sig är rolig och att man aldrig kan lära sig för mycket.

                        Men jag storknar när det används som skygglappar.

                        Att ha känsla för hur man sköter ett akvarium är jättebra, men det hjälper knappast dom som vill lära sig mer om sitt problem och med den nyvunna kunskapen får fler verktyg att räta upp problemet och därmed känna segerns sötma, istället för den fadda smaken av att starta om och försöka med andra växter utan att man fattat alls vad som gick snett.

                        Rant-mode off, on topic:

                        men vad innehåller Seachem Eq egentligen?
                        Soluble Potassium (K20) 23.0%
                        Calcium (Ca) 8.06%
                        Magnesium (Mg) 2.41%
                        Soluble Iron (Fe) 0.11%
                        Soluble Manganese (Mn) 0.06%
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #57
                          Hmmm.
                          Det här *måste* gå att knäcka.

                          Om vi håller oss till oveb’s EI-burk ett slag så har den körts ganska lång tid nu med upprepade långvariga trådalgsbekymmer. Om vi sneglar på min EI-burk så har jag haft en ynka tråd vad jag kan minnas. Vi har båda kört EI ett par år nu eller mer. Tror vi drog igång våra stapplande försök ungefär samtidigt.

                          Det som har skiljt oss åt under lång tid är ljuset och därmed tuffare gödning i oveb’s burk. På senare tid börjar jag dock komma i fatt lite när det gäller gödning men ljuset är detsamma. Jag har svårt att tro att oveb’s burk skulle lida av låg CO2 under så lång tid. Jag har i så fall kört låga nivåer minst lika ofta?

                          Ljuset har jag svårt att bortse ifrån men min senaste period har jag haft ett sanslöst driv i växterna (Sessifloran knatar 5 dm i veckan) så nååååågon tråd skulle väl gilla läget även i mitt ljus?!? Jag är förresten lite inne på att plocka bort ytterligare ett rör för att minska mina 0,3 W/l…

                          Ok, ljusstyrka är en sak. Spektrum en annan. Jag kör uteslutande med Aquarelle. Kan det vara nåt?

                          Funderar vidare.
                          Kan det ligga en hund begravd i vattnets sammansättning månne?
                          Vi kanske skulle lägga upp våra ”specifikationer” på vatteninnehållet bredvid varandra och se om vi har något som skiljer markant som vi kan skylla på?
                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #58
                            Jag lägger också min röst på ljusmängd kontra växtmängd.

                            Minimal design, mycket ljus och rikligt med PMDD är erkänt svårt. Men man borde ändå kunna hålla sig ifrån att få alger på växterna och det kan jag bara tro har att göra med CO2-halten. Tyckte jag såg något om en time-lapse-movie på Ovebs blog som skvallrar att något inte stått riktigt rätt till.

                            Kan det ligga en hund begravd i vattnets sammansättning månne?
                            Enda gångerna kranvattnet kan spöka är i extremfall typ 0 i totalhårdhet (calciumbrister) och om det innehåller ammonium (som i ditt fall). Eventuellt även läskigt höga kopparnivåer som t ex Daniel Löfgren fick uppleva när han bodde i Vellinge, vi vet ju vad som händer med fotosyntesen när vi stoppar ner Algenkiller (kopparsulfat).
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #59
                              Minimal design, mycket ljus och rikligt med PMDD är erkänt svårt. Men man borde ändå kunna hålla sig ifrån att få alger på växterna och det kan jag bara tro har att göra med CO2-halten.
                              Ja, jag har svårt att käfta emot. Jag funderar faktiskt lite på om vi lite till mans lurar oss mer än vi tror på kH:t (som vi använder för att beräkna setpoint/bubbeltakt). *F-n ta den som frågasätter CO2:n *

                              Jag har vid något tillfälle mätt upp en minskning av kH när CO2:n var lite usel. Tolkade detta som att växten stod mellan två hötappar för att dra kolet. I ett sådant läge kanske man hamnar i en "ond cirkel". kH:t är lägre än det man tar för givet (vad vattenverket anger) setpoint blir för högt och växterna varvar upptaget mellan lätttilgängligt CO2 som börjar bli en bristvara och bikarbonater. Algerna jublar.
                              Långskott kanske, men vi vet ju vikten av CO2. Har man dessutom mer ljus blir detta ännu mer sårbart/påtagligt.

                              Min burk är väl en dålig referens och det fegaste man kan köra. Lite ljus, CO2-kontroller, tre biologiska filter och stora snabbväxande buskage som håller det hela i schack. oveb's ibland nedtrimmade växter med mycket ljus kanske helt enkelt är svårstyrt som sagt.
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              • oveb
                                • January 2004
                                • 2577

                                #60
                                Ursprungligen postat av BluesBoy
                                Hmmm.
                                Det här *måste* gå att knäcka.

                                Om vi håller oss till oveb’s EI-burk ett slag så har den körts ganska lång tid nu med upprepade långvariga trådalgsbekymmer. Om vi sneglar på min EI-burk så har jag haft en ynka tråd vad jag kan minnas. Vi har båda kört EI ett par år nu eller mer. Tror vi drog igång våra stapplande försök ungefär samtidigt.

                                Det som har skiljt oss åt under lång tid är ljuset och därmed tuffare gödning i oveb’s burk. På senare tid börjar jag dock komma i fatt lite när det gäller gödning men ljuset är detsamma. Jag har svårt att tro att oveb’s burk skulle lida av låg CO2 under så lång tid. Jag har i så fall kört låga nivåer minst lika ofta?

                                Ljuset har jag svårt att bortse ifrån men min senaste period har jag haft ett sanslöst driv i växterna (Sessifloran knatar 5 dm i veckan) så nååååågon tråd skulle väl gilla läget även i mitt ljus?!? Jag är förresten lite inne på att plocka bort ytterligare ett rör för att minska mina 0,3 W/l…

                                Ok, ljusstyrka är en sak. Spektrum en annan. Jag kör uteslutande med Aquarelle. Kan det vara nåt?

                                Funderar vidare.
                                Kan det ligga en hund begravd i vattnets sammansättning månne?
                                Vi kanske skulle lägga upp våra ”specifikationer” på vatteninnehållet bredvid varandra och se om vi har något som skiljer markant som vi kan skylla på?
                                Jag satt och grävde i min gamla blog igår kväll. 2 saker har hänt sedan jag senast i Juli skrev att jag hade algfritt.

                                1. Min Cuba stuntade och jag fick hjälp av defdac att analysera Mg-brist. Då började jag strula med GH't. Det stämde säkert med det ljuset men lär inte vara någon fara nu. Förhållandet ur kranen Ca/Mg är 27/4.

                                2. Jag började i samma period att köra ytterfiltret som reaktor. Nu kör jag hembygge med 1/2liters flaska. De pyttebubblor som spruttar ur den har jag riktat så att de sugs in 2028:ans insug.

                                Jag är naturligvis knäpp men jag tänkte nu återställa GH't mha vb och köra på ett par veckor utan Eq/Mg/Ca. När saker och ting rätas upp (förhoppningsvis) så tänkte jag försöka upprepa eländet med en tesked Eq.

                                Skitspännande tycker nog jag iallafall
                                Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...