Bioco2 100

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    Bioco2 100

    Har jag nu fått hem,men vad menas med under 7 dkh eller över 7 dkh? jag ska nu byta vatten så får se om jag får svar sedan när jag tänkte sätta igång den. Man ska inte ha så mycket ytrörelse såg jag,just nu har jag utblåset mot ytan,ska jag vända utblåset så vattnet åker mot botten istället?
    Man blir aldrig fullärd ....
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    #2
    ja jag har nu satt igång den,men det står att man ska ställa upp flaskan brevid akvariet.Jag har min flaska på golvet brevid akvariet,gör det nån skillnad?
    Man blir aldrig fullärd ....

    Kommentar

    • Hella2
      • July 2005
      • 1158

      #3
      nu har flaskan blivit rund i botten,ska man skaka om flaskan? man ser att det ligger nått vitt på botten av den
      Man blir aldrig fullärd ....

      Kommentar

      • AquaPro
        • August 2005
        • 219

        #4
        Blivit rund? Låter mysko...

        Du har inte missat att ta bort nån försegling (klippa/skära) från flaskans topp?

        Jobbigt att få mäskblandning i hela rummet på väggar och tapeter....
        2 Meter Växtburk.

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av AquaPro
          Jobbigt att få mäskblandning i hela rummet på väggar och tapeter....
          för inte tala om lukten

          dkh har med hårdheten att göra men finns olika sätt att räkna på.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Hella2
            • July 2005
            • 1158

            #6
            Den var rund ett tag i botten,men det runda har nu försvunnit.Det har inte kommit några bubblor än så jag får vänta över natten och se i morgon hur det är.
            Man blir aldrig fullärd ....

            Kommentar

            • Hella2
              • July 2005
              • 1158

              #7
              suck..idag på morgonen tittade jag,men inget bubbel,jag rörde på slangen lite och då bubblade det..men sen blev det stopp igen,jag tänkte att kanske slangen inte sitter riktigt tätt så jag skruvade ner den igen iflaskan så nu bara måste det vara tätt, vad gör jag för fel?
              Man blir aldrig fullärd ....

              Kommentar

              • janne dansk
                • June 2004
                • 1740

                #8
                prov att stoppa hela flaskan i en hink med vatten,så ser du om det är tät

                mvh janne
                Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                Kommentar

                • Hella2
                  • July 2005
                  • 1158

                  #9
                  ok..tack,det ska jag göra med desamma!
                  Man blir aldrig fullärd ....

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Enda risken med att ha flaskan under vattennivån i karet är om slangen lossnar av någon anledning.
                    Det blir då en häverteffekt i slangen som sakta men säkert tömmer ut vattnet på golvet.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #11
                      Ursprungligen postat av heeke
                      Enda risken med att ha flaskan under vattennivån i karet är om slangen lossnar av någon anledning.
                      Det blir då en häverteffekt i slangen som sakta men säkert tömmer ut vattnet på golvet.
                      har inte fått den effekten själv när ha hållt på å pillat men risken finns där.
                      sen går det ju å sätta backventil på slangen så kommer man runt de problemet.
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Bakventil skaffade jag efter att jag fått ut ca 20l vatten från 450 karet på parketten.
                        Jag lättade lite på korken till mäsken på kvällen för att inte sänka pH för mycket.
                        Det var ju en hj*vla tur att man vaknade tidigt dagen efter.
                        Det hade runnit ut ca 3l i timmen och CO2 slangen var nästan nere på botten i karet så hade man haft otur kunde det runnit ut några hundra liter till.
                        20l är tillräkligt mycket när det ligger på golvet.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          ouch 20 L låter....små fuktigt

                          ska göra om själv nu i hyllan så då blir de tvättflaska backventil hållare till flaskorna oh lite annat smått för å förbättra å slippa diverse problem.

                          katten är ju å springer runt flaskorna ibland å mäsk i karet är INTE lyckat.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            20l ÄR fuktigt!
                            Katter och akvarieteknik är ingen bra kombo. Brorsan hade akvarium en gång i tiden, med ytterfilter.
                            Katten välte ytterfiltret... mer behöver jag inte säga
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              småbarn och ytterfitler är ingen bra kombo heller.

                              polarns son lossade en slangklämma till ett ytterfilter och de va ett 540L akvarie.
                              läckte inte mycke bara 15L men det var EXTREMT nära att det blivit mycke blötare.

                              läste för ett tag sen om en som fick fiskdöd pga en co2 flaska som ramlade när hund och/eller katt som va i farten.
                              buntband va inte tillräckligt för att hålla fast den.

                              själv är jag glad att ja sluppit de mesta av dom problemen men är bara en tidsfråga innan det händer.

                              är inne på att bygga eget filter till mitt kommande akvarie.
                              skärma av hörnen och köra filtermatta och cirkulationskub just för att slippa slangar som går ut/in
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...