Bioco2 100

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    #16
    Ursprungligen postat av heeke
    Enda risken med att ha flaskan under vattennivån i karet är om slangen lossnar av någon anledning.
    Det blir då en häverteffekt i slangen som sakta men säkert tömmer ut vattnet på golvet.
    eee....sätta flaskan under vattennivån i akvariet?? jag har min på golvet.....
    Man blir aldrig fullärd ....

    Kommentar

    • AquaPro
      • August 2005
      • 219

      #17
      Ja, på utsidan av akvariet, men under vattenytan så att en hävert-effekt kan starta om slangen lossnar från flaskan, och akvariet töms.

      Btw, har det börjat bubbla än?
      2 Meter Växtburk.

      Kommentar

      • brams
        • June 2003
        • 891

        #18
        Flaskan kan bli lite rund i botten när trycket kommer upp... Om du flyttar flaskan ifrån golvet blir det lättare att trycka upp gasen. + att det alltid är kallare på golvet. Ställ flaskan på lysrampen istället. Då förhindrar du både hävert å att det blir förstort tryck. Ett + med detta är att temperaturen ökar i flaskan vilket gör att det jäser mer undertiden som lampan är tänd, då det behövs.
        Ang hårdheten så gäller det endast deras doseringsrekommendationer. Du kan dosera ganska mycket mer microorganisk´mer än rekommenderat.
        C.Brams

        Check out:
        brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

        Kommentar

        • Hella2
          • July 2005
          • 1158

          #19
          aha..ok Brams det ska jag göra...kan jag skruva av korken på flaskan på natten då det inte behövs?
          Man blir aldrig fullärd ....

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #20
            Ursprungligen postat av Hella2
            aha..ok Brams det ska jag göra...kan jag skruva av korken på flaskan på natten då det inte behövs?
            Det är i detta läget som det kan bli häverteffekt om flaskan står på golvet och man inte har backventil på slangen. Det var precis detta jag råkade ut för.
            Om man vill ha både hängslen och livrem så ställer man flaskan (eller igentligen slangens ände om man skruvar av den eller den lossnar "ofriviligt") högre än vad vattennivån är i karet samt att man också har en backventil på slangen.
            Backventilen är väl att rekomendera oavsätt eftersom man inte vet vart slangen tar vägen om den lossnar/skruvas loss.

            Genom att skruva av korken på natten kan man öka CO2 tillförseln på dagen utan att riskera pH fall under natten då växterna inte tar upp någon CO2.
            (Hur man kan reglera CO2 "tillverkningen" i BioCO2 100 vet jag dock inte)
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Hella2
              • July 2005
              • 1158

              #21
              jag har nu ställt upp flaskan på akvariet,men det bubblar inget,när jag trycker ner slangen lite hårdare i flaskan så kommer det bubblor,men sen när jag släpper är det stopp igen
              Man blir aldrig fullärd ....

              Kommentar

              • AquaPro
                • August 2005
                • 219

                #22
                Har du letat efter läckage med "stoppa-flaskan-i-en-vattenhink-metoden" ?
                2 Meter Växtburk.

                Kommentar

                • brams
                  • June 2003
                  • 891

                  #23
                  häll i mer microorganismer... essencen ska vara blå efter ca 5-10 min....
                  bättre att plocka ur syrestenen ur karet än att skruva av korken. blandningen får fri tillgång till syre vilket gör att jäsningen släpper tidigare...
                  C.Brams

                  Check out:
                  brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                  Kommentar

                  • Hella2
                    • July 2005
                    • 1158

                    #24
                    ja jag har kollat läckage och vätskan är blå,kanske ska ha i mera microorganismer ändå...
                    Man blir aldrig fullärd ....

                    Kommentar

                    • Hella2
                      • July 2005
                      • 1158

                      #25
                      om jag tar en sked till av det,ska jag skaka flaskan igen då?......hua..jag ställer väll till så min älsklingar dör
                      Man blir aldrig fullärd ....

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #26
                        Du säger att när du trycker in/fast slangen hårdare så bubblar det. Beror det på att du trycker i hop flaskan eller att du täpper till ett läckage i slanganslutningen?
                        Om det beror på det förstnämnda så tar det ett tag innan trycket i flaskan är tillräckligt högt för att CO2 ska tryckas ut i karet.
                        Om det beror på det sistnämnda så är det tätning som gäller.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Hella2
                          • July 2005
                          • 1158

                          #27
                          ja det blir när jag trycker på flaskan,men det har varit så här i tre dagar nu. Ska det vara så?
                          Man blir aldrig fullärd ....

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #28
                            Kan mycket väl vara så att du har ett läckage någonstans. När du trycker på flaskan så tar vis del av gasen vägen ut genom läckan men det mesta hamnar i karet.
                            Kontrollera alla slang anslutningar (korken, ev andra skarvar) genom att doppa ner dom i en hink med vatten.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • brams
                              • June 2003
                              • 891

                              #29
                              Jag har alltid fått resultat efter låt säga 30 min... max!
                              Jag stoppar i bra mycket mer microorganismer än vad dom rekommenderar... tror på en tsk eller nått!
                              Prova blanda själv annars.. bara å ta vatten, jäst å socker.. funkade för mig i ett halvår. =)
                              C.Brams

                              Check out:
                              brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                              Kommentar

                              • Hella2
                                • July 2005
                                • 1158

                                #30
                                Tack Heeke och alla andra! nu bubblar det sååå fint!! men snälla,säg att jag kan ha det så även under natten? jag har heltäckande överdel så det blir så krångligt att ta ur stenen varje gång,och ska man skruva av korken på flaskan känns det lite som slöseri..snälla säg vad jag ska göra,jag gör som ni säger ,mina H polysperma har vuxit mycke bara på denna vecka,så nått har det gjort allafall
                                Man blir aldrig fullärd ....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...