Känner du dina trådisar ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper2
    • April 2005
    • 54

    #31
    Jag tänkte försöka bidra med mina erfarenheter. Mina trådalger försvann under semestern då jag stängde ner CO2, reducerade ljuset (aquarelle) från ca 0,4 W/l till 0,3, upphörde med vattenbyte och KNO3 och KH2PO4 under ca fem veckor. Däremot fortsatte jag med NutriSi, dock lite oregelbundet, och hade en rejäl växtmassa och en hygglig tillväxt trots avsaknad av CO2 o PMDD.

    Nu ett par månader senare börjar de sakta men säkert komma tillbaka. Jag tror det började i samband med att jag slarvade med vattenbyte och PMDD dosering. Det är en sak men en annan sak är filtret. Jag kör med Dennerle filterstation, alltså ett innerfilter, som har en CO reaktor. Till och från misstänker jag att filterkapaciteten är otillräcklig om det nu kan vara en delförklaring till trådalgerna?

    I dotterns akvarium som är lite av ett low tech har jag inte sett några. Hon har ungefär 0,4 w/l, oregelbunden tillförsel av PMDD, inget CO2 men har inte en trådalg trots att hon får växter av mig som sannolikt bär med sig en och annan.

    Mvh
    Jesper

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #32
      ca 0,4 W/l till 0,3, upphörde med vattenbyte och KNO3 och KH2PO4 under ca fem veckor. Däremot fortsatte jag med NutriSi, dock lite oregelbundet, och hade en rejäl växtmassa och en hygglig tillväxt trots avsaknad av CO2 o PMDD.
      Om du fortfarande hade hygglig tillväxt trots att du reducerade ljuset och makroämnena så är det ju lite halvt bevis på att du inte lyckades få ner någon CO2 alls (eftersom det blir ca 30 ggr snabbare tillväxt med CO2) och att ljusmängden var för stor för växternas tillväxtmöjligheter, vilket är ett ganska säkert sätt att få alla möjliga alger, i ditt fall trådalger i andras fall kan det vara toffsalger eller något annat.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Jesper2
        • April 2005
        • 54

        #33
        Ursprungligen postat av defdac
        Om du fortfarande hade hygglig tillväxt trots att du reducerade ljuset och makroämnena så är det ju lite halvt bevis på att du inte lyckades få ner någon CO2 alls (eftersom det blir ca 30 ggr snabbare tillväxt med CO2) och att ljusmängden var för stor för växternas tillväxtmöjligheter,..
        Visst får jag ner CO2, annars skulle inte ph sjunka från ca 7,6 direkt efter ett vattenbyte till under 7 dagen därpå. Med hygglig tillväxt menade jag inte att den var lika bra som innan. Där finns en markant skillnad och vissa växter lägger av helt precis som trådalgerna gjorde. Det tog som sagt flera månader med CO2 och PMDD innan de återvände igen.

        Mvh
        Jesper

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #34
          Visst får jag ner CO2, annars skulle inte ph sjunka från ca 7,6 direkt efter ett vattenbyte till under 7 dagen därpå
          Svårt koncept det här med att test inte alltid visar rätt 8)

          Testa Krausemetoden och se vad du får för utslag på pH-testet/proben.

          Där finns en markant skillnad och vissa växter lägger av helt precis som trådalgerna gjorde.
          Alger går i princip inte att näringsbegränsa så det var sannolikt ljusbegränsningen som gjorde susen. Alger klarar långt lägre näringsnivåer jämfört med växter, och trådalger är fenomenala bikarbonatsanvändare vid starkare ljusintensiteter - så har du trådalger och kör med CO2 så är det sannolikt något fel med något makroämne, med största sannolikhet något CO2-fuffens och sedan N,K,P i den ordningen.

          Dör alger pga näringsbegränsning så har växterna dött för länge sen.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Jesper2
            • April 2005
            • 54

            #35
            Tackar för tipsen! Ja, det kanske i så fall skulle räcka med att dra ner på ljuset. Samtidigt så är det snyggare med ordentligt ljus och det har fungerat kanon under ett par månader så jag provar nog hellre att öka gödningen till att börja med. En fråga som dyker upp. Jag ökade doseringen av KH2PO4 för att bekämpa prickalger. Det gick bra men kan det ändrade förhållandet mellan KNO3 och KH2PO4 gynna trådalger?

            Men vad är Krausemetoden? Jag hittade inget via forumets sök, heller inget på Google.

