Glaskeramikreaktor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    Ursprungligen postat av Chrilleus
    har en sån te mitt 37L kar.
    är rätt diskret i de lilla karet och funkar ok

    nutrafin co2 diffusoer uopp till 300L kosta 98kr i min lokala zooaffär
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • -piraya-
      • November 2004
      • 156

      #17
      Raven, tror du den skulle räcka till mitt 180 liters?

      Ingen som har erfarenhet av Bioplasts reaktor?
      /Mats

      Juwel Vision 180
      Eheim 2028

      Juwel Rio 180
      Aquarelle 2x30W, co2

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #18
        Ursprungligen postat av -piraya-
        Ingen som har erfarenhet av Bioplasts reaktor?
        Jo, jag om det är denna du menar: http://www.bioplast.de/htdocs/biopla...oc/unt_co2.htm

        Jag körde den som den var levererad via ytterfilter till mitt 220-liters (här t.ex. http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=101). Fungerade riktigt bra. När jag bytte till 540-liters karet fick jag den inte att räcka till. Jag förlängde den rejält med en uppklippt PET-flaska och krämade på med så mycket vattenföde igenom som jag bara kunde. Då fungerade den riktigt bra där också (t.ex. http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=286).

        Nu har jag kastat ut den och kör upplösningen direkt i ytterfiltret och jag kan mäta bra värden men ännu har jag inte fått igång karet med denna metod. Hoppas det kommer...
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • urbanandersson
          • January 2003
          • 965

          #19
          Hej!

          Jag kör med en pet 0,6l liggande flaska i mitt 150 liters kar kopplad till en eheim 600l/timme pumphuvud. men jag tycker inte att jag får ner tillräckligt med co2 enligt utandningstestet.

          Så hur stora är egentligen era reaktorer i era kar? färdigbyggda eller köppta?

          Urban

          Kommentar

          • -piraya-
            • November 2004
            • 156

            #20
            Ursprungligen postat av oveb
            Här en filmsnutt på mitt hemmabygge.



            Inte snygg men praktiskt, mässingsmuttern uppepå är för avluftning.

            Enkelt och bra bygge, hade egentligen inte tänkt att ha reaktor med vattenflöde genom reaktorn men din lösning visar ju att det enkelt går att få till en bra lösning med Juwelfiltret!
            /Mats

            Juwel Vision 180
            Eheim 2028

            Juwel Rio 180
            Aquarelle 2x30W, co2

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Ursprungligen postat av urbanandersson
              Så hur stora är egentligen era reaktorer i era kar? färdigbyggda eller köppta?
              Jag kör med min Fluval 404:a i min 300-litrare. Runt 8 liters reaktorkammare, men det är irriterande att man inte ser hur gasen löses upp eftersom behållaren inte är genomskinlig..
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #22
                En enkel, men inte så snygg, lösning om man kör inner filter är att först leda in gasen i filterdelen av innerfiltret. Gasen kommer då fortfarande inte bli helt upplöst, utan den kommer ut som små puffar av små bubblor.
                Det man kan göra är att ta en 0,5l PET-flaska, göra två hål för slang (grovlek som passar utblåset på filtret) på sidorna vid botten av flaskan. En slang låter man gå upp tnästan till korken på flaskan, den andra ska bara presic gå in i flaskan. Den sistnämnda slangen fäster man på utblåset av filtret, den andra blir det nya utblåset. Flaskan har man sedan uppochner, med korken på.
                Denna lösning ger en vattenvirvel som löser gasen helt/ytterlligare.
                I teorin så minskar man inte vattenflödet alls eftersom man som minst har samma genomströmnings diameter som utblåset på filtret.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

                  #23
                  Turbulens ger motstånd, eller snarare är ett tecken på motstånd, så jo, viss förlust är där, även i teorin, men det kan väll anses marginelt... ända anledningen till att jag alls kommenterar är antagligen för att det är fredag kväll o jag borde ha gått o lagt mig för ett tag sedan....

                  B!

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #24
                    Du har nog rätt där Mr_B.
                    Jag förutsatte ett visst konstant flöde ut från filtret, då stämmer teorin.
                    En mindre genomstömningsdiameter skulle ge en högre hastighet och tvärtom i "min" teori. Vattenmängden per tidskonstant förblir den samma, i samma teori.
                    *borde nog också gå och sova*
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • -piraya-
                      • November 2004
                      • 156

                      #25
                      Nu är grejorna beställda från Aquaristic, blev deras komplettset med 500g flaska, regulator och valde till Aqua Medics 500 reaktor + deras bubbelräknare. Följer med en Eheim diffusionsreaktor i setet men den verkar inte heller vara så effektiv.

                      Nu är det bara väntans tider :-)
                      /Mats

                      Juwel Vision 180
                      Eheim 2028

                      Juwel Rio 180
                      Aquarelle 2x30W, co2

                      Kommentar

                      Arbetssätt...