            Mvh
            Jesper

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #36
              Krausekalibrering: http://www.defblog.se/permalink/1541.html

              Det gick bra men kan det ändrade förhållandet mellan KNO3 och KH2PO4 gynna trådalger?
              Trådalger är så stora alger att deras krav påminner om växter, med den stora skillnaden att dom är bättre när CO2 är begränsande än vad växter är iom att trådalger har mycket större yta mot vattnet och bättre CCM: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...&dopt=Abstract

              Växter är även ganska obekymmrade vad gäller relativa koncentrationer mellan olika ämnen sålänge allt finns i bra mängder så dom hela tiden kan hålla igång sitt stora maskineri - något som alger inte är ett dugg bekymmrade om eftersom dom är så små och kan ta varje litet ammoniumtillfälle i akt för att producera sporer.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #37
                Fyller på banken lite.
                När jag nyligen körde svajjig gödning ( http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=212 ) dök det upp några trådar igen. På samma ställe som sist - rakt under ljuset. Denna gång höll jag konstant CO2 (20 ppm).
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                • Niina
                  • April 2003
                  • 229

                  #38
                  En liten fråga.
                  Har ni kommit fram till varför trådalgerna invaderar akvariet? Vad det är som fattas eller är för mycket av?

                  Jag kör inte med CO2 och har slutat med TMG.

                  Skulle vara kul om man blev av med det någon gång.

                  Kommentar

                  • sysifos
                    • October 2005
                    • 25

                    #39
                    Jag provade ett experiment hemma (som tog slut för någon dag sedan). Jag gjorde en hemmagjord mäskreaktor i en 5-litersdunk. Blev sugen på att testa Defdacs citat "Trådalger är så stora alger att deras krav påminner om växter, med den stora skillnaden att dom är bättre när CO2 är begränsande än vad växter är iom att trådalger har mycket större yta mot vattnet och bättre CCM" Saken är att jag alltid haft trådager (långa gröna trådar som är lätta att ta bort) Inte mycket men det har alltid existerat lite vilket jag irriterat mig på. Gödde på som vanligt med mitt normala ljus på ca 0.65W per liter. Kör lite mix mellan lowtech och hightech och det har alltid fungerat mycker bra trots att ja inte har någon koll med olika tester. Inte så mycket fisk för att växterna egentligen ska kunna trivas och mjukt vatten som tusan har jag. NU, experimentet som jag borde ha övervakat varje dag gick till som så att jag ledde in slagen från min reaktor till innerfiltret som sprutatde ut CO2 dag och natt. Växterna bubblade på något ofantligt och jag hällde i lite mer pmdd på känn som jag alltid gjort. Det roliga kommer här att jag var tvungen och åka på en arbetsintervju och när jag kom tillbaka 6 dagar senare är akvariet överfyllt med lååånga gröna trådalger. Växterna har växt som bara den också. Inte så lyckat och jag kan fortfarande inte sova om nätterna ;-) Har tagit bort reaktorn nu och algerna är kvar trots att jag har öst upp en massa. Va hände egentligen?

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #40
                      Näringsbrist/makrobrist såklart. 6 dagar utan näring är katastrof i en högljusburk.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #41
                        Har ni kommit fram till varför trådalgerna invaderar akvariet? Vad det är som fattas eller är för mycket av?
                        Nej men vi har kommit fram när dom *inte* gillar läget och det är när man sköter all gödning och alltid har mycket av allt tillgängligt för växterna. I det fallet kan man dosera kopiösa mängder mikrogödning utan att få mer trådalger.

                        Kör man däremot makrobegränsat (ingen CO2, dåligt med KNO3/KH2PO4) så brukar t ex TMG kunna få de flesta burkar med halvmycket ljus att bli trådalgsodling direkt.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Frågvis
                          • October 2005
                          • 1204

                          #42
                          Äter Anostomus ternetzi trådalger? Tänkte ha sådana i ett bäckakvarium.
                          Vore kanske snyggt att ha trådalger som inredning och ha några stora solitärväxter som får växa upp ovanför vattenytan och blomma.
                          Den som frågar får veta

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #43
                            defdac
                            har lite riktigt tunna halvt vita halvt genonskinliga trådar på bakrutan vid pumputblåset.
                            dom är så diskreta så jag har aldrig orkat bry mej om dom.
                            näst intill noll tillväxt på men är det också trådisar eller är alla trådisar gröna ?
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #44
                              Om dom inte växer och är vita låter dom lite halvdöa, men staghorn har jag för mig kan vara lite grådassiga? Har för mig Azur har några schyssta bilder på dom:
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • Raven
                                • February 2005
                                • 15385

                                #45
                                dom bilderna av staghorn ser lite för täta ut.
                                är kanske 5-10 trådar som mest på en kvadratcentimeter.

                                och dom växte även väldigt långsamt när ja trycke i mycke pmdd mäsk-co2 och gjorde vattenbyten stupiett.

                                men iofs när du nämner det så är dom mycket lika bilder på staghorn jag sett som behandlats med väteperoxid.
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...